- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24 timers Le Mans 2024

Kvalifikation er kvalifikation - og det er så dét


Af Søren Clauding – juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man forud for et 24 timer langt løb, oven i købet på en af verdens mest udfordrende racerbaner til den slags race, kører kvalifikation, er det for til en vis grad at få skilt bukkene fra fårene. Men erfaringen viser, at mere skal man så heller ikke lægge i dét. Især forventes det, at vejret bliver en medvirkende faktor, hvor dem, der er mest forudseende, er dem, der klarer den udfordring bedst.

 

Ingen af dem, vi har talt med, er skarpe på udfaldet. Hos Porsche gør man sig forhåbninger, for de formåede trods alt at få en bil i pole-position, men kun én. Cadillac fik to biler ind på hhv 2. og 3. pladsen, i øvrigt kun adskilt af 3/100 sekund og de var dermed begge mindre end 2/10 sekund fra Porschen på pole.

 

Derpå følger et par Ferrari’er og imellem dem var afstanden noget større, et halvt sekund faktisk. Og de sidste to biler, en Alpine og en Jota-Porsche, fik aldrig en tid ud af hyper-pole konkurrencen.

 

Toyota er hurtige – trods kval-bøvl

Og hvad så med verdensmestrene, de mangedobbelte Toyota’er. Jo, egentlig var de under kvalifikationen ret meget med i toppen, og den bedste Toyota (nr. 7) opnåede først en 4. plads, men siden, blot fordi bilen forlod asfalten og udløste et rødt flag, blev alle bilens tider strøget og i stedet starter den som nr. 23, dvs. som rosinen i pølseenden i Hypercar kategorien.


Den tidligere Formel E verdensmester, hollænderen Nyck de Vries må affinde sig med 23. startposition, fordi hans medkører, Kobayashi, kørte af banen og udløste rødt flag - samt annulering af alle kvalifikationstiden.


Den anden Toyota, med startnummer 8, starter fra 11. pladsen, for det lykkedes aldrig nogen af kørerne at få kørt en trafikfri omgang under kvalifikationen, og dermed var adgangsbilletten til Hyper-pole, ikke længere et tema. Men, som Sebastien Buemi også understreger det i radio interviewet med ham her på siden: Ikke bare er Le Mans et langt løb, men erfaring spiller også en vis rolle. Og med 4 Le Mans sejre i bagagen har den schweiziske tidligere verdensmester ret meget erfaring at øse ud af.

 

Toyota er derfor fortsat del-favoritter til sejren, hvad de dokumenterede under de frie trænings-sessions ved at netop nr. 8 var hurtigst i to af de tre sessions. Ikke mindst i mørke var de hurtige – også derfor er det Toyota nr. 8, der krydrer top-foto’et til denne artikel.

 

De andre favoritter

Men er Porsche da ikke hurtig? Jo, naturligvis, for ellers havde de ikke opnået pole. Det samme kan siges om Cadillac, og Ferrrari hænger også meget godt med, om end de seneste tilretninger af Balance of Performance øjensynligt har skåret lidt af det overtag, som i fjor gjorde dem i stand til at sætte Toyota på plads.

 

Og de dansk relaterede kvalifikationsresultater, hvad endte de så op med at være?

 

Hypercar

Nicklas Nielsen starter nr. 5 i Ferrari nr. 50. I fjor startede han 1’er og endte som nr. 5. Det skal lige være omvendt denne gang. Og han har en plan, som han fortæller lidt om i radio-interviewet her på siden.

 

Fra 10. pladsen starter Michael Christensen i Porsche nr. 5. Og det er der kun én forklaring på: Trafik kaos.

 

Mikkel Jensen skal afsted fra 15. pladsen, for ikke engang de seneste tilretninger har givet Peugeot’en den nødvendige fart. Den er måske nu nok mere stabil i kurverne, men topfarten…? Ja, det må tiden vise. Oliver Rasmussen, starter på en aldeles tilfredsstillende 17. plads i Jota-Porschen, som bl.a. deles med den tidligere Formel 1 verdensmester, Jenson Button.


Det er meget lærerigt at køre Le Mans sammen med Jenson Button, fastslår Oliver Rasmussen i radiointerviewet her på siden.


LMP2

Malthe Jakobsen starter som nr. 29. Men husk, det er i LMP2 klassen, hvis levetid i øvrigt lige er blevet forlænget til og med 2027. Det var vel skuffende, men det, som i klassen rækker til en 6. startposition, betyder nu ikke så meget, fastslår den hurtige dansker i radiointerviewet her på siden.

 

Malthe Jakobsens startposition var dog markant bedre end den anden Cool-racer, hvor Frederik Vesti på skift sidder. Det bliver interessant at følge den ambitiøse Mercedes Formel 1 reservekører: Vil en 14. startplads kunne animere ham til at give sit yderste. Men han elsker at køre racerbil, siger han i radiointerviewet her på siden, og det er jo ikke et dårligt udgangspunkt.

 

Imellem de to finder vi David Heinemeier Hansson på 33. startplads svarende til nr. 10. startposition i LMP2.

 

LMGT3

I LMGT3 er den bedste dansk-relaterede startposition lig med pole-position. For Frederik Schandorff debuterer i Le Mans med manér. Siden følger Marco Sørensen på 6. startplads, Michelle Gatting fra 9. pladsen, Mikkel Pedersen starter som nr. 17 og længere nede finder vi familien Laursen på 20. pladsen




Interview med Matthias Kipp

Goodyears motorsportsansvarlige fortæller om sammenhængen melllem deltagelsen i 24-timers Le Mans og de dæk, som kunderne benytter på deres seriefremstillede biler - hvilket er den primære grund til at man overhovedet deltager i motorsport.

Le Mans kvalifikationen 2024 >>>
Vi har talt med en række af deltagerne forud for årets 24-timers Le Mans - efter at kvalifikationen har fundet sted...



Interview med Sebastien Buemi
Den 4-dobbelte Le Mans vinder, tidliger verdensmester i langdistance racinf og Formel E mester har en omfattende erfaring, som kan blive til stor hjælp i det stærkt uforudsigelige racerløb.



Interview med Malthe Jakobsen
P6 betyder ikke så meget - fortæller Malthe Jakobsen, som kører for Peugeot i LMP2 klassen. I interviewet afslører han hvorfor...



Interview med Oliver Rasmussen
Alt kan ske på 24 timer. Super at dele bil med Jenson Button. Han taler flydende engelsk, fransk, italiensk og dansk og et mere er på vej. Hør snakken med den danske Le Mans komét, Oliver Rasmussen.



Interview med Nicklas Nielsen
Den danske Ferrari fabriks kører starter fra 4. pladsen og han har en plan...



Interview med Frederik Vesti

Frederik Vesti har for nylig deltaget i Formel E rookie test, han forsøger sig i det hele taget i flere forskellige racerklasser og kører Le Mans fordi "jeg elsker at køre race", som han siger i interviewet.





Interview med Michael Christensen
Michael Christensen er Porsche fabrikskører og har tidligere stået øverst på skamlen i Le Mans. Men det var en klassesejr. Han mangler stadig total-sejren. Hør interviewet med ham og få en idé om mulighederne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt