Når man forud for et 24
timer langt løb, oven i købet på en af verdens mest
udfordrende racerbaner til den slags race, kører
kvalifikation, er det for til en vis grad at få
skilt bukkene fra fårene. Men erfaringen viser, at
mere skal man så heller ikke lægge i dét. Især
forventes det, at vejret bliver en medvirkende
faktor, hvor dem, der er mest forudseende, er dem,
der klarer den udfordring bedst.
Ingen af dem, vi har talt
med, er skarpe på udfaldet. Hos Porsche gør man sig
forhåbninger, for de formåede trods alt at få en bil
i pole-position, men kun én. Cadillac fik to biler
ind på hhv 2. og 3. pladsen, i øvrigt kun adskilt af
3/100 sekund og de var dermed begge mindre end 2/10
sekund fra Porschen på pole.
Derpå følger et par
Ferrari’er og imellem dem var afstanden noget
større, et halvt sekund faktisk. Og de sidste to
biler, en Alpine og en Jota-Porsche, fik aldrig en
tid ud af hyper-pole konkurrencen.
Toyota er hurtige – trods
kval-bøvl
Og hvad så med
verdensmestrene, de mangedobbelte Toyota’er. Jo,
egentlig var de under kvalifikationen ret meget med
i toppen, og den bedste Toyota (nr. 7) opnåede først
en 4. plads, men siden, blot fordi bilen forlod
asfalten og udløste et rødt flag, blev alle bilens
tider strøget og i stedet starter den som nr. 23,
dvs. som rosinen i pølseenden i Hypercar kategorien.
Den tidligere Formel E
verdensmester, hollænderen Nyck de Vries må affinde
sig med 23. startposition, fordi hans medkører,
Kobayashi, kørte af banen og udløste rødt flag -
samt annulering af alle kvalifikationstiden.
Den anden Toyota, med
startnummer 8, starter fra 11. pladsen, for det
lykkedes aldrig nogen af kørerne at få kørt en
trafikfri omgang under kvalifikationen, og dermed
var adgangsbilletten til Hyper-pole, ikke længere et
tema. Men, som Sebastien Buemi også understreger det
i radio interviewet med ham her på siden: Ikke bare
er Le Mans et langt løb, men erfaring spiller også
en vis rolle. Og med 4 Le Mans sejre i bagagen har
den schweiziske tidligere verdensmester ret meget
erfaring at øse ud af.
Toyota er derfor fortsat
del-favoritter til sejren, hvad de dokumenterede
under de frie trænings-sessions ved at netop nr. 8
var hurtigst i to af de tre sessions. Ikke mindst i
mørke var de hurtige – også derfor er det Toyota nr.
8, der krydrer top-foto’et til denne artikel.
De andre favoritter
Men er Porsche da ikke
hurtig? Jo, naturligvis, for ellers havde de ikke
opnået pole. Det samme kan siges om Cadillac, og
Ferrrari hænger også meget godt med, om end de
seneste tilretninger af Balance of Performance
øjensynligt har skåret lidt af det overtag, som i
fjor gjorde dem i stand til at sætte Toyota på
plads.
Og de dansk relaterede
kvalifikationsresultater, hvad endte de så op med at
være?
Hypercar
Nicklas Nielsen starter nr.
5 i Ferrari nr. 50. I fjor startede han 1’er og
endte som nr. 5. Det skal lige være omvendt denne
gang. Og han har en plan, som han fortæller lidt om
i radio-interviewet her på siden.
Fra 10. pladsen starter
Michael Christensen i Porsche nr. 5. Og det er der
kun én forklaring på: Trafik kaos.
Mikkel Jensen skal afsted
fra 15. pladsen, for ikke engang de seneste
tilretninger har givet Peugeot’en den nødvendige
fart. Den er måske nu nok mere stabil i kurverne,
men topfarten…? Ja, det må tiden vise. Oliver
Rasmussen, starter på en aldeles tilfredsstillende
17. plads i Jota-Porschen, som bl.a. deles med den
tidligere Formel 1 verdensmester, Jenson Button.
Det er meget lærerigt at
køre Le Mans sammen med Jenson Button, fastslår
Oliver Rasmussen i radiointerviewet her på siden.
LMP2
Malthe Jakobsen starter som
nr. 29. Men husk, det er i LMP2 klassen, hvis
levetid i øvrigt lige er blevet forlænget til og med
2027. Det var vel skuffende, men det, som i klassen
rækker til en 6. startposition, betyder nu ikke så
meget, fastslår den hurtige dansker i
radiointerviewet her på siden.
Malthe Jakobsens
startposition var dog markant bedre end den anden
Cool-racer, hvor Frederik Vesti på skift sidder. Det
bliver interessant at følge den ambitiøse Mercedes
Formel 1 reservekører: Vil en 14. startplads kunne
animere ham til at give sit yderste. Men han elsker
at køre racerbil, siger han i radiointerviewet her
på siden, og det er jo ikke et dårligt udgangspunkt.
Imellem de to finder vi
David Heinemeier Hansson på 33. startplads svarende
til nr. 10. startposition i LMP2.
LMGT3
I LMGT3 er den bedste
dansk-relaterede startposition lig med
pole-position. For Frederik Schandorff debuterer i
Le Mans med manér. Siden følger Marco Sørensen på 6.
startplads, Michelle Gatting fra 9. pladsen, Mikkel
Pedersen starter som nr. 17 og længere nede finder
vi familien Laursen på 20. pladsen
Interview med
Matthias Kipp
Goodyears motorsportsansvarlige fortæller om
sammenhængen melllem deltagelsen i 24-timers Le Mans
og de dæk, som kunderne benytter på deres
seriefremstillede biler - hvilket er den primære
grund til at man overhovedet deltager i motorsport.
|