I weekenden, d. 20.-23.
januar, køres verdens mest berømte rally. Det er
Rally Monte Carlo, der traditionen tro afvikles med
Monaco - det mondæne fyrstendømme ved den franske
riviera – som omdrejningspunkt. Og siden afvikles
der 17 hastighedsprøver i bjergene nord for Monaco,
det, der også kaldes Alpes-Maritimes.
Men samtidig med, at det i
øvrigt 90. ”Rallye Automobile Monte-Carlo” skydes i
gang, er det også startskuddet på en ny epoke i
rallyverdensmesterskabet. En epoke, hvor der er
fokus på miljø og omverdens-rigtig adfærd. Bilerne
er CO2 neutrale, både når de kører mellem
hastighedsprøverne og når de op til over 535
hestekræfter lukkes ud på de snoede Alpeveje. Og
rigtigt, de nye VM-rallybiler, der fremover vil gå
under betegnelsen Rally1 rallybiler, har op til 535
hestekræfter. De har træk på alle fire hjul og de
kommer til at køre rigtig, rigtig hurtigt.
Man har fra det
internationale bilforbund, FIA, længe arbejdet på en
miljøoptimeret løsning. Resultatet blev
offentliggjort for første gang i efteråret 2021,
siden har de tre deltagende bilfabrikker – de
regerende verdensmestre fra Toyota, samt Hyundai og
ikke mindst Ford speedet arbejdet op med
færdiggørelsen af historiens første CO2 neutrale
Rally1 biler.
Rally stiller særlige
udfordringer
Årsagen til, at det har taget
længere tid end man har oplevet i andre dele af
motorsporten, hvor Formel E verdensmesterskabet jo
allerede ugen efter tager hul på den 8. sæson i
klassen for de fuldt elektriske formel-racerbiler,
er, at udfordringerne i et rally er markant
anderledes. I et rally kører man mange kilometer
over flere dage. Alene hastighedsprøverne i Monte
Carlo rallyet udgør 296 kilometer og dertil kommer
kørslen fra den ene hastighedsprøve til den anden.
Man kunne naturligvis benytte
store batterier, men erfaringerne fra ikke mindst
serieproduktion af eksempelvis plug-in hybrid biler
og især fuldt elektriske biler har vist, at bilerne
da også vil blive uforholdsmæssigt tunge. Og tunge
biler kører notorisk ikke særlig godt.
I et rally benytter man også
typisk kompaktbiler som konkret i år er baseret på
Toyota Yaris, Hyundai i20 og Ford Puma. I de
kompakte biler, som i sig selv er ret miljørigtige,
fordi de ikke skal bruge så meget energi for at
køre, er der slet ikke plads til store batterier.
Små batterier og fossilfri
brændstof
Løsningen er en slags plug-in
hybridbiler, men med små batterier på blot 3,9 kWh.
De vejer et stykke under 100 kg, men hvordan opnår
man så CO2 neutraliteten? Løsningen hedder fossilfri
syntetisk brændstof, hvor CO2 i luften anvendes til
at fremstille flydende fossilfri benzin. Siden
udledes der CO2, når forbrændingsmotorerne kører,
men den CO2 modsvarer den, som er blevet optaget ved
fremstillingen af brændstoffet, så regnestykket
ender på nul.
Drivlinen i de nye Rally1
biler består af 1,6 liters turbobenzinmotorer på 400
hestekræfter, identiske med dem, som man har
benyttet i de seneste år, kombineret med en 135
hestes elmotor. 3,9 kWh batteriet oplades dels fra
elnettet, dels fra rekuperation af bevægelsesenergi
under kørslen, og strømmen benyttes til at køre
forureningsfrit gennem mindre byer og til at levere
flere kræfter til bilerne, når de kører
hastighedsprøverne.
Hvordan bliver det?
Og hvad kommer vi så til at
opleve i Rally Monte Carlo? Tja, det er hele
rallyverdenen spændt på. Men et faktum er det, at
den nye epoke har så stor tiltrækningskraft på
verdens bedste rallykørere, at startlisten
inkluderer navne som den 9-dobbelte
rallyverdensmester, Sebastien Loeb og den 8-dobbelte
og regerende rallyverdensmester, Sebastien Ogier.
Begge har ellers neddroslet deres karriere, så de
ikke længere kører hele VM-serien. Loeb kører i
øvrigt Ford Puma mens Ogier kører Toyota Yaris.
Sebastien
Ogier og Elfyn Evans blev nr. 1 og 2 i kørernes
VM sidste år og sikrede konstruktør-VM til Toyota.
De er begge med i Monte Carlo rallyet.
Og så er der striben af
topkørere fra de seneste sæsoner: Elfyn Evans, Kalle
Rovanperä og Takamoto Katsuta i Toyota GR Yaris
Rally 1, som bilen hedder, Thierry Neuville, Ott
Tänak og Oliver Solberg i Hyundai i20N Rally1 og i
den nye Ford Puma Rally1 kører foruden Loeb også
Craig Breen, Gus Greensmith og Adrien Fourmaux.
LIVE TV
Rally verdensmesterskabet
vises også i år på Discoverys TV-kanaler. Fem
udvalgte hastighedsprøver fra Monte Carlo rallyet
vises LIVE på Eurosport 2 og 6’eren og de kan i
øvrigt LIVE-streames uden afbrydelser på
streamingplatformen Discovery+. Udsendelsestiderne
er publiceret på forsiden af Motorsiden.dk.
|