Det er tre år siden, at
verdensmesterskabet i rally blev genfødt med et nyt
reglement, som i den grad har boostet
underholdningsværdien og dermed også interessen for
den meget spektakulære og aktion-fyldte
motorsportsgren. Verdensmesterskabet afvikles med
afdelinger spredt ud på store dele jordkloden. I
2020 skal der foruden Europa også køres i
Sydamerika, Afrika og Asien og det hele
TV-transmitteres med LIVE dækning fra mange af årets
hastighedsprøver.
Denne artikel er ikke skrevet
til inkarnerede rallyfans, for de/I ved det hele.
Til gengæld vil vi hér give et overblik over og lidt
indsigt i, hvorfor rallysporten er så populær og
hvad der fortsat berettiger sporten i en verden med
stadig større fokus på natur og miljø.
Fra offroad til landeveje Når
dette skrives, er det berømte Dakar-rally godt i
gang. Det finder sted i Saudi Arabien og dér har man
genfundet lidt af det terræn, som man tilbage i
tiden havde oplevet i Afrika. Men Dakar rallyet er
et regulært off-road rally, og forskellen på de
køretøjer, der benyttes derude i ørkenen og dem, de
fleste af os benytter i dagligdagen, er kolossal.
Anderledes er det med den mere almindelige
rallysport. Rallybilerne er skabt til rally, men de
er, både hvad angår størrelse og udseende meget
nærmere det, man kan kalde almindelige biler.
Rallybilerne har mange flere hestekræfter (en VM-bil
har omkring 400 af dem), de kan køre meget
hurtigere, de er langt mere robuste og sikkerheden
er på et helt andet niveau.
Men man kan godt
genkende en Toyota Yaris, en Hyundai i20 Coupé og en
Ford Fiesta i de biler, der, hvad de ypperste af dem
angår, er bygget til at køre om verdensmesterskabet
i rally.
Tre store bilfabrikker Når
præcis de tre bilmodeller nævnes, er det fordi det
er de tre modeller, der benyttes af de tre
bilfabrikker, der har valgt, fortsat at deltage i
kampen om rallyverdensmesterskabet i år. Citroën var
med i fjor, efter at have gjort comeback året
forinden og havde ambitiøse planer om at vinde
VM-titlen i samarbejde med den 6-dobbelte
verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier.
Men det var
ikke helt så let, som de formentlig havde
forestillet sig, og da Sebastien Ogier valgte, at
afbryde sin tilknytning til Citroën, fordi han havde
fået mulighed for at køre en af de ultrahurtige
Toyota Yaris WRC-biler, meddelte Citroën med kort
varsel sidst i 2019, at de ikke ville fortsætte i
2020.
Noget nær det samme havde man oplevet et par
år forinden, hvor VW uden varsel trak sig
øjeblikkeligt fra rally-VM. Men dengang var det mest
som konsekvens af den uheldige situation, fabrikken
havde bragt sig i foranlediget af den såkaldte
dieselskandale.
Succes for alle Hverken Toyota,
Hyundai eller Ford befandt sig i den slags
problemstillinger og naturligt nok er det også de
tre, der fortsætter i rally-VM, og de har da også
alle tre haft stor succes i de seneste år.
Ford vandt rally-verdensmesterskabet for kørere og
konstruktører i 2017 med deres Ford Fiesta og før
nævnte Sebastien Ogier i førersædet, året efter
vandt Sebastien Ogier på ny kørernes
verdensmesterskab, også i en Ford Fiesta, alt imens
Toyota, der havde gjort comeback i
rally-verdensmesterskabet året forinden, tog
VM-titlen for konstruktører.
Tänak vandt
Sidste år, altså 2019, satsede Toyota målrettet på,
med den estiske kører, Ott Tänak også at vinde
kørernes verdensmesterskab. Det lykkedes, men kun
delvis, Tänak blev verdensmester men
konstruktørernes VM smuttede ud af hænderne på dem,
til fordel for Hyundai.
Det var jo ikke helt
meningen, set med Toyotas øjne, men sådan gik det
hen og blev, måske også lidt fordi sæsonfinalen blev
aflyst. Den skulle i november have fundet sted i
Australien, nord for Sidney, men blev aflyst på
grund af de stadig mere omfattende skovbrænde. Det
var det koreanske bilmærke i sagens natur ret
tilfredse med – altså, at de vandt
konstruktør-verdensmesterskabet. |