Vi har tidligere præsenteret og prøvekørt den nye
Toyota Yaris, dels sidste efterår, da Toyota havde
global præsentation af bilen i Danmark (læs
den første test af Toyota Yaris hér >>>) og dels
for nogle måneder siden i udgaven med 99-hestes
benzinmotor (læs
prøvekørslen af Toyota Yaris 1,3 hér >>>).
Modellen vi nu stiller skarpt på har den
momentstærke 90-hestes dieselmotor i maskinrummet.
Og så har den Touch & Go.
Motoren er en civiliseret 1,4 liters diesel, en
smule støjende, i hvert fald under acceleration, men
ellers ganske smidig og med en god brændstoføkonomi.
Man kan officielt køre 25,6 km/l – i praksis stort
set det samme, hvis man ellers kan holde højrefoden
i ro. Køreegenskaberne er ikke nævneværdigt påvirket
af den lidt større vægt på forakslen. Dieselmodellen
er da også kun 48 kg tungere end benzinbilen og da
ikke al vægten ligger over forakslen, er det meget
naturligt, at man ikke mærker nogen forskel.
Hvad angår de funktionelle egenskaber er det ikke
meget at tilføje til de tidligere møder med den nye
Yaris. På nær på ét punkt: ”& Go”.
Toyota Touch & Go
En Toyota Yaris Touch er udstyret med en 6,1” skærm.
Touch systemet er en computer, som styres ved
berøring af skærmen. Skærmen bruges til betjening af
bilens audioanlæg og håndfri telefonbetjening via
Bluetooth. Den viser desuden forskellige former for
trip-informationer og sidst men ikke mindst
indeholder systemet også et bakkamera, som trods
bilens beskedne størrelse er ganske bekvemt.
I den udformning koster en Yaris D-4D med T2 udstyr
195.496 kroner. Heraf er Touch-skærmen 6000 kroner.
Lægger man yderligere 6000 kroner oveni, får man
imidlertid helt nye muligheder, udtrykt ved ”& Go”.
”Rør og kør”, sådan lidt populært sagt. Og
computeren suger lige pludselig alle internettets
velsignelser til sig – i hvert fald de af dem, man
har brug for i sin bil. Man bliver på et øjeblik en
del af Google universet.
Kræver smart-phone
Det inkluder bl.a. et GPS navigationssystem, som er
baseret på Google Maps. Men visuelt ser det ud som
vi er vant til at se et navigationsbillede. Det
kræver naturligvis at man benytter en smart-phone og
betaler for internetforbindelsen. Gør man det i
forvejen er det selvsagt ingen merudgift.
Men der er ikke kun tale om et navigationssystem.
Touch & Go er konfigureret til brug i bilen, så man
f.eks. let kan finde den nærmeste brændstoftank og
de billigste brændstofpriser. Man kan få oplyst
vejrudsigten. Om kort tid kan systemet oplyse om
ledige parkeringspladser, både deromkring, hvor man
er og dér, hvor man skal hen.
Planlæg hjemme og send til bilen
Al planlægningsarbejdet kan man gøre hjemme fra
eller på et hotelværelse. Man kan planlægge sin
kørsel og via en profil på Toyotas internetserver
kan f.eks. den planlagte rute først uploades til
serveren for siden at blive downloadet til bilens
Toyota Touch & Go.
Om kort tid vil man også kunne sende talestyrede
sms’er, hvor man skriver sms’en ved at tale og får
oplæst de beskeder, man modtager. Det øger
trafiksikkerheden markant ved at forøge
koncentrationen om kørslen.
Flair for computerarbejde
Toyota har ikke genopfundet den dybe tallerken. Men
de har parret internettets informationshav med GPS
og gjort det tilgængeligt på en nem og overskuelig
måde i bilen. Og de har gjort det for næsten ingen
penge, tilpasset en bankkonto af almindelig
størrelse. Der er fortsat tale om en bil, der blot
koster omkring 200.000 kroner (billigere med
benzinmotor). MEN: Det stiller krav om en vis flair
for brugen af en computer.
Det er intet problem f.eks. for unge mennesker, der
er vokset op med computere og bruger dem som det
dagligdags arbejdsredskab, de er - og er vant til
det. Er man uvant med computerteknologi er den ikke
så lige at gå til. Derfor vil en Yaris Touch & Go
formentlig først og fremmest appellere til unge
familier, der dels har brug for økonomisk og
pålidelig transport, dels har glæde af at kunne
genkende mange af de funktioner, de benytter sig af
på hjemmecomputeren eller den bærbare. Den gruppe af
bilkøbere har ingen berøringsangst – og det har
Toyota vist at de heller ikke har. Godt gået!
|