- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Le Mans hype skal bibeholdes – af hypercars


Af Søren Clauding – 16. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24-timers Le Mans har opnået en enestående plads i motorsportshistorien. Det er uden sammenligning verdens mest berømte motorløb, et løb som racerstjernerne går efter, hvis de ikke lige formåede at blive Formel 1 verdensmestre. Og et løb, som bilfabrikkerne over tiden har haft stor interesse i, fordi racerbilerne lettere kunne associeres med serieproducerede biler end de cigarformede formel-racerbiler.

 

Men alting har en ende, og i stedet for at trykke på stop knappen, efterhånden som bilfabrikkerne stille og roligt har forladt det udgiftseskalerende 24-timers arrangement på racerbanen i udkanten af den franske provinsby Le Mans, har arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest, i samarbejde med de internationale motorsportsorganisationer valgt, at foretage en radikal tilretning af reglementet. Målet er, at sikre begivenhedens eksistens, for alene som social begivenhed for de omkring 250.000 fans, der bortset fra i det forgangne Corona-år, hvert år overværer løbet ved banekanten, har 24-timers Le Mans en kolossal betydning.

 

Dertil kommer de hundrede af millioner mennesker, der på den ene og den anden måde følger begivenheden via medierne. Man kan sige det på den måde, at arrangørerne har et ansvar, der rækker langt ud over det, at arrangere et gigantisk motorløb. Løbet har stor betydning som social begivenhed – men selvfølgelig er det motorløbet i sig selv, der er omdrejningspunkt.

 

Publikumsinteressen

Nogle gange i løbets historie har man oplevet lavpunkter, hvor bilfabrikkerne helt havde trukket sig ud af deltagelsen. Det var uheldigt, for bilfabrikkernes deltagelse har altid haft stor betydning for publikumsinteressen. Nogle mennesker holder med Audi, andre med Porsche, Mercedes, Peugeot og i de senere år Toyota, ikke mindst. Hvad sidstnævnte angår, er Toyota, i hvert fald i top-kategorien, det mest populære bilmærke. Toyota appellerer til et bredere publikum, fordi de skaber biler, som almindelige mennesker kan komme i nærheden af, de har en meget høj miljø-profil og tager et stort og bredt samfundsansvar, hvilket er populært. Af samme årsag er Toyota i øvrigt blevet verdens største bilmærke.

 

Men i de sidste par år har populariteten haft det lille minus, at i topkategorien var der ikke andre bilfabrikker, man kunne holde med. De andre er stille og roligt forsvundet, måske også fordi Toyota havde udviklet sig så meget, at de ville kunne blive svære at besejre. Og det ser nu engang ikke godt ud for producenter af premium-biler og highclass sportsvogne, at blive sat til vægs af et japansk mainstream bilmærke.

 

Derfor tog ACO initiativet til en reglementsændring, der træder i kraft, når den nye VM-sæson for racersportsvogne påbegyndes (hvad der som så meget andet er ret Corona-afhængigt). Og det gælder naturligvis i særdeleshed 24-timers løbet i Le Mans, som indtil videre er planlagt til at finde sted på de traditionelle datoer midt i juni.

 

Hypercar er løsningen

Overskriften hedder ”hypercar”. En hypercar er et helt nyt begreb i motorsporten og dækker over en højtydende ekstrem sportsvogn, der i princippet ville kunne indregistreres til kørsel på almindelig vej. Hidtil har topklassen i Le Mans og langdistance VM været for regulære prototyper, som aldrig ville kunne finde vej ud på offentlig vej. De var kostbare, eksotiske og lidt virkelighedsfjerne, når det gjaldt associeringen til almindelige biler.

 

Toyota er den første bilproducent, der har netop nu har præsenteret deres første hypercar. Og for ikke kendere er den visuelle forskel i forhold til deres hidtidige prototyper rimelig beskeden (hvilket måske ikke mindst skyldes bemalingen). Men da Toyota også har udviklet en version af deres hypercar til serieproduktion, er nærheden til andre eksotiske sportsvogne mere indlysende.

 

Reglementet lægger en række begrænsninger, som betyder, at hypercars bliver billigere at udvikle og deltage med. Og nej, der skal ikke i disse spalter kastes et tilfældigt beløb op i luften, som alligevel ikke kan sammenlignes med noget som helst. Det er dog nok tale om trecifrede millionbeløb, men det centrale er, at fornyelsen appellerer til bilfabrikkerne, så man kan forvente flere af dem i Le Mans i de kommende år. Eksempelvis har Peugeot meldt deres ankomst i 2022.


Peugeot har visualiseret deres hypercar. Men den er først i Le Mans i 2022.


Balance of Performance

Om tilstedeværelsen af mainstream bilmærker som Toyota og Peugeot vil afholde de traditionelle sportsvognsmærker fra at deltage må fremtiden vise. Men alternativet var formentlig, at Le Mans-racet ville miste dets status og position. Der er imidlertid indbygget en lille (faktisk temmelig stor) krølle i reglementet. Det hedder BoP og står for Balance of Performance.

 

Det går i korthed ud på, at bilerne højst må have en max-effekt på 680 hestekræfter til rådighed. Hvis en bil viser sig, at være for overlegen i forhold til konkurrenterne, kan arrangørerne pålægge den forskellige handikaps, som gør den langsommere – eller omvendt tilgodese de biler, der måtte være for langsomme. Et sådant system har man i Le Mans racing over en årrække med nogen succes benyttet i GTE-Pro klassen for de mere serienære sportsvogne.

 

Derved skabes der ofte spændende motorløb, fordi alle er ligestillede. Omvendt betyder det, at en deltager kan hævde, at årsagen til at man ikke har succes, er ulige vilkår. Det er en hårfin balance, arrangørerne skal mestre, og det bliver vanskeligere jo flere bilmærker, der deltager.

 

Heldigvis er en Le Mans sejr meget andet end blot den enkelte bils konkurrenceevne. Team arbejdet kan være alt afgørende og bilerne konstruktion og servicevenlighed ligeså. Men i sagens natur bliver udfordringen en anden.

 

Det første bud på, hvordan en hypercar vil performe får vi ifm. første VM-afdeling, der er planlagt til at finde sted på Sebring racerbanen i Florida d. 19. marts.


Læs mere om Toyotas nye racerbil her >>>

Læs mere om Toyotas nye racerbil her >>>


Løbskalender, WEC (World Endurance Championship) 2021 med muligheder for Corona-ændringer:


19. marts, Sebring, Florida, USA.

1. maj, Spa, Belgien.

12.-13. juni, Le Mans, Frankrig.

18. juli, Monza, Italien.

26. september, Fuji, Japan.

20. november, Bahrain,

Toyota er godt i gang med at teste deres nye hybrid-hypercar under sydlige himmelstrøg - hér i Portugal.



Det centrale styrings redskab i den nye Toyota hypercar. Nogen kalder det et rat...


Man må kun have et justerbart aerodynamisk element. Toyota har valgt at bygge GR010 Hybrid med justerbar bagvinge.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt