- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dakar 2017: Nyt territorium

og utallige deltagere med vinderchancer


Af Søren Clauding – 1. januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er blevet rørt godt op i gryden forud for dette års første store internationale motorsportsbegivenhed, Dakar rallyet, som finder sted for 39. gang. Ligesom tilfældet har været siden 2009, hvor terrorangreb sendte verdens bedste off-road rallykørere til Sydamerika, foregår rallyet også denne gang i denne verdensdel, men ruten er meget anderledes – og mange deltagere har byttet teams.

 

Der køres som hidtil i fire hovedkategorier plus en femte for kompakte en-personers buggyer med motorer på under 1 liter. De to er dog fortsat de væsentligste, og det er i sagens natur dem, vi sætter fokus på i vores traditionelle dækning af Dakar her på Motorsiden.dk (suppleret af forfatterens speak på Eurosports daglige dækning af det berømte rally).

 

Storfavoritter: Peterhansel og Peugeot

I bil kategorien er Peugeot storfavorit. Den franske bilfabrik, der i fjor vandt rallyet med ”Mr. Dakar” alias franskmanden Stéphane Peterhansel i førersædet, har også den 12-dobbelte Dakar vinder på holdet i år med Jean Paul Cottret ved sin side bag rattet i teamets helt nye Peugeot 3008 DKR. Peugeot har dokumenteret at idéen med at anvende store hjul og baghjulstræk fungerer og det koncept har man holdt fast i, selvom det nu er 3008, der lægger modelnavn til Dakar-raceren.

 

Peterhansel får som sidste år kompagniskab i ”Peugeot Dream team” af den stærkeste rival i fjor (så længde varede), nemlig den 9-dobbelte rallyverdensmester, landsmanden Sebastien Loeb, såvel som den tidligere Dakar-vinder, Carlos Sainz, og Cyril Despres, der sidste sommer vandt det udfordrende Silk Way Rally. Alle er i stand til at vinde Dakar, men konkurrencen er næppe alene intern.

 

MINI kørere med nye roller

MINI tog i fjor 2. pladsen i Dakar, efter nogle år med klar dominans, og ikke overraskende var det den tidligere Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, som kørte teamets MINI ALL4 Racing ind på den næstbedste podieplacering. Sådan bliver det med garanti ikke i år, for Nasser Al-Attiyah er skiftet over til det sydafrikansk baserede Toyota Gazoo Racing team.

 

Det efterlader en stor opgave til X-raid Team MINI’s fjorårs debutant, Mikko Hirvonen fra Finland. Hirvonen debuterede dog med manér og sluttede dengang på en flot 4. plads – oven i købet med sejr på rallyets afsluttende etape. Også MINI møder op med nye biler og den helt nye MINI John Cooper Works Rally er en potentiel vinderbil.

 

Den lynhurtige amerikaner, Bryce Menzies, har imidlertid måtte aflyse pga. af et uheld i efteråret og hans MINI køres i stedet af den rutinerede, men ikke helt så hurtige argentiner Orlando Terranova. X-Raid MINI teamet har også Yazeed Al Rajhi fra Saudi Arabien på holdet. Al Rajhi er meget hurtig men iblandt også lidt for risikovillig – kan han styre den del af kørslen, vil han let kunne hamle op med Hirvonen. Foruden fabriksbilerne er der også et antal af de hidtidige MINI ALL4 Racing biler med i Dakar men næppe med store muligheder for topplaceringer.

 

Toyota Gazoo Racing i stærkt setup

Den store ukendte faktor i årets Dakar er nemlig det kraftigt forstærkede Toyota Team. Hidtil har der været tale om en fabriksstøttet indsats med den tidligere Dakar vinder Giniel de Villiers fra Sydafrika som teamets stærkeste kort. Han får som nævnt kompagniskab af Nasser al-Attiyah, men også en kører med en Dakar-sejr på sit CV, spanieren Nani Roma, kører Toyota Hilux i år.

