- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Golf TSI: Hestekræfter til økonomipris


Tekst: Søren Clauding - 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

140 hestekræfter og en brændstoføkonomi på over 14 km/l. Det lyder som en dieselmotor, men er ikke desto mindre en benzinmotor, når blot den er konstrueret af Volkswagen og har fået betegnelsen TSI. Oven i købet er motoren i den prøvekørte Golf blot på 1,4 liter. Men det skal så tilføjes, at den er udstyret med turbolader og det er naturligvis det, der muliggør den store effekt.

 

Den fine benzinøkonomi kan tilskrives motorens slagvolumen – men traditionelt ville effekt og benzinøkonomi ikke hænge sammen i praksis, fordi motoren uden turbotryk ville yde alt for lidt til at sikre en fornuftig acceleration. Ligeså snart turbotrykket sætter ind, øges benzinforbruget, og så er man lige vidt.

 

Kompressor

Derfor har Volkswagen forsynet motoren med en kompressor. Den sikrer god accelerationsevne ved lave motoromdrejningstal, derved behøver turboladeren ikke at være så kraftig. Resultatet viser specifikationerne: 0-100 km/t på 8,8 sekunder, 206 km/t på toppen og mest imponerende: De 14 km/l holder i praksis, også hvis man ikke kører særlig økonomisk.

 

Gør man det, kan man forbedre benzinøkonomien yderligere. Vi forsøgte og opnåede ikke mindre en 18 km/l ved blandet kørsel – men da var speederfoden let og omdrejningstallet beskedent.

 

Ikke desto mindre er det interessant, fordi en VW Golf TSI kan erhverves for knap 300.000 kroner. Den tilsvarende 140-heste dieselversion koster 40.000 kroner mere og kører i praksis 17-18 km/l (officielt 19,4), så merudgiften i købs øjeblikket og den højere ejer afgift for dieselversionen reducerer fordelen ved dieseldriften – selvom dieselolie fortsat er lidt billigere end benzin. Samtidig accelererer dieseludgaven langsommere end benzin-versionen.

 

Bestod med glans

Det store spørgsmål var naturligvis: Hvordan fungerer det i praksis. Testen fandt sted i den periode hvor sneen væltede ned over Danmark og VW teknikken fik ikke lette vilkår. Men den bestod med glans:

 

På tør vej og fuld acceleration mærker man ingen tøven og den såkaldte turbotøven er næsten elimineret og føles egentlig kun, hvis man er opmærksom på den.

 

På sne og is træder Golf’ens ESP øjeblikkelig i kraft og overfører præcis den nødvendige mængde motorkraft til underlaget. En acceleration med speederen i bund bliver præcis så hurtig, som vejgrebet tillader.

 

Skiftende underlag

Dér, hvor teknikken gjorde størst indtryk, var på kørebane med konstant skiftende underlag: Fugtig vej, is, sne, snedriver. Med speederen i bund kørte Golf’en snorlige og styrede præcist, hvor man ville have den. Det var imponerende, fordi ESP’en ikke kun skal håndtere en almindelig forbrændingsmotor men også turbolader og kompressor. Vi er faldet pladask på halen for den teknik.

 

Plus’er og minus’er

VW Golf er i sig selv en udmærket kompakt og velkørende mellemklassebil. Priserne er ikke udpræget lave, men der er tale om en god og fornuftig konstruktion med mange fine detaljer. Men vintervejret

afslørede også et par knap så heldige ting:

 

Forrudeviskerne er skjult under motorhjelmen. Elegant, aerodynamisk optimalt – men de er ikke til at komme til, når de er frosset fast til forruden og man skal fjerne isen fra viskergummiet.

 

Afviserblinklyset er installeret i sidespejlene og kan ses fra kabinen. Det er mildest talt forstyrrende i mørke, hvor de distraherer og forstyrrer udsynet gennem sideruderne, når man eksempelvis kører ud fra en sidevej.

 

På plussiden i vintervejret tæller imponerende 5-trins sædevarme, forlygte sprinklere og opvarmelige sprinklerdysser – men det er alt sammen ekstraudstyr, om end til en yderst fornuftig merpris (6000 kroner og desuden følger der tågeforlygter plus et par andre ting med i købet).

 

I øvrigt er udstyret ret godt.


Kun det lille TSI på bagklappen afslører at kraftværket ude fortil er forskelligt fra en traditionel VW Golf.

Bortset fra snedækket er en TSI-Golf udvendig fra identisk med alle andre Golf'er.

 

Der var ikke meget vejgreb, men det elektroniske stabilitetsprogram håndterede kombinationen af de to ladere til perfektion.

 

Motorrummet ser lidt anderledes ud end på en almindelig Golf.

 

Bagagerummet er regulært og rummer 350 liter.


Model:

VW Golf TSI Trendline 5d

Listepris:

Kr. 305.598

Motor:

1,4 l, 4 cyl, kompressor og turbolader, 140 hk/ 220 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8,8 sek/205 km/t/

14,3 km/l

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

350 liter

Div. udstyr:

ABS. EDS. ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat. Halvautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag.


Link til importøren


Læs mere om TSI>>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt