- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastien Loeb har skabt en passion for Dakar og er med igen i år i en privat anmeldt Peugeot 3008 DKR.


Dakar 2019: Stjernerne dyster på ny

i årets eneste maraton-sprint


Af Søren Clauding – 6. januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar-rallyet er i 2019 udgaven ultrakort, hvis man ser det i historisk sammenhæng. To gange fem hæsblæsende dage i den peruvianske ørken, så er det slut. Fuld fart fra allerførste dag og det skal nok være med til at holde gang i eventyret, for deltagerne har ikke mistet deres passion for rallyet.

 

Endnu en chance til Loeb

Da Peugeot sidste år kørte deres sidste Dakar, troede mange at det var enden på den 9-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Loebs Dakar ambitioner om at score en Dakar-sejr.

 

Men sådan blev det ikke. Franskmanden er med igen i år, for han fik i privat regi etableret et samarbejde med det erfarne PH-Sport team og skabt grundlaget for at deltage i selvsamme bil, en to-hjulstrukken Peugeot 3008 DKR, som han kørte i mål på 2. pladsen for to år siden. Bilen må forventes stadig at være konkurrencedygtig, og den er i øvrigt den eneste Peugeot 3008 DKR i rallyet i år. Og mon så ikke, at Peugeot også har spyttet lidt i kassen, sådan helt uofficielt…

 

Stribevis af Dakar-stjerner

Loeb får det dog ikke let, for han skal hamle op med en helt stribe Dakar-stjerner. Måske først og fremmest den dobbelte Dakar-vinder fra Qatar, Nasser Al-Attiyah. Han skal igen køre for Toyota Gazoo Racing South Africa, og som team-kollega har han på ny en anden tidligere Dakar-vinder, sydafrikaneren Giniel de Villiers.

 

De to er eminente i ørkensandet og årets rally kunne næppe passe nogen bedre end netop dem. I ørkensandet er de kraftige firehjulsdrevne Toyota Hilux med V8-motorer særdeles passende til opgaven.

 

Peterhansel kører MINI Buggy

Og man kommer aldrig (ikke så let i hvert fald) uden om franskmanden Stéphane Peterhansel, som har vundet Dakar 13 gange, senest i 2017. Han kører på ny for MINI’s semiprivate X-Raid team i den ene af teamets John Cooper Works Buggy’er med 2-hjuls træk og dieselmotor.

 

I samme team findes også mange andre topkørere på mere eller mindre privat basis. Først og fremmest, naturligvis, sidste års vinder, Carlos Sainz, der også deltager i en John Cooper Works Buggy. Sejren i fjor var spanierens nr. 2 i Dakar. Tidligere har han vundet Rally-VM to gange og hans enestående passion er drivkraften bag den nu 56 åriges fortsatte deltagelse.

 

En tredje buggy køres af franskmanden Cyril Despres, der har vundet Dakar fem gange på motorcykel, men som det højeste i hans bilkarriere blev nr. 3 i 2017. Han har ambitionerne i orden, han har ligesom Peterhansel klaret omstillinger fra to til fire hjul, men det bliver en svær opgave, at vinde Dakar i det hårde selskab, og det bliver ikke mindre svært i år, hvor der må forventes mindre frafald, pga. rallyets reducerede længde.

 

De bedste af resten

Blandt de øvrige topkørere er spanieren Nani Roma, som kører en mere konventionel 4-hjulstrukken MINI John Cooper Works. Også Robby Gordon er med i år, men denne gang i en Textron Wildcat, altså et noget anderledes køretøj end de monster-biler, han tidligere har deltaget med. Det er tre år siden, han sidst deltog, og man kunne godt forestille sig, at rallyets nye opsætning passer bedre til den amerikanske multi-racerkører. Et er sikkert: Han er mand for et godt show.

 

Også andre ”navne” kan måske kunne blande sig i topstriden: Jakub Przygonski, Martin Prokop, Bernhard Ten Brinke, Orlando Terranova, Harry Hunt og Yazeed Al Raihi. I alt er der 101 biler tilmeldt bil-kategorien.

 

Motorcyklernes gengangere

Blandt motorcyklerne er der især grund til at lægge mærke til samlingen af kendte navne, der er med igen: Matthias Walkner fra Østrig, Paulo Goncalves fra Portugal, Toby Price fra Australien, Adrien van Beveren fra Holland, Joan Barreda Bort fra Spanien, Pablo Quintanilla fra Chile, Stefan Svitko fra Slovakiet, Sam Sunderland fra Storbritannien og ikke mindst den spanske pige, Laia Sanz.

 

I alt er 138 motorcykler tilmeldt. Dertil kommer klasser også for lastbiler og quads. Og som noget nyt også en klasse for de populære og prisbillige SxS (SSV), som har 34 tilmeldinger i år.

 

Læs mere om baggrunden for Dakar 2019 hér >>>


Dakar 2018  - genoplev rallyet dag for dag

Dakar 2018 var præget af uforudsigelighed. Det hele endte med at Carlos Sainz triumferede i Peugeots afskedsrally, men hvordan var forløbet egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag.

Dakar 2018 - dag for dag >>>

Læs mere om baggrunden for Dakar 2019 hér >>>


Dakar 2018  - genoplev rallyet dag for dag

Dakar 2018 var præget af uforudsigelighed. Det hele endte med at Carlos Sainz triumferede i Peugeots afskedsrally, men hvordan var forløbet egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag.

Dakar 2018 - dag for dag >>>



Eurosport følger sædvanen tror Dakar-rallyet med halve timers daglige sammendrag.

 

Udsendelsesplanen ser sådan ud:

Mandag d. 7. jan: 1. etape: 23:00.

Tirsdag d. 8. jan: 2. etape: 23:00.

Onsdag d. 9. jan: 3. etape: 23:00.

Torsdag d. 10. jan: 4. etape: 23:00.

Fredag d. 11. jan: 5. etape: 23:00.

Lørdag d. 12. jan: Pausedag: 23:20.

Søndag d. 13. jan: 6. etape: 23:35.

Mandag d. 14. jan: 7. etape: 23:30.

Tirsdag d. 15. jan: 8. etape: 23:35.

Onsdag d. 16. jan: 9. etape: 23.30.

Torsdag d. 17. jan: 10. etape: 23:35.

Fredag d. 18. jan: Tilbageblik: 23:35.


Giniel de Villiers deltager i sin Toyota HiLux - han har vundet Dakar tidligere og er ekspert i sand-kørsel.

 

Carlos Sainz vandt i fjor for anden gang og er med påny i sin MINI Buggy.

 

Sidste års vinder på MC, østrigeren Matthias Walkner på KTM, er også i år blandt favoritterne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt