- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Starten på årets 24-timers løb havde to Cadillac racere forrest fulgt af Porsche nr. 5 med danske Michael Christensen i cockpittet.

24 timers Le Mans 2025

Dansk dominans

Lørdag klokken 19:00


Af Søren Clauding – 14. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan godt kalde det dansk dominans, når de to bedst placerede biler i årets Le Mans har hver deres danske kører på holdet.

 

Det var godt nok de to Cadillac racere, der startede fra første startrække, som dominerede over de første omgange, men det varede ikke længe før Porsche nr. 5, som bl.a. køres af Michael Christensen strøg forbi og siden lå bilen solidt på førstepladsen, så solid en føring nu kan være, med et forspring på nogle få sekunder.

 

Men 7 placeringer længere nede befandt Nicklas Nielsen sig i han nr. 50 Ferrari. Han overvandt eventuel efterslæb efter sin maveforgiftning og arbejdede sig op i rækkerne indtil han lå i baghjulet på Porschen.

 

Derpå skulle der lige et kørerskifte til, og så var Ferrari nr. 50 i spidsen, med Fuoco i cockpittet. Også for Porsche nr. 5 sketer der ting og sager, for nu pressede Porsche nr. 6 sig på og inden længe var den hensat til tredjepladsen, men afstanden mellem de tre første biler er minimal.

 

Det er i Le Mans sammenhæng bemærkelsesværdigt, at der allerede i løbets tredje time er så intens kamp om placeringerne, men det tæller til såvel Michael Christensen som Nicklas Nielsen fordel, at det indtil nu er gået som de drømte om. Og siden skal man holde skansen de næste 20 timer...

 

På 4. pladsen ligger Cadillac nr. 311 med bl.a. Frederik Vesti på holdet. Ferraris anden bil ligge 5'er og den bedst placerede Toyota avancerede til 6. pladsen - indtil BMW nr. 15 pressede sig forbi. Ikke kørt af Kevin Magnussen - som omvendt havde mistet en del placeringer efter at have været i cockpittet da starten gik. Nu var det Vanthoor, der fik æren af at indhente det forsømte - og det går foreløbig ret godt.

 

MEN: Der er blot et halvt minut mellem de første 10.



Toyota nr. 8 er fortsat den bedst placerede af de to Gazoo Racing biler på omkring en 8. plads.


I LMP2 er David Heinemeier Hansons bil nr. 16 på vej tilbage efter at have tabt terræn. Den ligger aktuelt omkring 10. pladsen mens Martin Jensens bil nr. 16 var helt oppe som nr. 2 - men er nu aktuelt dumpet ned på 3. pladsen, men det er stadig et uventet godt resultat, man indtil videre har præsteret.

 

Spredningen er større i LMP2 end i Hypercars, men bedst går det for Martin Jensen i bil nr. 16, der er med helt i toppen. David heinemeier hansson hænger stadig på, men ikke på det forventede niveau.

Michael Jensen.

 

David Heinemeier Hansson.


Michael Christensens Porsche lagde hurtigt afstand til resten af feltet, men har siden mistet lidt terræn.


Michael Christensen, Porsche.


Nicklas Nielsen klarede sine første stints til bravuer og aktuelt ligger Ferrari'en i føring.


Frederik Vesti hænger godt på og blander sig i topstriden i sin Cadillac.


Kevin Magnussen kørte sine første stints men mistede en del placeringer.


Det  går præcis så dårligt for Aston Martin raceren som forventet. Og det samme kan siges om de to Peugeot'er.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt