- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24 timers Le Mans 2025

Ferrari dominans i nattens mulm og mørke - men det kniber for danskerne

Søndag klokken 11


Af Søren Clauding – 15. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natten kan være hård i Le Mans. Det er her man typisk får skildt fårene fra bukkene, men sådan er det ikke helt i år. Alligevel er det så småt ved at ligne endnu et Ferrari løb, for i skrivende stund er der Ferrari'er på de tre første placeringer. Men det kniber for danskerne.

 

Populært sagt kan alt ske i 24-timers Le Mans. Det er en floskel måske, men regulært nok. For der er kun halvandet minut mellem den førende Ferrari nr. 51 og Toyota nr. 8 på 5. pladsen, så alt kan virkelig ske.

 

I år leger vejrguderne ikke med - kun indirekte ved lørdag aften at sende kaskader af insekter ind over baneområdet. Men de er fløjet hjem nu og der er klar udsyn.

 

Nu kan uheld, mekanisk sammenbrud, brug af safetycars og slow zones sætte rækkefølgen på spil. Det er set år efter år, ikke mindst de sidste to år, hvor Ferrari hver gang trak det længste strå.

 

Rækkefølgen er Ferrari nr. 51 foran Ferrari nr. 83 og nr. 50 (som Nicklas Nielsen kører). Men Nicklas blev ramt af en skarp kontrol med hastighedsbegrænsningerne, og det sendte ham en ufrivillig tur gennem pitte. Det kostede omkring 40 sekunder. Og de 40 sekunder er præci, hvad sidste år vinderbil er bagefter lige nu.

 

På 4. pladsen ligger Porsche nr. 6. Ikke Porsche nr. 5, som Michael Christensen brugte til at føre Le Mans racet de første timer. Hans bil skulle også en tur gennem pitten, men det var ikke danskeren, der forårsaget den straf. Et par adre mindre ting spillede også ind, og lige nu er afstanden en omgang og 30 sekunder efter den førende bil. Det række til en 10. plads, hviket i sig selv er sigende for den ekstremt tætte topkamp.

 

Frederik Vesti kørte et godt løb, men hans amerikanske Cadillac kunne ikke stå distancen og den talentfulde unge dansker er ude af Le Mans 2025.

 

Men intet er galt uden det er godt for noget. Toyota viser sig med bil nr. 8 fra sin bedte side og en sejr er absolut en mulighed. Hvis altså...og det er ikke til at sige hvad.

 

Cadillac nr. 12 er fortsat kørende og ligger på niveau med Toyota nr 8 og Ferrari nr. 50, og så er Toyota nr. 7 også ved at blnde sig i topopgøret.

 

Lige foran, på en "cirka 7. plads" ligger BMW nr. 15 med bl.a. Kevin Magnussen på holdet.

 

Og set i lyset af Dannebrog skal vi ned på 16. pladsen i Hypercar kategorien for at finde Marco Sørensens Aston Martin, mens Mikkel Jensen slutter feltet af som rosinen i pølseenden. Ikke overraskende, for som Mikkel Jensen inden løbet fastslog: "Jeg kan ikke se at Peugeot har en eneste fordel i Le Mans.

 

I LMP2 går det hæderligt for de to danske deltagere. David Heinemeier i bil nr. 22 ligger stabilt omkring 6. pladsen og Michael Jensen er på 14. pladsen.


Le Mans stemningen er på toppen når vejret er varmt og mørket er faldt på.


Nicklas Nielsen i Ferrari er aktuelt på 3. pladsen efter en gennemkørselsstraf.


Bedste Porsche har nr. 6 på siden og køres bl.a. af den rutinerede Kevin Estre.


Toyota nr. 8 med bl.a. Sébastien Buemi på holdet er fortsat i en stærk position, men sejren synes at være lettere uopnåelig.


Mikkels Jensens Peugeot er rosinen i pølseenden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt