- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Sébastien Loeb, Ford Puma Rally1.


2022 Rally Monte Carlo :

Sébastien Loeb og Ford vinder

historiens første "hybrid-rally"


Af Søren Clauding – 23. januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der blev skrevet rally-historien i weekendens første VM-rally nogensinde med helt nye CO2 neutrale hybridrallybiler. Og palmerne i det berømte Rally Monte Carlo gik til M Sport Ford teamet, efter at Sébastien Loeb på næstsidste hastighedsprøve overtog føringen, godt hjulpet af, at rivalen Sébastien Ogier’s Toyota punkterede.

 

Det var et mestermøde uden sidestykke. De to franskmænd har domineret rallysporten siden 2004. Bortset fra i 2019, har de to vundet samtlige VM-titler. Ni gange i træk til Loeb, otte gange, næsten i træk, til Ogier. Og havde det ikke været fordi Ogier i 2019 havde følt sig tiltrukket af en kontrakt med Citroën, som populært sagt endte i hat og briller, havde regnskabet antagelig stået 9-9.

 

Alt at vinde – æren at tabe

I Monte Carlo var det næsten den samme. Loeb har vundet rallyet 7 gange, mens Ogier har taget 8 sejre i Monte Carlo. Ambitionerne var synligt høje for dem begge og de to dominerede fuldstændigt fra allerførste hastighedsprøve, hvor Ogier satte den hurtigste tid. Begge have alt at vinde og ikke meget andet end æren at tabe. Begge har valgt, ikke længere at deltage på fuldtid i rally-VM, og hvor mange rallies, de kører i år, er endnu ikke fastlagt. Men ”Monte” ville de vinde – begge to.

 

Over weekenden viste Ogier, at han var den mest rutinerede af de to. Han er da også regerende verdensmester, han er en indarbejdet del af Toyota teamet og 9 år yngre end den nu 47-årige Sébastien Loeb.

 

Loeb har kun kørt rally på deltid siden hans sidste VM-titel i 2012 – men kom dog frisk fra en 2. plads i Dakar. Han skulle samarbejde med M Sport Ford teamet, der har haft det svært i rally-VM i de sidste fire år, og som Loeb ellers ikke har haft tilknytning til. Og så skulle han debutere med en ny og i øvrigt kvindelig co-driver i form af Isabelle Galmiche, der erstattede Loeb’s tro væbner og co-driver gennem alle årene, Daniel Elena.

 

Alle odds pegede på Sébastien Ogier som den oplagte Monte-vinder – trods alt.

 

Rallysportens uforudsigelighed

Men sådan gik det ikke. Søndag formiddag kørte Ogier ud på rallyets næstsidste hastighedsprøve med et forspring på 24,6 sekunder. Ikke voldsomt, men tilstrækkeligt til at der ikke var grund til at over-satse. For nok er Loeb god, men 24,6 sekunder kan normalt kun indhentes, hvis modstanderen rammes uforudsigeligt. Men uforudsigelige hændelser er rallysporten leveringsdygtig i, i en uendelighed.

 

Ogier punkterede på næstsidste hastighedsprøve (og Pirelli kan kun vanskeligt gøres til syndebuk, for i WRC kører alle Rally1 hybridbilerne på Pirelli-dæk). Punkteringer er svære at undgå, men faktisk er Ogier kendt for at undgå punkteringer – og rallyet er trods alt et asfaltrally, selvom det inkluderer grus, is og sne på vejen.

 

Så den afsluttende powerstage var eneste mulighed for at Ogier ville kunne indhente de 9,5 sekunder han nu var kommet bagud.

 

Ogier vandt powerstagen

I rå speed lykkedes det næsten. Ogiers Toyota GR Yaris Rally1 var 9 sekunder hurtigere end Loebs Ford Puma Rally1. Det var ikke nok til at tage rallysejren, og oven i købet havde Ogier i kampens hede tyvstartet, hvilket udløste 10 sekunders tidsstraf. Dermed var Loebs sejrsmargin 10,5 sekunder – og powerstage-sejren skiftede hænder til fordel for Kalle Rovanperä.

 

Det var et virkelig et mestermøde af den ypperste slags, der klart viser, at de to Sébastiens fortsat er verdens to bedste rallykørere – i hvert fald på de udfordrende Alpe-veje nord for Monaco og Nice. For et rally-VM består trods alt og i al respekt af mere end hvad Monte Carlo og omegn kan tilbyde.

 

Derfor var det mindst et ligeså vigtigt resultat af årets første VM-afdeling, at alle tre fabriksteams med alt 11 biler er godt klædt på i forhold til sæsonen, der ligger foran.

 

M Sport Ford fører VM

M Sport Ford teamet står stærkt, og har givet vis haft glæde af de Red Bull-penge, som samarbejdet med Loeb og ikke mindst den unge franskmand Adrien Fourmaux har bragt ind på holdet. Men Craig Breen kørte et meget fornuftigt løb, også set i lyset af, at han total-skadede en Puma Rally1 få dage inden løbet under en træningsuheld. Breen sluttede på en flot podieplacering og var dermed den bedst placerede i resten af feltet – altså dem, der skal fortsætte dysten om VM-titlen året igennem. Og ved samme lejlighed sikrede placeringen at Ford nu fører konstruktør-verdensmesterskabet.

 

Fourmaux imponerede i fart, men det var ikke imponerende, at han fejlbedømte et sving, snittede en bjergside og blev sendt udover en skråning med en total-skadet Puma Rally1 som resultat. M Sport-mekanikerne får god træning i at bygge biler op i denne tid. Og så glæder det sikkert Gus Greensmith, at han trods punkteringer og fejltænding i benzinmotoren kom i mål som nr. 5.

 

Toyota står stærkt i kørernes VM

Det ellers så sejrsvante Toyota team må erkende, at de kan altså ikke vinde hver gang, uanset hvor godt Ogier gjorde det. Til gengæld er deres satsning på Kalle Rovanperä ikke fejlbehæftet. Den 21-årige finne og dobbelte VM-rally-vinder blev nr. 4 i Monte efter en lidt stilfærdig start. Afslutningen var imidlertid ikke stilfærdig: Rovanperä vandt powerstagen, efter Ogiers tidsstraf, hvor Breen ingen points fik. Derved er det Kalle Rovanperä, der ligger bedst til i VM-stillingen, hvis man ser bort fra de to deltidskørere i spidsen. Elfyn Evans skred lørdag formiddag ud over en temmelig stejl skråning og blev mirakuløst hængende derpå. Det kostede ham 23 minutter og de eneste VM-points han havde med fra Monte Carlo var 4 for 2. pladsen på powerstagen.

 

Hyundai lider

Hyundai synes at lide under motorsportschef Andrea Adamo’s farvel til teamet kort før Jul (af personlige årsager, hedder det officielt). Kørerne var hurtige, men der blev begået mange fejl og man fornemmede en vis portion stress.

 

Thierry Neuville blev nr. 6, selvom han bl.a. undervejs oplevede, at højre støddæmper fandt vej op igennem motorhjelmen. Ott Tänak beskadigede bilen så meget ved en afkørsel, at den ikke kunne fuldføre lørdagens prøver og ikke var i stand til at køre om søndagen. Og Oliver Solberg sendte lørdag sin i20 N Rally1 Hybrid ud over en skråning, for siden søndag formiddag at udgå på grund af uidentificerbar røg i kabinen, som gjorde kørerne syge.

 

Alles sejr

For det nye ”hybrid reglements” vedkommende var Rally Monte Carlo en gigantisk triumf, som alle tre teams har stor andel i. Hybrid teknologien virkede øjensynlig efter hensigten, selvom kørerne i blandt havde store udfordringer med at udnytte den på vejene. Der var tør og våd asfalt – og is og sne var med til at øge uforudsigeligheden.

 

Sådan er det i et Monte Carlo rally, og det er måske ikke dér hybridteknologien har den største fordel. Men det syntetiske brændstof voldte ingen problemer, og derved kan de alle være stolte af at have bidraget og medvirket til det første CO2 neutrale VM-rally nogensinde. Det er helt grundliggende ”alles sejr”.

Læs optakten til Rally Monte Carlo hér >>>

Sébastien Ogier, Toyota GR Yaris Rally1.
Resultat, Rally Monte Carlo 2022:
1. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) 3h00m32.8s.
2. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR Yaris Rally1) +10.5s.
3. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +1m39.8s.
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +2m16.2s.
5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Puma Rally1) +6m33.4s.
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +7m42.6s.
VM-stillingen efter Rally Monte Carlo:
Kørere:
1. Sébastien Loeb, Ford Puma, 27 points.
2. Sébastien Ogier, Toyota GR Yaris, 19 pts.
3. Kalle Rovanpera, Toyota GR Yaris, 17 pts.
4. Crais Breen, Ford Puma, 15 pts.
5. Thierry Neuville, Hyundai i20 N, 11 pts.
6. Gus Greensmith, Ford Puma, 10 pts.

Konstruktører:
M-Sport Ford, 42 points
Toyota Gazoo Racing, 39 pts.
Hyundai 13 pts.
Toyota Gazoo Racing NG, 8 pts.

Craig Breen, Ford Puma Rally1.


Kalle Rovanperä, Toyota GR Yaris Rally 1.


Gus Greensmith, Ford Puma Rally1.


Thierry Neuvillle, Hyundai i20 N Rally1

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt