- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny og skelsættende Formel E sæson

Her er de vigtigste 2019 nyheder


Af Søren Clauding - 10. december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den femte sæson i Formel E mesterskabets historie begynder med det første E-Prix d. 15. december er der tale om en radikal fornyelse af mesterskabet. Set over en kam sker der de største ændringer i mesterskabets historie, og er der er tale om et kolossalt skridt fremad i udbredelsen af det elektriske budskab.

 

Mest iøjefaldende er den helt nye generation af elektriske racerbiler, som ikke bare ser radikalt anderledes ud men også har flere kræfter end forgængerne. Man kan køre et helt løb nu, uden at skulle skifte bil undervejs. Nyt er også sikkerhedsbøjlen, den såkaldte ”halo” - billedet nedenfor af André Lotterer i sin DS-Techeetah racer, som via lysdioder signalerer, hvilken køre-indstilling bilen aktuel benytter, og så har bilerne også fået en nyt jet-lignende lyd, så helt lydløse bliver de altså ikke.


André Lotterer


Der besøges ikke færre end tre nye byer, som hver især på hver deres måde indikerer, at Formel E mesterskabet virkelig er et globalt mesterskab. Allerede det første E-Prix skal nok blive og har allerede været et vigtigt samtaleemne.

 

Sportens grænse-nedbrydende bidrag

Der skal nemlig køres i Saudia Arabien, i hovedstaden Ad Diriyah, men som bekendt er sportens verden kendt for at nedbryde politiske grænser og skabe sammenhold overalt i verden. Det er et af argumenterne for at der skal køres elektrisk race i en oliestat med en anderledes holdning til mange spørgsmål end de vestlige lande, hvoraf Formel E er udsprunget.



Siden skal der køres på det kinesiske fastland, i byen Sanya, og også i 2019 sæsonen gæster Formel E mesterskabet Schweiz, der via en særlovgivning allerede i fjor gjorde det muligt at køre motorløb på Schweizisk grund. Men i 2019 finder E-Prix’et sted i Bern i stedet for Zürich.

 

Mange fabriksteams

Flere nye teams deltager i 2019 mesterskabet. DS har allieret sig med Techeetah, de jo sikrede Jean Eric Vergne mesterskabet i 2018. BMW udbygger sit samarbejde med det amerikanske Andretti-team og er nu officielt et fabriksteam som DS er det. Nissan debuterer i Formel E i samarbejde med e.dams-teamet, som tidligere varetog Renaults Formel E indsats og er det uden sammenligning til dato mest vindende Formel E team. Med på opgaven har de 2017-mesteren, Sebastien Buemi.


Sebastien Buemi i cockpittet på den nye Nissan Formel E racer. e.dams teamet er det mest vindende i Formel E ligesom Buemi.

 

Alex Sims debuterer for BMW, som har været ualmindelig overbevisende under de indledende testkørsler i Valencia.

 

Nelson Piquet fortsætter sammen med Jaguar som kun ser én vej: Opad i mesterskabet. Og lykkes det som i fjor, vil de dyste om sejren i år.


Og alle de velkendte teams er der fortsat, ikke mindst Jaguar, der i den grad markerede sig i fjor, i blot sit andet år i Formel E. Virgin er fortsat repræsenteret i mesterskabet i form af Envision Virgin Racing og de har købt deres biler af Audi, der som vinder af sidste års team-mesterskab fortsat er med i Formel E.

 

Felipe Massa sadler om

Nye kørere tæller bl.a. Felipe Massa, der skal køre for Venturi, Stoffel vandoorne og Gary Paffett, der i samarbejde med HWA Racelab skal bane vejen for Mercedes’ fabriksindsats i 2020. Det minder på mange måder om den måde, hvorpå Abt-teamet indsamlede den erfaring, som betød at Audi i fjor kunne vinde team-mesterskabet.

 

Alexander Sims og Oliver Rowland er nye i Formel E og kører for BMW hhv. Nissan, alt imens Pascal Wehrlein fra  og med mesterskabets 2. afdeling skal køre for Mahindra. Felix Rosenqvist kører løbet i Saudi Arabien men skal til næste år deltage i det amerikanske IndyCar mesterskab.

