| 
							Afslutningen på årets måske mest spændende 
							verdensmesterskab indenfor elitemotorsport, World 
							Rally Championship, blev ligeså hæsblæsende og 
							nervepirrende som forudset. Det hele endte dog 
							næsten som forventet med endnu en VM-titel - den 
							sjette - til Sébastien Ogier og co-driver Julien 
							Ingrassia og Toyota blev verdensmester blandt 
							bilproducenterne. En flot præstation blot et år 
							efter fabrikkens comeback i rally-VM.   Det kunne 
							som sådan se ud som om, at det hele var afgjort på 
							forhånd. Både Ogier, som kører Ford Fiesta WRC, og 
							Toyota førte hhv. kører- og konstruktørmesterskabet 
							inden sæsonfinalen i Australien. Men deres forspring 
							var så beskedne, at de meget vel kunne være blevet 
							væltet af pinden.   Det var 
							imidlertid det, konkurrenterne hver især gjorde med 
							sig selv, måske presset af situationen, men også af 
							helt uforudsigelige kørselsforhold. Vejrguderne 
							gjorde hvad de kunne for at gøre livet svært for 
							deltagerne, og hvad de ikke kunne foranledige på 
							egen hånd (altså vejrguderne) klarede den australske 
							outback, som allerede få kilometer fra 
							Stillehavskysten, godt 500 kilometer nord for 
							Sydney, er vild og udfordrende i en grad, som hvert 
							år gør det australske rally til en værdig afslutning 
							på det spektakulære og grænseoverskridende 
							mesterskab.   Pres 
							på Neuville og Tänak For at 
							gøre en lang historie kort: Ogier kunne blive 
							verdensmester, alene ved at at slutte på 6. pladsen 
							i rallyet og holde Neuville i Hyundai bag sig. 
							Omvendt skulle Neuville i mål 1-2 pladser foran 
							Ogier (afhængig af hvilke placeringer, der var tale 
							om), hvis han skulle blive verdensmester. Og Toyotas 
							Ott Tänak skulle i princippet helst vinde både rally 
							og den afsluttende Powerstage for at have en 
							mulighed for at snuppe VM-titlen, afhængig af hvor 
							de to andre sluttede.   Det var 
							helt klart Neuville og Tänak, der var under pres. 
							Begge begik flere fejl undervejs i det tre dage 
							lange rally, hvor der blev tilbagelagt næsten 320 
							kilometer hastighedsetape, og selvom de formåede at 
							komme videre i rallyet, var Neuvilles udfordring, at 
							han var langt bag Ogier, og Tänaks udfordring, at 
							Ogier lå stabilt på den sjetteplads, som ville være 
							nok til, at han kunne genvinde VM-titlen.   Presset 
							var så stort, at Neuville på rallyets tredjesidste 
							hastighedsprøve begik en regulær kørefejl, som 
							effektivt sendte hans i20 WRC ud af rallyet. Og på 
							rallyets næstsidste prøve var det Tänaks tur til at 
							gøre noget tilsvarende. Ikke helt så dramatisk, men 
							en tur ud i botanikken beskadigede bilens drivline, 
							så den ganske enkelt ikke kunne køre længere.   Toyota 
							og Latvala vandt rallyet Derpå var 
							vejen fri for Toyota-teamkollegaen, Jari-Matti 
							Latvala, som kunne tage sejren i det australske 
							rally, som en vis kompensation for, at han så sent 
							som i Spanien for nylig havde givet plads til Tänak, 
							for at hans chance for at blive verdensmester skulle 
							være den bedst mulige. Hvilket så ikke helt blev 
							forvaltet efter forventningen.   Latvala 
							vandt rallyet, team-kollegaen Esapekka Lappi kørte 
							sit sidste rally for Toyota og blev nr. 4. De to 
							placeringer var mere end tilstrækkelige til at give 
							Toyota en overlegen sejr i det, der på engelsk 
							hedder Manufacturers World Rally Championship, altså 
							bilproducenternes eller bilkonstruktørernes rally 
							verdensmesterskab, som historisk set er hele 
							grundstammen i rally-VM.   Og Ogier  
							kunne med 5. pladsen i mål vinde kører-VM i sit 
							sidste løb for Ford. Til næste år mødes Ogier og 
							Lappi som team-kolleger i det stærkt fremadstræbende 
							og ambitiøse Citroën team.   Hyundais 
							nedslående afslutning på verdensmesterskabet efter 
							en sæson, hvor de og Neuville havde ført an en stor 
							del af tiden, blev dog i Australien forsvaret  
							af New Zealænderen Hayden Paddon, der tog 2. pladsen 
							i mål, og Citroëns ambitioner blev efter Sebastien 
							Loebs sejr i det spanske rally for nylig 
							understreget af, at en konstant og stærk indsats fra 
							nordmanden Mads Østberg endte med 3. pladsen i mål.   
							Rally-VM 2019 påny på Eurosport 2019 
							sæsonen begynder om godt to måneder, sidste weekend 
							i januar, med det legendariske Rallye Monte Carlo og 
							mesterskabet udvides næste år til at bestå af ialt 
							14 rallyes mod 13 i år.   Desuden 
							er det fra Eurosports side blevet bekræftet, at WRC 
							fortsat vil blive dækket i Danmark, enten som i år 
							på Eurosport Player og Eurosport 2 eller 
							paneuropæisk på Eurosport 1. 
 
							 Ott Tänak 
							var den sidste af de tre, der kunne vinde kørernes 
							VM i år. Men han var ikke lige venlig ved sin Yaris 
							i det australske rally, som billedet antyder, og han 
							udgik på rallyets næstsidste hastighedsprøve, da 
							bilen definitivt kapitulerede.   
							
							 
							Sejrspodiet i Australien: 1: Latvala/Antilla 
							(Toyota), 2: Paddon/Marshall (Hyundai), 3: Østberg/Eriksen 
							(Citroën). |