Traditionen tro begynder kampen
om verdensmesterskabet i rally med berømte Monte
Carlo rally. Det sker torsdag d. 23. januar og
søndag eftermiddag d. 26. januar er det første af de
i alt 14 individuelle VM-rallyes, som den kommende
VM-sæson består af, forbi. Siden køres der midt i
februar i Sverige nord for Karlstad, hvorpå der
køres rally i Mexico, Chile, Argentina, Portugal,
Italien – på Sardinien i øvrigt – i Finland, New
Zealand, Tyrkiet, Tyskland, Storbritannien, og som
noget nyt også både i Kenya og Japan.
Der er rig mulighed for, at
følge med i rally-verdensmesterskabet, også i
Danmark, hvor undertegnede selv har fornøjelsen, at
sætte ord på begivenhederne, når Discovery
TV-kanalerne 6’eren og Eurosport sådan lidt på skift
viser rigtig mange hastighedsprøver fra årets
VM-rallyes LIVE. Faktisk sendes årets allerførste
hastighedsprøve fra Monte Carlo LIVE på Eurosport
Player og yderligere 4 hastighedsprøver, inklusive
den afsluttende søndag eftermiddag, vises alle LIVE
på 6’eren.
Miljø, sikkerhed og udvikling
Rallysporten har over tiden bidraget temmelig meget
til, at vores personbiler er blevet stadig mere
økonomiske og mindre forurenende. Ingeniørerne har i
sagens natur fokus på, at hente flest mulige kræfter
ud af bilmotorerne. Det handler om at maksimere
udnyttelsen af den energi, som de konventionelle
brændstoffer indeholder, først og fremmest benzin.
Jo mere effektiv, motoren er, jo flere hestekræfter
kan man få ud af den – eller jo flere kilometer kan
man få ud af den benzin, man bruger. Det kan lyde
mærkeligt, men faktisk er afstanden fra hestekræfter
til benzinforbrug forbavsende kort, man skal
populært sagt blot lige ”dreje på et par håndtag”,
for at omdanne hestekræfter til benzinforbrug.
Offentlige veje Dertil kommer,
at bil-teknologien udvikles og afprøves på veje, som
dem, de fleste af os betjener os af i dagligdagen.
Det betyder i øvrigt, at der ikke skal bygges fx
racerbaner til rally, man kører blot på de veje, der
er der i forvejen, og sliddet er i den store
sammenhæng ganske beskedent.
Deltagernes
kørerteknik kan vi alle sammen lære af. Om end i en
noget forenklet form bidrager den til det, man kan
lære på fx de køretekniske anlæg, som gør os til
bedre og mere sikre bilister.
Og så skal det måske for en
ordens skyld lige tilføjes, at der arbejdes
intensivt på, at udvikle nye tekniske regler, som
kunne ende op med en slags hybrid teknik, måske
endda en anden slags end den, man kender til i dag.
Ogier og Toyota er favorit Når
starten går på Rallye Monte Carlo er det næsten
umuligt, at forudsige resultatet. Men kun næsten.
For Toyota har skrevet kontrakt med den 6-dobbelte
rallyverdensmester og 6-dobbelte Monte Carlo rally
vinder, Sebastien Ogier, da han sidste efterår ikke
ønskede at fortsætte hos Citroën. Om nogen er
favorit til sejren, er det netop Sebastien Ogier.
Men Toyota har omvendt mistet
den regerende verdensmester, Ott Tänak, som godt nok
vandt sin VM-titel for Toyota, men nu skal køre for
konstruktør-verdensmestrene, Hyundai. Tänak kunne
meget vel tage sin første sejr hos sin nye
arbejdsgiver netop i Monte Carlo. Hos Toyota finder
man i øvrigt også den blot 19-årige finne, Kalle
Rovanperä, som får sin regulære VM-debut som
fabrikskører i topklassen.
Tänak, Loeb & Co. Hos Hyundai
disponerer man foruden Ott Tänak også over belgieren
Thierry Neuville, der gennem en årrække har været
tæt på VM-titlen, men aldrig har vundet den. Det
samme kan siges om spanieren Daniel Sordo, som dog
kun kører en del af sæsonen, og han får igen i år
fornemt kompagniskab af den 9-dobbelte
verdensmester, franskmanden Sebastien Loeb, som også
kører VM på deltid.
Sidst og uheldigvis for Ford i 2020 måske også
mindst (indtil virkeligheden gør ordene til skamme)
skulle M-Sport Ford teamet først slikke sårene,
efter at have mistet Sebastien Ogier for et år siden
og derpå for at have haft en mildest talt dårlig
2019-sæon, som helt stod i kontrast til de to
foregående år. De har dog et stærkt kort i form af
den finske kører, Esapekka Lappi, som også kørte for
Citroën i fjor, men er vokset op hos Toyota. Han er
ung, ærgerrig og sulten efter succes, og han vil
formentlig have lettere ved, at trives i det britisk
styrede Ford team end hos franske Citroën, som havde
al fokus rettet imod Ogier i året der gik.
|