- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas Jari-Matti Latvala kørte sin Yaris WRC til sejr i det australske rally og bidrog stærkt til at sikre den japanske fabrik og verdens største bilmærke den første VM-titel blot i det andet år efter fabrikkens comeback i 2017 (efter 17 års fravær). Resultatet bygger videre på den succes, Toyota har haft i år ved også at vinde 24-timers Le Mans.


WRC Finalen: Ogier vinder VM påny

Toyota verdensmester for konstruktører


Af Søren Clauding – 18. november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afslutningen på årets måske mest spændende verdensmesterskab indenfor elitemotorsport, World Rally Championship, blev ligeså hæsblæsende og nervepirrende som forudset. Det hele endte dog næsten som forventet med endnu en VM-titel - den sjette - til Sébastien Ogier og co-driver Julien Ingrassia og Toyota blev verdensmester blandt bilproducenterne. En flot præstation blot et år efter fabrikkens comeback i rally-VM.

 

Det kunne som sådan se ud som om, at det hele var afgjort på forhånd. Både Ogier, som kører Ford Fiesta WRC, og Toyota førte hhv. kører- og konstruktørmesterskabet inden sæsonfinalen i Australien. Men deres forspring var så beskedne, at de meget vel kunne være blevet væltet af pinden.

 

Det var imidlertid det, konkurrenterne hver især gjorde med sig selv, måske presset af situationen, men også af helt uforudsigelige kørselsforhold. Vejrguderne gjorde hvad de kunne for at gøre livet svært for deltagerne, og hvad de ikke kunne foranledige på egen hånd (altså vejrguderne) klarede den australske outback, som allerede få kilometer fra Stillehavskysten, godt 500 kilometer nord for Sydney, er vild og udfordrende i en grad, som hvert år gør det australske rally til en værdig afslutning på det spektakulære og grænseoverskridende mesterskab.

 

Pres på Neuville og Tänak

For at gøre en lang historie kort: Ogier kunne blive verdensmester, alene ved at at slutte på 6. pladsen i rallyet og holde Neuville i Hyundai bag sig. Omvendt skulle Neuville i mål 1-2 pladser foran Ogier (afhængig af hvilke placeringer, der var tale om), hvis han skulle blive verdensmester. Og Toyotas Ott Tänak skulle i princippet helst vinde både rally og den afsluttende Powerstage for at have en mulighed for at snuppe VM-titlen, afhængig af hvor de to andre sluttede.

 

Det var helt klart Neuville og Tänak, der var under pres. Begge begik flere fejl undervejs i det tre dage lange rally, hvor der blev tilbagelagt næsten 320 kilometer hastighedsetape, og selvom de formåede at komme videre i rallyet, var Neuvilles udfordring, at han var langt bag Ogier, og Tänaks udfordring, at Ogier lå stabilt på den sjetteplads, som ville være nok til, at han kunne genvinde VM-titlen.

 

Presset var så stort, at Neuville på rallyets tredjesidste hastighedsprøve begik en regulær kørefejl, som effektivt sendte hans i20 WRC ud af rallyet. Og på rallyets næstsidste prøve var det Tänaks tur til at gøre noget tilsvarende. Ikke helt så dramatisk, men en tur ud i botanikken beskadigede bilens drivline, så den ganske enkelt ikke kunne køre længere.

 

Toyota og Latvala vandt rallyet

Derpå var vejen fri for Toyota-teamkollegaen, Jari-Matti Latvala, som kunne tage sejren i det australske rally, som en vis kompensation for, at han så sent som i Spanien for nylig havde givet plads til Tänak, for at hans chance for at blive verdensmester skulle være den bedst mulige. Hvilket så ikke helt blev forvaltet efter forventningen.

 

Latvala vandt rallyet, team-kollegaen Esapekka Lappi kørte sit sidste rally for Toyota og blev nr. 4. De to placeringer var mere end tilstrækkelige til at give Toyota en overlegen sejr i det, der på engelsk hedder Manufacturers World Rally Championship, altså bilproducenternes eller bilkonstruktørernes rally verdensmesterskab, som historisk set er hele grundstammen i rally-VM.

 

Og Ogier  kunne med 5. pladsen i mål vinde kører-VM i sit sidste løb for Ford. Til næste år mødes Ogier og Lappi som team-kolleger i det stærkt fremadstræbende og ambitiøse Citroën team.

 

Hyundais nedslående afslutning på verdensmesterskabet efter en sæson, hvor de og Neuville havde ført an en stor del af tiden, blev dog i Australien forsvaret  af New Zealænderen Hayden Paddon, der tog 2. pladsen i mål, og Citroëns ambitioner blev efter Sebastien Loebs sejr i det spanske rally for nylig understreget af, at en konstant og stærk indsats fra nordmanden Mads Østberg endte med 3. pladsen i mål.

 

Rally-VM 2019 påny på Eurosport

2019 sæsonen begynder om godt to måneder, sidste weekend i januar, med det legendariske Rallye Monte Carlo og mesterskabet udvides næste år til at bestå af ialt 14 rallyes mod 13 i år.

 

Desuden er det fra Eurosports side blevet bekræftet, at WRC fortsat vil blive dækket i Danmark, enten som i år på Eurosport Player og Eurosport 2 eller paneuropæisk på Eurosport 1.


Ott Tänak var den sidste af de tre, der kunne vinde kørernes VM i år. Men han var ikke lige venlig ved sin Yaris i det australske rally, som billedet antyder, og han udgik på rallyets næstsidste hastighedsprøve, da bilen definitivt kapitulerede.

 

Sejrspodiet i Australien: 1: Latvala/Antilla (Toyota), 2: Paddon/Marshall (Hyundai), 3: Østberg/Eriksen (Citroën).

Læs optakten til sæsonfinalen hér >>>


Sebastien Ogier og Julien Ingrassis sikrede sig den sjette VM-titel i træk ved i deres Ford Fiesta WRC at blive nr. 5 i det australske rally.


Resultat, Rally Australia 2018:


1. Latvala/Anttila (FIN), Toyota Yaris WRC, 2t59m52,0s.

2. Paddon/Marshall (NZL/GBR), Hyundai i20 Coupé WRC, +32,5s.

3. Østberg/Eriksen (NOR), Citroën C3 WRC, +52,2s.

4. Lappi/Ferm (FIN), Toyota Yaris WRC, +1m02,3s.

5. Ogier/Ingrassia (FRA), Ford Fiesta WRC, +2m30,8s.

6. Evans/Barritt (GBR), Ford Fiesta WRC, +3m05,1s.


Slutstillingen i Rally verdensmesterskabet 2018


Kørere:

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (FRA), 219 pts.

2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (BEL), 201 pts.

3. Ott Tänak/Martin Järveoja (EST), 181 pts.

4. Jari-Matti Latvala/Miika Antilla (FIN), 128 pts.

5. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN), 126 pts.

 

Bilproducenter:

1. Toyota, 368 pts.

2. Hyundai, 341 pts.

3. Ford, 324 pts.

4. Citroën, 237 pts.


Thierry Neuville gjorde sig ypperste for at køre sin Hyundai i20 Coupé WRC til toppen af rally verdensmesterskabet. I år blev det som i fjor til 2. pladsen efter flere uheld ikke bare i Australien men i efteråret som helhed.

 

Mads Østberg kørte sin Citroën C3 WRC i mål på 3. pladsen i Australien og sendte dermed et kraftigt signal om, hvad vi kan vente os fra den sejrsvante franske bilproducent næste år.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt