Efter at dieselteknologien i de senere år har
overhalet benzinmotorerne, både hvad angår
effektivitet, styrke og forurening har der været
arbejdet intenst på, ikke blot at finde alternative
drivformer men også på at finde alternative
muligheder, der kunne bevare benzinmotorernes
fordele og indhente lidt af dieselmotorerne
forspring.
Meget tyder på, at en helt ny teknologi fra
Volkswagen sikrer benzinmotorerne i hvert fald et
stykke ind i fremtiden.
TSI er nøglebegrebet og bogstaverne dækker over en
konstellation bestående af lavt slagvolumen,
kompressor og turbolader i en simpel erkendelse af,
at lav slagvolumen er nødvendig, hvis der skal
spares brændstof.
Problemet med en lille slagvolumen er manglen på
moment ved lave omdrejninger. Små motorer kan
bringes til at yde både en høj effekt og et stort
moment ved at forsyne dem med turbolader. En
turbolader presser ekstra luft ind i cylindrenes
forbrændingskamre, derved kan der også sprøjtes mere
benzin derind, uden at det vitale blandingsforhold
mellem luft og forstøvet benzin går tabt, og
resultatet bliver en større eksplosion og deraf både
mere effekt og moment. Handikappet er, at
turboladeren kun kan opnå den nødvendige kraft ved
at blive drevet af motorens udstødning – og
udstødningen er afhængig af eksplosionen i
forbrændingskamrene. Først når der sker noget i
motoren, kommer der gang i turbo’en og først
derefter får man ekstra effekt og moment. Og indtil
da flytter bilen sig i princippet ikke mange meter.
Ved hjælp af
kompressoren opnår man en næsten flad momentkurve og
størstedelen af motorens omdrejningsinterval.
|