 

Ét langt løb - slut med bilskift undervejs

I 2019 køres der ikke længere to ”heats” forbundet af et bilskifte på et fast antal omgange. I stedet køres der i 45 minutter plus en omgang, hvilket lægger op til stærkt forudsigelige løbsafslutninger, hvor den førende kører eksempelvis kan reducere løbets længde, hvis køreren – uden at sætte en placering overstyr – kan slække på tempoet i de sidste sekunder inden de 45 minutter er gået og derved skære en omgang af den samlede løbsdistance.

Der er mange scenarier, kørerne kan vælge mellem, helt afhængig af deres egen vurdering af deres individuelle chancer.


Der venter DS gyldne tider, hvis man skal se på bilernes design. DS's fabriksindsats varetages i samarbejde med Techeetah, der førte Jean Eric Vergne til sejr i sidste åres Formel E mesterskab. Billedet er fra pre-sæson testkørslerne på racerbanen ved Valencia. Kørerne er André Lotterer (forrest) og Jean-Eric Vergne.


Læs mere om Formel E på det nye site, Formel E.dk - Sport - Mobilitet (læs mere om sitet hér):

 

 

F.eks.:

 

2019: Helt nye Formel E racere >>>

 

2019: Top-fabrikker og top-kørere >>>

 

2019 - Energistyring er nøglen >>>

 

2019: Fuld power på interessen >>>

 

2019 - Gyldne tider venter DS >>>


Vi har talt med den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, fabrikskører hos DS.



Eurosport dækker fortsat Formel E


Sidste sæson - den fjerde i Formel E mesterskabets historie - blev vist på Europas største pan-europæiske TV-kanal, Eurosport 1. Det samme gør kvalifikationskørslerne, og hele den frie træning vises hver gang på en af Eurosports platforme, herunder også den digitale Eurosport Player. Foruden løbsdækningen vil der blive produceret optaktsudsendelser og tilbagebliksudsendelser i forbindelse med hver E-Prix weekend.

 

Udsendelsestiderne på Eurosport 1 vil som hidtil blive annonceret her på Motorsiden.dk.

Her er udsendelsesplanen for de kommende dage:

11. dec. 18:45-19:40: Tilbageblik 2018 - E1

12. dec. 18:45-19:15: Optakt 2019/1 - E1

13. dec. 18:00-18:25: Optakt 2019/2 - E1

 

Første E-Prix i 2019 sæsonen:

 

Lørdag d. 15. december: Ad Diriyah:

Kvalifikation: 09:00-10:00 LIVE - E1

Introduktion: 12:45-13:00 LIVE - E1

Race: 13:00-14:15 LIVE - E1

 

Tilbageblik på sidste race:

18. dec. 21:00-22:00 - E1


Resten af løbskalenderen:


12. januar: Marrakesh.

26. januar: Santiago.

16. februar: Mexico City.

10. marts: Hong Kong.

23. marts: Sanya.

13. april: Rom.

27. april: Paris.

11. maj: Monaco.

25. maj: Berlin.

22. juni: Bern.

13. juli: New York City.

14. juli: New York City.


Felipe Masse debuterer i Formel E for Venturi.


De nye Formel E racerbiler har 268 hestekræfter som udgangspunkt, men undervejs i løbet kan de forøge effekten op til 340 hk, hvis de kombinerer de nye såkaldte Attack-modes med FANBOOST. Attack-modes aktiveres i bestemte zoner og varer en fastsat tid på typisk omkring 4 minutter. Det er obligatorisk at benytte Attack-mode.

Læs mere og se videoen hér >>>


De store tyske bilfabrikker har set muligheden for at sende et miljø-budskab via Formel E. HWA-teamet med bl.a. Gary Paffett skal i 2019-sæsonen lægge grundstenen til Mercedes' deltagelse i Formel E næste år (billedet ovenfor fra træningskørslerne i Valencia forleden).

 

Audi teamet vandt team-mesterskabet i sidste sæson med bl.a. Daniel Abt (til venstre). Ambitionen er at tage både team- og kører-mesterskabet i 2019 sæsonen, der begynder allerede d. 15. december 2018.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt