Når den femte sæson i Formel E mesterskabets
historie begynder med det første E-Prix d. 15.
december er der tale om en radikal fornyelse af
mesterskabet. Set over en kam sker der de største
ændringer i mesterskabets historie, og er der er
tale om et kolossalt skridt fremad i udbredelsen af
det elektriske budskab.
Mest iøjefaldende er den helt nye generation af
elektriske racerbiler, som ikke bare ser radikalt
anderledes ud men også har flere kræfter end
forgængerne. Man kan køre et helt løb nu, uden at
skulle skifte bil undervejs. Nyt er også
sikkerhedsbøjlen, den såkaldte ”halo” - billedet
nedenfor af André Lotterer i sin DS-Techeetah racer,
som via lysdioder signalerer, hvilken
køre-indstilling bilen aktuel benytter, og så har
bilerne også fået en nyt jet-lignende lyd, så helt
lydløse bliver de altså ikke.
André Lotterer
Der besøges ikke færre end tre nye byer, som hver
især på hver deres måde indikerer, at Formel E
mesterskabet virkelig er et globalt mesterskab.
Allerede det første E-Prix skal nok blive og har
allerede været et vigtigt samtaleemne.
Sportens grænse-nedbrydende bidrag
Der skal nemlig køres i Saudia Arabien, i
hovedstaden Ad Diriyah, men som bekendt er sportens
verden kendt for at nedbryde politiske grænser og
skabe sammenhold overalt i verden. Det er et af
argumenterne for at der skal køres elektrisk race i
en oliestat med en anderledes holdning til mange
spørgsmål end de vestlige lande, hvoraf Formel E er
udsprunget.
Siden skal der køres på det kinesiske fastland, i
byen Sanya, og også i 2019 sæsonen gæster Formel E
mesterskabet Schweiz, der via en særlovgivning
allerede i fjor gjorde det muligt at køre motorløb
på Schweizisk grund. Men i 2019 finder E-Prix’et
sted i Bern i stedet for Zürich.
Mange fabriksteams
Flere nye teams deltager i 2019 mesterskabet. DS har
allieret sig med Techeetah, de jo sikrede Jean Eric
Vergne mesterskabet i 2018. BMW udbygger sit
samarbejde med det amerikanske Andretti-team og er
nu officielt et fabriksteam som DS er det. Nissan
debuterer i Formel E i samarbejde med e.dams-teamet,
som tidligere varetog Renaults Formel E indsats og
er det uden sammenligning til dato mest vindende
Formel E team. Med på opgaven har de 2017-mesteren,
Sebastien Buemi.
Sebastien Buemi i cockpittet på den nye Nissan
Formel E racer. e.dams teamet er det mest vindende i
Formel E ligesom Buemi.
Alex Sims debuterer for BMW, som har været
ualmindelig overbevisende under de indledende
testkørsler i Valencia.
Nelson Piquet fortsætter sammen med Jaguar som kun
ser én vej: Opad i mesterskabet. Og lykkes det som i
fjor, vil de dyste om sejren i år.
Og alle de velkendte teams er der fortsat, ikke
mindst Jaguar, der i den grad markerede sig i fjor,
i blot sit andet år i Formel E. Virgin er fortsat
repræsenteret i mesterskabet i form af Envision
Virgin Racing og de har købt deres biler af Audi,
der som vinder af sidste års team-mesterskab fortsat
er med i Formel E.
Felipe Massa sadler om
Nye kørere tæller bl.a. Felipe Massa, der skal køre
for Venturi, Stoffel vandoorne og Gary Paffett, der
i samarbejde med HWA Racelab skal bane vejen for
Mercedes’ fabriksindsats i 2020. Det minder på mange
måder om den måde, hvorpå Abt-teamet indsamlede den
erfaring, som betød at Audi i fjor kunne vinde
team-mesterskabet.
Alexander Sims og Oliver Rowland er nye i Formel E
og kører for BMW hhv. Nissan, alt imens Pascal
Wehrlein fra og med mesterskabets 2. afdeling skal
køre for Mahindra. Felix Rosenqvist kører løbet i
Saudi Arabien men skal til næste år deltage i det
amerikanske IndyCar mesterskab.
Ét langt løb - slut med bilskift undervejs
I 2019 køres der ikke længere to ”heats” forbundet
af et bilskifte på et fast antal omgange. I stedet
køres der i 45 minutter plus en omgang, hvilket
lægger op til stærkt forudsigelige løbsafslutninger,
hvor den førende kører eksempelvis kan reducere
løbets længde, hvis køreren – uden at sætte en
placering overstyr – kan slække på tempoet i de
sidste sekunder inden de 45 minutter er gået og
derved skære en omgang af den samlede løbsdistance.
Der er mange scenarier, kørerne kan vælge mellem,
helt afhængig af deres egen vurdering af deres
individuelle chancer.
|