- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Nicklas Nielsens Ferrari fører fortsat, men der er kun 7 sekunder til søsterbilen.

24 timers Le Mans 2025

Spredning i dansker-bilerne - men alt er stadig meget, meget tæt

Lørdag klokken 22


Af Søren Clauding – 14. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der kan ske meget på kort tid i et 24 timer langt løb. Uventede begivenheder møblerer om på positionerne, men det er stadig meget, meget tæt.

 

Iblandt dystes der hjul til hjul, sving efter sving om placeringerne i toppen. Samtidig kæmper kørerne med udsynet, fordi insektplagen fortsætter. Der er tale om bitte små, næsten mikroskopiske insekter, der bliver ramt af bilerne og slører udsynet gennem forruderne. Det stiller ekstraordinært store krav.

 

Om det var årsagen til at Michael Christensens Porsche blev taget i at køre for hurtig i en såkaldt slow zone, hvor hastigheden er begrænset til 80 km/t pga. fx oprydningsarbejde efter uheld. Men et faktum er det, at hans Porsche racer skulle en tur gennem pitten og den er både lang og langsom i Le Mans. Det slog hårdt på placeringerne, hvor afstanden mellem nr. 1 og den 8. plads, Porsche nr. 5 aktuelt indtager, er under halvandet minut.

 

Sagt på en anden måde: En sådan straf behøver ikke blive afgørende, men det biver svært at kæmpe sig frem alene på strategi og pålidelig kørsel.

 

I spidsen ligger Nicklas Nielsens ferrari nr. 50. Men hans team-kolleger i nr 51 er tæt på og det samme er Ferrari nr. 83. Top-3 ligger indenfor typisk 10 sekunder.

 

Med til at holde de tre Ferrarier til ilden er Porsche nr. 6, men de har mistet 17-18 sekunder til den bageste af Ferrari'erne.

 

Og så er Toyota så småt ved at vise tænder. Bilen med nr. 8 på siden har indtil videre været den bedste af de to japansker biler og de er nu avanceret til 5. pladsen, men er omkring 40 sekunder efter.

 

Vigtigt er det, at blive ved med at være på omgangshøjde i løbet, hvis det ender med et regulært sprint og hvis der måtte komme perioder efter safetycar.

 

På 6. pladsen ligger Porsche nr. 4 med bl.a. den regerende Formel E verdensmester, Pascal Wehrlein aktuelt i cockpittet.

 

Han har så den næstbedst placerede dansker, Frederik Vesti i Cadillac nr. 311 lige efter sig.

 

Peugeot raceren med bl.a. Malthe Jacobsen på holdet ligger 12'er og Kevin Magnussens BMW er nr. 13.


Kevin Magnussens BMW var en tid helt oppe på 5. pladsen.


De to Aston Martin racere og Peugeot'en med Mikkel Jensen på holdet afslutter Hypercar feltet.

 

I LMP2 er David Heinemeier Hanssons bil nr. 22 for øjeblikket på 7. pladsen, mens Michael Jensens bil nr. 16 er faldet ned på 12. pladsen efter bl.a. at være sendt på en snurretur, formentlig pga. påkørsel bagfra.


Der køres til tider afsindigt tæt, her er en af de to Lexus GT3 racere ved at blive overhalet af en hurtigere prototype.


Natten er ved at sænke sig, også over de to Aston Martin racere, der afslutter feltet i Hypercar klassen. Marco Sørensen kører den forreste af de to på billedet.

Den tidligere 7-dobbelte MotoGP verdensmester deltager også i år i 24-timers Le mans i en BMW i LMGT3-klassen. Ham har Nicklas Nielsen lige i hælene på billedet ovenfor.


Iron Dames klarer sig uden den danske jern-lady, hvis fod øjensynlig ikke var gjort af jern... De ligger på 9. pladsen men det kunne Michelle Gatting nok have gjort bedre.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt