Der kan ske meget på kort tid i et 24 timer langt
løb. Uventede begivenheder møblerer om på
positionerne, men det er stadig meget, meget tæt.
Iblandt dystes der hjul til hjul, sving efter sving
om placeringerne i toppen. Samtidig kæmper kørerne
med udsynet, fordi insektplagen fortsætter. Der er
tale om bitte små, næsten mikroskopiske insekter,
der bliver ramt af bilerne og slører udsynet gennem
forruderne. Det stiller ekstraordinært store krav.
Om det var årsagen til at Michael Christensens
Porsche blev taget i at køre for hurtig i en såkaldt
slow zone, hvor hastigheden er begrænset til 80 km/t
pga. fx oprydningsarbejde efter uheld. Men et faktum
er det, at hans Porsche racer skulle en tur gennem
pitten og den er både lang og langsom i Le Mans. Det
slog hårdt på placeringerne, hvor afstanden mellem
nr. 1 og den 8. plads, Porsche nr. 5 aktuelt
indtager, er under halvandet minut.
Sagt på en anden måde: En sådan straf behøver ikke
blive afgørende, men det biver svært at kæmpe sig
frem alene på strategi og pålidelig kørsel.
I spidsen ligger Nicklas Nielsens ferrari nr. 50.
Men hans team-kolleger i nr 51 er tæt på og det
samme er Ferrari nr. 83. Top-3 ligger indenfor
typisk 10 sekunder.
Med til at holde de tre Ferrarier til ilden er
Porsche nr. 6, men de har mistet 17-18 sekunder til
den bageste af Ferrari'erne.
Og så er Toyota så småt ved at vise tænder. Bilen
med nr. 8 på siden har indtil videre været den
bedste af de to japansker biler og de er nu
avanceret til 5. pladsen, men er omkring 40 sekunder
efter.
Vigtigt er det, at blive ved med at være på
omgangshøjde i løbet, hvis det ender med et regulært
sprint og hvis der måtte komme perioder efter
safetycar.
På 6. pladsen ligger Porsche nr. 4 med bl.a. den
regerende Formel E verdensmester, Pascal Wehrlein
aktuelt i cockpittet.
Han har så den næstbedst placerede dansker, Frederik
Vesti i Cadillac nr. 311 lige efter sig.
Peugeot raceren med bl.a. Malthe Jacobsen på holdet
ligger 12'er og Kevin Magnussens BMW er nr. 13.

Kevin Magnussens BMW var en tid helt oppe på 5.
pladsen.
De to Aston Martin racere og Peugeot'en med Mikkel
Jensen på holdet afslutter Hypercar feltet.
I LMP2 er David Heinemeier Hanssons bil nr. 22 for
øjeblikket på 7. pladsen, mens Michael Jensens bil
nr. 16 er faldet ned på 12. pladsen efter bl.a. at
være sendt på en snurretur, formentlig pga. påkørsel
bagfra.
|