 

Også Toyotas Hilux er ny, teamet er stærkt men det åbne spørgsmål i årets Dakar er, om de tohjulstrukne biler fra Peugeot vil kunne hamle op med de nye 4-hjulstrukne MINI’er og Toyota'er. Der er nemlig også ændret på den såkaldte Balance of Performance” (se nedenfor)

 

Toby Price er MC-favorit, men…

I MC-kategorien var sidste års overvældende overraskelse at australieren Toby Price var så hurtig. Han vandt i fjor og er naturligvis også favorit i år. Han kører KTM som sidste år, men mon ikke konkurrenterne har lært lektien.

 

Man skal især forvente hård konkurrence fra sidste års topkørere, slovakken Stefan Svitko på KTM og Pablo Quintanilla på Husqvarna. Sidstnævnte blev 3’er i Dakar 2016 og vandt siden World Cross-Country Cup. Men også KTM kørerne Matthias Walkner og Sam Sunderland, der er hurtige men endnu ikke har nået målrampen i et Dakar, vil formentlig gøre Price rangen stridig.

 

Hondas fabriksindsats er igen baseret på den iltre Joan Barreda Bort og Paulo Goncalves (2’er i 2015) mens Yamaha satser på Helder Rodrigues, Adrien van Beveren og Michael Metge.

 

Nye udfordringer

Årets Dakar rally starter for første gang i byen Asunción i Paraguay, som i øvrigt historisk set er det 29. land (og det 5. i Sydamerika), der lægger terræn til en del af et Dakar rally. Rallyet er på mange måder blevet gjort vanskeligere, selvom det i år kun består af 12 etaper, bl.a. fordi man i højere grad skal navigere ved hjælp af et gammeldags kompas.

 

Deltagerne har avancerede GPS systemer med, bl.a. af sikkerhedsmæssige årsager, men deres funktionalitet i selve konkurrencen er stærkt begrænset. Selve tjekket af om deltagerne kører den korrekte rute, som hidtil i vidt omfang har været baseret på såkaldte Masked Way Points, vil denne gang hovedsagelig bestå af Controlled Way Points, hvor registreringen alene finder sted, når deltageren har nået det pågældende punkt på ruten.

 

Dertil kommer, at man har ændret den såkaldte ”Balance of Performance” så benzindrevne 4-hjulstrukne køretøjer bliver mindre hårdt straffet, når man kører i de store højder (halvdelen af rallyet finder sted i mere end 3 kilometers højde) og derfor har mindre ilt til rådighed. Deres luft restriktorer er øget med 1 mm og tilsvarende er Peugeots dieselbiler fået reduceret luftindtaget med 1 mm.

 

Undervejs i de store højder vil deltagerne blive mødt af store sandklitter, noget kun de færreste tidligere har oplevet. De stiller helt særlige krav.

 

Fra Paraguay, hvor starten går 2. januar, køres der gennem Argentina til Bolivia og siden på kanten af Andesbjergene tilbage gennem Argentina, hvor Dakar rallyet slutter i Buenos Aires d. 14. januar. I alt er der 316 deltagende køretøjer til start i rallyet, som er cirka 8.800 kilometer langt.

Genoplev Dakar 2016 hér >>>


Sådan kan du følge Dakar 2017:

Dakar dækkes løbende her på Motorsiden.dk.

Eurosport har programsat 30 minutters daglige reportager hver aften ved 23-tiden. Se de daglige programplaner hér >>>

Eventuelle afvigelser fra programplanen oplyses så vidt muligt af undertegnede på Twitter:

Søg og følg Søren Clauding


Sejrrige Dakar veteraner - og fortsat favoritter: Stephane Peterhansen og Carlos Sainz. Begge kører den helt nye Peugeot 3008 DKR.

 

Sebastien Loeb i fuld fart under testkørslerne i den nye Peugeot 3008 DKR forud for Dakar 2017.

 

Nasser Al-Attiyah har vundet Dakar for VW (2011) og siden for MINI (2015). Nu vil han forsøge at score den ultimative triumf i en Toyota Hilux.

 

Mikko Hirvonen i den nye MINI John Cooper Works Rally under forberedelserne til årets Dakar.

 

Yazeed Al Rajhi fra Saudi Arabien kører den nye MINI JOhn Cooper Works Rally. Han er hurtig men satser ofte risikabelt.

 

Topkørere på KTM: Sam Sunderland (tv), Matthias Walkner og sidste års overraskende vinder, Toby Price.

 

Ruten går gennem tre store sydamerikanske lande.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt