Finalen i rallyverdensmesterskabet – World Rally
Championship – er lige om hjørnet. Og der er garanti
for, at det bliver et brag af en VM-finale. Tre hold
kan vinde VM-for rallykørere og ligeledes kan tre
bilmærker løbe med konstruktør titlen. Mere
spændende kan det næsten ikke blive.
Det står i kontrast til motorsportens andre to store
mesterskaber, der afsluttes om efteråret. Formel 1
verdensmesterskabet er afgjort, længe inden
finaleløbet skal køres. Det samme gælder MotoGP.
Sådan er det ikke i rally-VM og det skyldes ikke
mindst en meget høj grad af uforudsigelighed samt
det faktum, at niveauet er usædvanlig højt blandt
kørerne men måske især de deltagende bilmærker.
Finale i Australien
Det sidste rally i årets VM finder sted i Australien
i dagene 15.-18. november. Ikke færre end fire
hastighedsprøver transmitteres LIVE på Eurosport 2 i
Danmark (med redaktøren som den faste
WRC-kommentator) så man skal regne med, at gå sent i
seng den fredag og lørdag nat hvis man vil følge en
af verdens mest spektakulære TV-sportsgrene. Når
klokken er 04:30 søndag morgen, og tingene forløber
planmæssigt, kendes årets verdensmestre.
I kører-VM er det holdet Sébastien Ogier/Julien
Ingrassia i Ford Fiesta WRC, der ligger til at
genvinde VM-titlen, som de har scoret de sidste fem
år i træk. Men deres forspring er sølle 3 VM-points
til Hyundais Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (og et
rally kan give op til 30 points, hvis man vinder rub
og stup). Også estiske Ott Tänak og Martin Järveoja
i Toyota Yaris WRC har en VM-chance, om end deres
position i VM-kampen er blevet noget svækket i de
seneste par rallyes.
Toyotas enestående comeback
Men der er fortsat en matematisk chance for, at de
kan blive verdensmestre, hvilket vil være en
enestående præstation i holdets første år for det
japanske bilfirma, som gjorde comeback sidste år og
da sluttede på en beskeden men forventelig
næst-sidsteplads i bilmærkernes strid.
Det har de i den grad fået lavet om på i år. Først
på efteråret overtog Toyota nemlig føringen i
konstruktørmesterskabet og den har de fortsat. De
har inden finalen i alt 331 points, men både Hyundai
og de regerende verdensmestre fra Ford, er tæt på
Toyota’ernes baghjul med hhv. 319 og 306 points. Og
i konstruktør-VM kan man score op til 50 VM-points
pr. bilmærke pr. rally.
Op og ned for alle
Helt overordnet har historien indtil nu været, at
det det først på året så bedst ud for Fords franske
hold, altså Sébastien Ogier og co-driver Julien
Ingrassia. Så fik Hyundais belgiske kørere, Thiery
Neuville og Nicolas overtaget, men i udgangen af
juli påbegyndte Ott Tänak og Martin Järveoja et
felttog og kørte deres Toyota Yaris WRC til sejr i
ikke færre end tre rallyes i træk.
I begge de efterfølgende rallyes (de to seneste) var
Tänak og Toyota i det hele taget klart det hurtigste
og mest alsidige bilmærke, for de var lynhurtige med
alle teamets kørere på et hvilket som helst underlag
– der blev kørt på både groft grus, let grus, grov
asfalt og plan asfalt. Men et par kørerfejl og en
enkelt teknisk udfordring satte teamet tilbage.
Hårdest gik det ud over Tänak, som godt nok vandt
den såkaldte Powerstage i sidste VM-afdeling, der
fandt sted sydvest for og i selve Barcelona, men kun
opnåede en 6. plads i selve rallyet. Problemet for
ham var, at rivalerne, Ogier og Neuville sluttede
som nr. 2 hhv. 4 og ikke mindst, at Tänak i rallyet
forinden helt var udgået og alene scorede 2. pladsen
på Powerstagen.
Sort uheld eller stort pres – vurdér selv
I det spanske rally var Jari-Matti Latvala i Toyota
tæt på at score maksimum til Toyota teamet, da han
overtog rally-føringen efter at Tänak var punkteret.
Men måske under for stort et pres snittede Latvala
et autoværn på rallyets næstsidste hastighedsprøve,
punkterede og siden lod han team-kollegaen Tänak
passere i rallyets finaleprøve, så han da i det
mindste kunne få flest mulige points og dermed et
bedre udgangspunkt forud for det australske rally.
Den store overraskelse i Spanien var i øvrigt, at
Citroën, som efter stribevis af VM-titler med
Sebastien Loeb i cockpittet (han vandt 9 titler,
alle i Citroën, men forlod rally-VM efter 2012),
pludselig igen kunne indtage præmieskammelens
øverste trin. Loeb var på gæstevisit, traf det helt
rigtige dækvalg på rallyets afsluttende dag og vandt
rallyet for niende gang, om end det er nogle år
siden, hans sidst var på toppen i Catalonien.
Loeb er ikke med i Australien, og ingen af Citroëns
øvrige kørere har i år for alvor dokumenteret, at de
kunne føre det ellers så sejrsvante team til tops.
Derfor er det eneste, der er sikkert i topstriden i
Australien, at Citroën slutter VM som rosinen i
pølseenden i konstruktørmesterskabet.
Det rør sig lige nu i WRC
Citroën har haft et dårligt år i Rally-VM og har
derfor hyret den 34-årige 5-dobbelte og regerende
rallyverdensmester, franskmanden Sébastien Ogier
såvel som den kommende stjerne, finnen Esapeka Lappi,
for den kommende sæson. Citroën har i sin tid
”opfostret” Sebastien Ogier i WRC, men dengang var
der ikke plads til ham i teamet, der havde Sébastien
Loeb som omdrejningspunkt. Lappi fik chancen hos
Toyota sidste år og 2018 er hans første fulde
VM-sæson.
At han allerede nu svigter Toyotas investering i
hans udvikling, kom som en overraskelse, ikke mindst
for Toyota, der i stedet og ligeså overraskende har
udfyldt tomrummet med den britiske kører, Kris Meeke.
Meeke blev tidligere på året fyret af Citroën, fordi
han begik for mange køretekniske fejl.
Loeb hos Ford?
Ligeså overraskende var Sébastien Ogiers beslutning.
Han fik hos Ford chancen for at fortsætte i
Rally-VM, da Volkswagen trak sig ud af mesterskabet
for to år siden pga. diesel-skandalen. Han krævede
et større fabriks engagement fra Ford i 2018, det
fik han og han fører da også på ny VM-kampen inden
finaleløbet. Ford havde nok ikke ventet, at Ogier
ville kvittere for det udvidede engagement ved at
sige farvel og tak.
M-Sport Ford-chef Malcolm Wilson har dog ikke været
sen til at kaste sig over Sébastien Loeb og
forsøger, at få ham engageret hos Ford til næste år.
Loeb har flirtet med rallysporten, som han forlod
som fast inventar efter 2012. Han har i mellemtiden
med moderat succes afprøvet sine evner i bl.a. WTCC
og Rallycross-VM (begge steder for PSA/Citroën
søstermærket Peugeot), og vandt senest Rally Espania
for Citroën.
Det er på den ene side næsten utænkeligt, at de to
verdensstjerner med samme fornavn skulle kunne
findes i samme team. Men pga. Loebs lange
tilknytning til PSA er det også svært at forestille
sig ham bag rattet i en Ford, om end Peugeot for
nylig og for mange helt uventet valgte, at forlade
Rallycross-VM. Mere sandsynligt er det i
undertegnedes optik, at Loeb vil få en central rolle
i den forventede elektrificering af rallysporten.
Sebastien
Loeb vandt Citroëns første og formentlig eneste WRC
rally-sejr i år, da han var på gæsteoptræden i det
spanske rally forleden. |