Afslutningen på årets måske mest spændende
verdensmesterskab indenfor elitemotorsport, World
Rally Championship, blev ligeså hæsblæsende og
nervepirrende som forudset. Det hele endte dog
næsten som forventet med endnu en VM-titel - den
sjette - til Sébastien Ogier og co-driver Julien
Ingrassia og Toyota blev verdensmester blandt
bilproducenterne. En flot præstation blot et år
efter fabrikkens comeback i rally-VM.
Det kunne
som sådan se ud som om, at det hele var afgjort på
forhånd. Både Ogier, som kører Ford Fiesta WRC, og
Toyota førte hhv. kører- og konstruktørmesterskabet
inden sæsonfinalen i Australien. Men deres forspring
var så beskedne, at de meget vel kunne være blevet
væltet af pinden.
Det var
imidlertid det, konkurrenterne hver især gjorde med
sig selv, måske presset af situationen, men også af
helt uforudsigelige kørselsforhold. Vejrguderne
gjorde hvad de kunne for at gøre livet svært for
deltagerne, og hvad de ikke kunne foranledige på
egen hånd (altså vejrguderne) klarede den australske
outback, som allerede få kilometer fra
Stillehavskysten, godt 500 kilometer nord for
Sydney, er vild og udfordrende i en grad, som hvert
år gør det australske rally til en værdig afslutning
på det spektakulære og grænseoverskridende
mesterskab.
Pres
på Neuville og Tänak
For at
gøre en lang historie kort: Ogier kunne blive
verdensmester, alene ved at at slutte på 6. pladsen
i rallyet og holde Neuville i Hyundai bag sig.
Omvendt skulle Neuville i mål 1-2 pladser foran
Ogier (afhængig af hvilke placeringer, der var tale
om), hvis han skulle blive verdensmester. Og Toyotas
Ott Tänak skulle i princippet helst vinde både rally
og den afsluttende Powerstage for at have en
mulighed for at snuppe VM-titlen, afhængig af hvor
de to andre sluttede.
Det var
helt klart Neuville og Tänak, der var under pres.
Begge begik flere fejl undervejs i det tre dage
lange rally, hvor der blev tilbagelagt næsten 320
kilometer hastighedsetape, og selvom de formåede at
komme videre i rallyet, var Neuvilles udfordring, at
han var langt bag Ogier, og Tänaks udfordring, at
Ogier lå stabilt på den sjetteplads, som ville være
nok til, at han kunne genvinde VM-titlen.
Presset
var så stort, at Neuville på rallyets tredjesidste
hastighedsprøve begik en regulær kørefejl, som
effektivt sendte hans i20 WRC ud af rallyet. Og på
rallyets næstsidste prøve var det Tänaks tur til at
gøre noget tilsvarende. Ikke helt så dramatisk, men
en tur ud i botanikken beskadigede bilens drivline,
så den ganske enkelt ikke kunne køre længere.
Toyota
og Latvala vandt rallyet
Derpå var
vejen fri for Toyota-teamkollegaen, Jari-Matti
Latvala, som kunne tage sejren i det australske
rally, som en vis kompensation for, at han så sent
som i Spanien for nylig havde givet plads til Tänak,
for at hans chance for at blive verdensmester skulle
være den bedst mulige. Hvilket så ikke helt blev
forvaltet efter forventningen.
Latvala
vandt rallyet, team-kollegaen Esapekka Lappi kørte
sit sidste rally for Toyota og blev nr. 4. De to
placeringer var mere end tilstrækkelige til at give
Toyota en overlegen sejr i det, der på engelsk
hedder Manufacturers World Rally Championship, altså
bilproducenternes eller bilkonstruktørernes rally
verdensmesterskab, som historisk set er hele
grundstammen i rally-VM.
Og Ogier
kunne med 5. pladsen i mål vinde kører-VM i sit
sidste løb for Ford. Til næste år mødes Ogier og
Lappi som team-kolleger i det stærkt fremadstræbende
og ambitiøse Citroën team.
Hyundais
nedslående afslutning på verdensmesterskabet efter
en sæson, hvor de og Neuville havde ført an en stor
del af tiden, blev dog i Australien forsvaret
af New Zealænderen Hayden Paddon, der tog 2. pladsen
i mål, og Citroëns ambitioner blev efter Sebastien
Loebs sejr i det spanske rally for nylig
understreget af, at en konstant og stærk indsats fra
nordmanden Mads Østberg endte med 3. pladsen i mål.
Rally-VM 2019 påny på Eurosport
2019
sæsonen begynder om godt to måneder, sidste weekend
i januar, med det legendariske Rallye Monte Carlo og
mesterskabet udvides næste år til at bestå af ialt
14 rallyes mod 13 i år.
Desuden
er det fra Eurosports side blevet bekræftet, at WRC
fortsat vil blive dækket i Danmark, enten som i år
på Eurosport Player og Eurosport 2 eller
paneuropæisk på Eurosport 1.
Ott Tänak
var den sidste af de tre, der kunne vinde kørernes
VM i år. Men han var ikke lige venlig ved sin Yaris
i det australske rally, som billedet antyder, og han
udgik på rallyets næstsidste hastighedsprøve, da
bilen definitivt kapitulerede.
Sejrspodiet i Australien: 1: Latvala/Antilla
(Toyota), 2: Paddon/Marshall (Hyundai), 3: Østberg/Eriksen
(Citroën). |