Natten kan være hård i Le Mans. Det er her man
typisk får skildt fårene fra bukkene, men sådan er
det ikke helt i år. Alligevel er det så småt ved at
ligne endnu et Ferrari løb, for i skrivende stund er
der Ferrari'er på de tre første placeringer. Men det
kniber for danskerne.
Populært sagt kan alt ske i 24-timers Le Mans. Det
er en floskel måske, men regulært nok. For der er
kun halvandet minut mellem den førende Ferrari nr.
51 og Toyota nr. 8 på 5. pladsen, så alt kan
virkelig ske.
I år leger vejrguderne ikke med - kun indirekte ved
lørdag aften at sende kaskader af insekter ind over
baneområdet. Men de er fløjet hjem nu og der er klar
udsyn.
Nu kan uheld, mekanisk sammenbrud, brug af
safetycars og slow zones sætte rækkefølgen på spil.
Det er set år efter år, ikke mindst de sidste to år,
hvor Ferrari hver gang trak det længste strå.
Rækkefølgen er Ferrari nr. 51 foran Ferrari nr. 83
og nr. 50 (som Nicklas Nielsen kører). Men Nicklas
blev ramt af en skarp kontrol med
hastighedsbegrænsningerne, og det sendte ham en
ufrivillig tur gennem pitte. Det kostede omkring 40
sekunder. Og de 40 sekunder er præci, hvad sidste år
vinderbil er bagefter lige nu.
På 4. pladsen ligger Porsche nr. 6. Ikke Porsche nr.
5, som Michael Christensen brugte til at føre Le
Mans racet de første timer. Hans bil skulle også en
tur gennem pitten, men det var ikke danskeren, der
forårsaget den straf. Et par adre mindre ting
spillede også ind, og lige nu er afstanden en omgang
og 30 sekunder efter den førende bil. Det række til
en 10. plads, hviket i sig selv er sigende for den
ekstremt tætte topkamp.
Frederik Vesti kørte et godt løb, men hans
amerikanske Cadillac kunne ikke stå distancen og den
talentfulde unge dansker er ude af Le Mans 2025.
Men intet er galt uden det er godt for noget. Toyota
viser sig med bil nr. 8 fra sin bedte side og en
sejr er absolut en mulighed. Hvis altså...og det er
ikke til at sige hvad.
Cadillac nr. 12 er fortsat kørende og ligger på
niveau med Toyota nr 8 og Ferrari nr. 50, og så er
Toyota nr. 7 også ved at blnde sig i topopgøret.
Lige foran, på en "cirka 7. plads" ligger BMW nr. 15
med bl.a. Kevin Magnussen på holdet.
Og set i lyset af Dannebrog skal vi ned på 16.
pladsen i Hypercar kategorien for at finde Marco
Sørensens Aston Martin, mens Mikkel Jensen slutter
feltet af som rosinen i pølseenden. Ikke
overraskende, for som Mikkel Jensen inden løbet
fastslog: "Jeg kan ikke se at Peugeot har en eneste
fordel i Le Mans.
I LMP2 går det hæderligt for de to danske deltagere.
David Heinemeier i bil nr. 22 ligger stabilt omkring
6. pladsen og Michael Jensen er på 14. pladsen.
|