- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Le Mans racing 2021:

Toyotas hypersatsning skal fastholde succesen


Af Søren Clauding – 16. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har domineret 24-timers Le Mans i de seneste år og vundet verdens mest berømte motorløb tre gange i træk. Onde tunger hævder, at det var let nok, for der var ingen ligestillede konkurrenter. Men mon ikke virkeligheden ligeså meget har været den, at konkurrenterne var der, for alle bilfabrikker kunne deltage, hvis de ville. De har blot fravalgt, at satse på Le Mans – måske fordi de vidste, at det ville være svært at besejre verdens største bilmærke, der over nogle år havde vokset sig stor og stærk i Le Mans racing.

 

Uanset forklaringen skrives der nu et nyt blad i Le Mans historien, for nu erstattes LMP1 prototyperne, dvs. bilerne i topkategorien, af en ny kategori, kaldet hypercars. Der er tale om ekstreme sportsvogne, som i princippet vil kunne indregistreres til kørsel på offentlig vej, hvad Toyotas nye hypercar, GR010 Hybrid, da også vil kunne, for Toyota har skabt deres nye Le Mans racerbil, også i en slags serieproduceret udgave.

 

Hybrid med op til 680 hestekræfter

Reglementet påbyder maksimalt 680 hestekræfter, så det er naturligvis også den topeffekt, Toyota har indbygget i deres biler. Men reglementet påbyder også, at effekten fra eventuelle hybridsystemer først må benyttes ved hastigheder over 120 km/t. Hidtil har man haft mulighed for at have hybridsystemer på både for- og bagaksel, nu forvaltes systemet anderledes.

 

Den nye GR010 Hybrid har en 3,5 liters V6 twin-turbo benzinmotor, som driver baghjulene, og en motor/generator enhed, der sender op til 272 hestekræfter ud på forhjulene. Drivlinen styres af en avanceret computer, der reducerer effekten fra benzinmotoren i takt med den effekt, elmotoren frembringer, sådan at man på intet tidspunkt overskrider de 680 hestekræfter.

 

Det har den dobbelt effekt, at man over et bredere hastighedsspektrum har de mange hestekræfter til rådighed, men også at man naturligt nok forbruger mindre benzin. Det er et godt signal at sende og vil enten kunne medføre længere stints (den tid bilen er på banen mellem hvert pitstop) eller alternativt lavere vægt.

 

Lidt tungere og lidt langsommere

Det sidste er ikke uvæsentligt, for med det formål at spare på brugen af de eksotiske materialer vil Toyotas hypercar været noget tungere (162 kg) end den hidtidige LMP1 prototyper, TS050 Hybrid. Og fordi man har en reglement-diketeret overgrænse på 680 hk, hvor man hidtil ikke havde en effektgrænse og opererede med op til 1000 hestekræfter, når der skulle accelereres ud af svingene, bliver hypercars noget langsommere end LMP1 bilerne. Man regner med, at omgangstiderne vil stige ned 5 sekunder på en gennemsnits racerbane og 10 sekunder på Le Mans banen.

 

GR010 Hybrid er også 25 cm længere, 10 cm bredere og 10 cm højere end forgængeren. Det er i øvrigt første gang, at en Toyota Le Mans racer grundet reglementspåbud ikke vil være udstyret med en MGU (Motor Generator Unit – dvs. en elmotor, der også kan fungere som generator) på baghjulene. Det indebærer bl.a., at man er nødt til at have en konventionel startermotor til at igangsætte benzinmotoren og desuden fuldt hydrauliske baghjulsbremser.

 

Det nye reglement tillader også kun én ”bodywork” pakke, dvs. karrosseri med spoilere, vinger osv. og man må kun have én justerbar af slagsen. Toyota har valgt en justerbar bagvinge. Interessant er det også, at den såkaldte BoP (Balance of Performance) vil blive forvaltet individuelt fra løb til løb, hvilket i praksis gør det vanskeligt for deltagerne at forberede sig optimalt – i hvert fald bliver forberedelserne anderledes end de plejer.

Læs mere om hypercars på Le Mans >>>

Toyota GR010 HYBRID Tekniske specifikationer

Bodywork

Kulfiber composite

Gearkasse

Transversal med 7 gear sekventiel

Kobling

Multiplade

Differentiale

Meanisk spærredifferentiale

Hjulophæng

Dobbelt wishobe for og bag, pushrod-system

Fjedre

Torsion stænger

Bremser

Akebono mono-blok kalibre i legering med kul ventilerede skiver

Fælge

RAYS magnesium legering, 13 x 18"

Dæk

Michelin radial (31/71-18)

Længde

4900 mm

Bredde

2000 mm

Højde

1150 mm

Vægt

1040kg

Tankkapacitet

90 litres

Motor

V6 direkte indsprøjtning dobbelt-turbo

Ventiler

4 pr cylinder

Slagvolumen

3,5 Liter

Brændstof

Benzin

Motor effekt

500 kW / 680 hp

Elmotor effekt

200 kW / 272 hp

System effekt 500 kW / 680 hp

Batteri

TOYOTA litium-ion batteri

Front motor/ Inverter

AISIN AW / DENSO




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt