- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



En ærgerlig afslutning på Toyotas vindermuligheder. Efter at nr. 8 raceren var blevet bragt i orden befandt den sig opå 19. pladsen i Hypercarklassen, 7 omgange efter den førende Ferrari.

24 timers Le Mans 2025

Trætheden banker på...

Søndag klokken 14


Af Søren Clauding – 15. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare fordi man er kommet helskindet gennem natten betyder det ikke, at man bliver friskere. Det har flere måtte sande, ikke mindst Toyota-holdet på bil nr. 8. En lille hjulbolt med den store virkning...

 

Bilen lå tæt på toppen, på en 5. plads, med en vis sandsynlighed for at pit-stop sekvensen i løbet sidste fase ville kunne katapultere Toyota'en op på førstepladsen.

 

Men efter et pitstop, var hjulbolten i venstre forhjul ikke skruet rigtigt på. Og i stedet blev den ellers så sejrsvante racer katapulteret af banen - allerede i første sving. Og på kun tre hjul bliver Le Mans racerbanens 13,6 kilometer meget lange. Bilen kom i pit, reparareret og klar til den afsluttennde sprint, som den med stor sandsynlighed vil slutte med en ærgerlig 19. plads.

 

Forinden havde trætheden også meldt sig for Pier Guidi, som spandt af banen ved indkørslen til pitten. Sådan noget gør man ganske enkelt ikke.

 

Og dermed var topstriden blevet til en kamp mellem den halv-private AF Corsa Ferrari nr. 83 og fabriksbilen med nr. 50 på siden og aktuelt Nicklas Nielsen i cockpittet. Afstanden mellem de to har stort set ikke ændret sig.

 

Derfor kan den afsluttende pitstop strategi let blive afgørende. De to bilers pitstop-sekvens er ikke synkron. Det er næsten umuligt at regne sig frem til hvem der har fat i den lange ende, når målstregen nåes.

Men her kan stressfaktoren også spille ind. I skrivende stund er Robert Kubica fra polen i spidsen, og han er ikke kendt for at være verdens mest rolige menneske. Men nu må vi se. Spændende bliver det i hvert fald indtil Le Mans virkeligheden folder sig ud i al sin uforudsigelighed.


Toyota nr. 7 med bl.a. Nyck de Vries på holdet skal nu forsvare fabrikkens ære i Le Mans. De ligger på 6. pladsen lige nu.


Ferrari nr. 83 ligger på førstepladen ved indgangen til de afsluttende to timer. Men Ferrari nr. 50 med Nicklas Nielsen på holdet ånder kollegerne fra det halv-private team varmt i nakken.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt