Bare fordi man er kommet helskindet gennem natten
betyder det ikke, at man bliver friskere. Det har
flere måtte sande, ikke mindst Toyota-holdet på bil
nr. 8. En lille hjulbolt med den store virkning...
Bilen lå tæt på toppen, på en 5. plads, med en vis
sandsynlighed for at pit-stop sekvensen i løbet
sidste fase ville kunne katapultere Toyota'en op på
førstepladsen.
Men efter et pitstop, var hjulbolten i venstre
forhjul ikke skruet rigtigt på. Og i stedet blev den
ellers så sejrsvante racer katapulteret af banen -
allerede i første sving. Og på kun tre hjul bliver
Le Mans racerbanens 13,6 kilometer meget lange.
Bilen kom i pit, reparareret og klar til den
afsluttennde sprint, som den med stor sandsynlighed
vil slutte med en ærgerlig 19. plads.
Forinden havde trætheden også meldt sig for Pier
Guidi, som spandt af banen ved indkørslen til
pitten. Sådan noget gør man ganske enkelt ikke.
Og dermed var topstriden blevet til en kamp mellem
den halv-private AF Corsa Ferrari nr. 83 og
fabriksbilen med nr. 50 på siden og aktuelt Nicklas
Nielsen i cockpittet. Afstanden mellem de to har
stort set ikke ændret sig.
Derfor kan den afsluttende pitstop strategi let
blive afgørende. De to bilers pitstop-sekvens er
ikke synkron. Det er næsten umuligt at regne sig
frem til hvem der har fat i den lange ende, når
målstregen nåes.
Men her kan stressfaktoren også spille ind. I
skrivende stund er Robert Kubica fra polen i
spidsen, og han er ikke kendt for at være verdens
mest rolige menneske. Men nu må vi se. Spændende
bliver det i hvert fald indtil Le Mans virkeligheden
folder sig ud i al sin uforudsigelighed.
|