Toyota har domineret
24-timers Le Mans i de seneste år og vundet verdens
mest berømte motorløb tre gange i træk. Onde tunger
hævder, at det var let nok, for der var ingen
ligestillede konkurrenter. Men mon ikke
virkeligheden ligeså meget har været den, at
konkurrenterne var der, for alle bilfabrikker kunne
deltage, hvis de ville. De har blot fravalgt, at
satse på Le Mans – måske fordi de vidste, at det
ville være svært at besejre verdens største
bilmærke, der over nogle år havde vokset sig stor og
stærk i Le Mans racing.
Uanset forklaringen skrives
der nu et nyt blad i Le Mans historien, for nu
erstattes LMP1 prototyperne, dvs. bilerne i
topkategorien, af en ny kategori, kaldet hypercars.
Der er tale om ekstreme sportsvogne, som i
princippet vil kunne indregistreres til kørsel på
offentlig vej, hvad Toyotas nye hypercar, GR010
Hybrid, da også vil kunne, for Toyota har skabt
deres nye Le Mans racerbil, også i en slags
serieproduceret udgave.
Hybrid med op til 680
hestekræfter
Reglementet påbyder maksimalt
680 hestekræfter, så det er naturligvis også den
topeffekt, Toyota har indbygget i deres biler. Men
reglementet påbyder også, at effekten fra eventuelle
hybridsystemer først må benyttes ved hastigheder
over 120 km/t. Hidtil har man haft mulighed for at
have hybridsystemer på både for- og bagaksel, nu
forvaltes systemet anderledes.
Den nye GR010 Hybrid har en
3,5 liters V6 twin-turbo benzinmotor, som driver
baghjulene, og en motor/generator enhed, der sender
op til 272 hestekræfter ud på forhjulene. Drivlinen
styres af en avanceret computer, der reducerer
effekten fra benzinmotoren i takt med den effekt,
elmotoren frembringer, sådan at man på intet
tidspunkt overskrider de 680 hestekræfter.
Det har den dobbelt effekt,
at man over et bredere hastighedsspektrum har de
mange hestekræfter til rådighed, men også at man
naturligt nok forbruger mindre benzin. Det er et
godt signal at sende og vil enten kunne medføre
længere stints (den tid bilen er på banen mellem
hvert pitstop) eller alternativt lavere vægt.
Lidt tungere og lidt
langsommere
Det sidste er ikke
uvæsentligt, for med det formål at spare på brugen
af de eksotiske materialer vil Toyotas hypercar
været noget tungere (162 kg) end den hidtidige LMP1
prototyper, TS050 Hybrid. Og fordi man har en
reglement-diketeret overgrænse på 680 hk, hvor man hidtil
ikke havde en effektgrænse og opererede med op til
1000 hestekræfter, når der skulle accelereres ud af
svingene, bliver hypercars noget langsommere end
LMP1 bilerne. Man regner med, at omgangstiderne vil
stige ned 5 sekunder på en gennemsnits racerbane og
10 sekunder på Le Mans banen.
GR010 Hybrid er også 25 cm
længere, 10 cm bredere og 10 cm højere end
forgængeren. Det er i øvrigt første gang, at en
Toyota Le Mans racer grundet reglementspåbud ikke
vil være udstyret med en MGU (Motor Generator Unit –
dvs. en elmotor, der også kan fungere som generator)
på baghjulene. Det indebærer bl.a., at man er nødt til
at have en konventionel startermotor til at
igangsætte benzinmotoren og desuden fuldt
hydrauliske baghjulsbremser.
Det nye reglement tillader
også kun én ”bodywork” pakke, dvs. karrosseri med
spoilere, vinger osv. og man må kun have én
justerbar af slagsen. Toyota har valgt en justerbar
bagvinge. Interessant er det også, at den såkaldte
BoP (Balance of Performance) vil blive forvaltet
individuelt fra løb til løb, hvilket i praksis gør
det vanskeligt for deltagerne at forberede sig
optimalt – i hvert fald bliver forberedelserne
anderledes end de plejer.
|