Med sejr i de to sidste udgaver af verdens mest
berømte off-road rally, ”Dakar”, er Peugeot
naturligt nok storfavorit til endnu en triumf i
rallyet, som starter lørdag d. 6. januar i Lima i
Peru. Ydermere har fabrikken erklæret, at det bliver
sidste gang, man stiller op i rallyet i denne
omgang, og naturligvis vil man gerne sige farvel med
et hattrick.
Som sådan bliver det også sidste gang, at den
9-dobbelte rally verdensmester, franskmanden
Sebastien Loeb, i PSA-regi i hvert fald, får
muligheden for at sejre i rallyet og derigennem
fastslå, at han også kan være bedst i en
motorsportskategori, der er markant forskellig fra
de sprint-rallyes, Rally-VM består af. Det er helt
klart, at han om muligt har endnu mere appetit på
sejren i år.
Peterhansels mål: Sejr nr. 14
Men Dakar er ikke så lige til et rally at vinde. Det
ved den mest vindende kører nogensinde, Loebs
landsmand, Stephane Peterhansel, alt om. Efter nogle
år uden sejre, fik han chancen hos Peugeot, han
vandt i 2016, igen i 2017 og med udsigten til at
score det, der da vil være hans 14. Dakar triumf,
skal Loeb ikke forvente, at han bliver hjulpet til
sejr. For ”Peter” kører også for Peugeot i år og han
giver ikke ved dørene.
Han kører måske især for at dokumentere, at den
langt mere berømte rallyverdensmester ikke kunne
hamle op med den rutine, den råstyrke, den
strategiske tankegang, tekniske indsigt og den
unikke car-control, som Peterhansel besidder, når
det gælder om at køre over stok og sten, i oceaner
af sand, under skiftende temperaturer og i et
skræmmende højt tempo. Og vel at mærke, gøre det i
dagevis fordelt på tusindvis af kilometer.
Også den tidligere dobbelte rally-verdensmester og
Dakar-vinder fra 2010, spanieren Carlos Sainz,
deltager igen for Peugeot. Han er hurtig, men
spørgsmålet er, om frustrationerne over ikke at have
vundet så længe, får ham til at begå fejl. Med i
teamet er også den tidligere 5-dobbelte Dakar-vinder
på MC, Cyril Despres, der i fjor blev nr. 3 efter
Loeb og den vindende Peterhansel.
Toyotas verdensmester
Selvom Nasser Al Attiyah, som vandt Dakar i 2011 og
2015 beskedent fastslår, at Peugeot måske fortsat
disponerer over den hurtigste bil, skal han og
Toyota teamets stadig stærkere indsats ikke
underkendes. Nasser Al Attiyah vandt i fjor for
andet år i træk Verdensmesterskabet i
cross-country rally, sidste gang i den Toyota Hilux,
som han undervejs benyttede til at tage seks
individuelle rallysejre. For nylig besejrede han i
Marokko endda Sebastien Loeb og han stiler
naturligvis efter en tredje triumf i Dakar.
”Jeg tror, at de ændringer, der er foretaget i
reglementet for i år, stiller os mere lige med
Peugeot. Vi er blevet mere konkurrencedygtige og er
ikke langt fra dem,” siger den sympatiske
multi-sportsmand fra Qatar, der i sin karriere har
kørt talrige VM-rallyes, har vundet WRC2
mesterskabet i 2014 og 2015 – og desuden taget
bronze i lerdue skydning ved OL i 2012!
I Toyota teamet finder vi på ny endnu en
Dakar-vinder i form af sydafrikaneren Giniel de
Villiers. Han vandt Dakar i 2009, men var på podiet
så sent som i 2016.
MINI forsøger igen
Siden Peugeot overtog den dominerende position i
Dakar, har det knebet for MINI at gøre sig gældende.
Igen i år deltager teamet, under ledelse af Sven
Quandt, der er en del af ejer-familien bag det
MINI-ejede BMW, med den finske rallykører Mikko
Hirvonen som det stærkeste kort. Han får assistance
af den tidligere Dakar vinder, Nani Roma, der dog
dengang i 2014 vandt sejren ved lidt af en
tilsnigelse.
Der er ikke færre end 7 MINI’er med i årets Dakar og
det kan ikke udelukkes, af en eller flere af dem
brillerer undervejs. Ikke mindst argentineren
Orlando Terranova og Saudiaraberen Yazeed Al-Rajhi
er navne, man skal holde øje med. Mest spændende
bliver det at følge den særlige MINI buggy, som er
fremstillet med Dakar for øje. Det er lidt det samme
princip, som Peugeot har haft succes med - det
bliver interessant at se og projektet lykkes ligeså
godt.
De danske farver
Og a-pro-pos MINI er den tidligere MINI
chefdesigner, danskeren Anders Warmings nye
arbejdsgiver med i Dakar for første gang. Borgward
stiller op med to biler med hhv. den peruvianske
kører, Nicolas Fuchas, og hollænderen Erik Wevers i
førersædet. Og selvom Anders Warming næppe har haft
så meget direkte at gøre med teamets rallybil, er
der en dansker med på holdet i form af den tidligere
rallykører, Morten Karl,
For Morten Karl er Dakar ingen førstegangsoplevelse.
I 2007 og 2008 var han tilknyttet VW som fører af en
de såkaldte racertrucks (dvs. de service lastbiler,
der er rigget til som rallybiler og tilmeldt rallyet
med det formål, så hurtigt som muligt at kunne være
fremme ved de ”personbiler”, som udgør fabrikkernes
officielle indsats). I Dakar er han med på
serviceholdet både som kører og mekaniker. Nyt for
ham er den særlige udfordring i form af det meget
anderledes sydamerikanske terræn.
De vigtigste bil-deltagere i årets Dakar i
startnummerorden:
300: Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA),
Peugeot.
301: Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA),
Toyota.
302: Nani Roma/Alex Haro Bravo (SPA), MINI,
303: Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot.
304: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER)
305: Mikko Hirvonen/Andreas Schulz (FIN/GER), MINI
Buggy.
306: Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA), Peugeot.
307: Orlando Terranova/Bernardo Graue (ARG), MINI.
308: Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot, |