Det er vigtigt, inden man giver sig i kast med de
følgende linjer at vide, at den billigste version af
den nye Toyota Yaris koster 125.000 kroner. For den
prøvekørte version er krøbet op på 175.000 - og det
kan synes som mange penge for en bil, der blot måler
3,89 meter i længden. Men uanset man vælger lav-pris
varianten eller den noget dyrere semi-luksus version
med T2 udstyr får man rigtig meget og rigtig meget
intelligent bil for pengene.
Begrebet ”semi-luksus” dækker over det faktum, at
selvom T2 udstyret er udmærket, savnes aircondition
og fartpilot. Og det avancerede Toyota Touch & Go
med navigation og internet-opkoblingsmulighed (via
egen smartphone) skal også tilkøbes. Aircon koster
10.000 og Toyota Touch & Go koster 6.000 kroner, og
så stiger anskaffelsesprisen endnu mere
Køb den alligevel
MEN: Det skal nu ikke skræmme nogen fra at købe en
Toyota Yaris, hverken med aircondition eller Toyota
Touch & Go. Hvorimod fartpiloten mest er til brug
for langture og da Yaris er en typisk bybil, er det
et spørgsmål om ens personlige behov, om man har
brug for den eller ej. Det er det ikke med Touch &
Go. Systemet indeholder så mange faciliteter og
giver så mange muligheder, at det er en absolut
fejlbeslutning ikke at tilkøbe det.
Toyota Yaris er helt ny. Vi var blandt de første i
verden til at prøvekøre den i september sidste år (læs
Toyota Yaris First Test hér >>>) og den gang
virkede den utrolig gennemarbejdet. Det indtryk
bekræftes i den mere dybdegående test, men den
afslører også, at Yaris falder igennem på ét punkt.
Skærmen på det roste Touch & Go system reflekterer
lyset fra højre siderude i en sådan grad, at den er
næsten ulæselig, med mindre man positionerer sig i
sædet, så man ikke kan styre bilen. Det er en
opgave, Toyota hurtigt bør få finde en løsning på.
Ufattelig meget plads
Ellers er det næsten umuligt at sætte en finger på
den bil. Det er f.eks. utroligt hvor meget plads,
Toyota har fået ud af de 3,89 meter. Et regulært og
rummeligt bagagerum på næsten 300 liter, en
flex-bund, som optimerer udnyttelsen af
bagagepladsen og sensationel megen benplads til
bagsædepassagererne – og plads over skuldrene ikke
at forglemme.
Forsædepassagererne har det ligeså bekvemt og
betjeningen er så let og logisk, at det er underligt
at Toyota ikke kopieres mere end tilfældet er.
Udsynet er storartet og ligesom på den mindre Aygo
har Toyota valgt en løsning med kun én
vinduesvisker, hvor sprinklerne så hér er indbygget
i viskerarmen, hvorved ruden lynhurtigt rengøres.
Det virker oven i købet også i frostvejr.
Multijusterbart rat er standard og T2 udstyret
inkluderer læderrat, sædevarme, varme i sidespejlene
og el-sideruder foran.
Stilfærdig, økonomisk og komfortabel
Motoren i den prøvekørte variant var en 1,6 liters
1,3 liters benzinmotor. Den præsterer 99
hestekræfter, giver rimelige fartpræstationer, men
er nu ikke udpræget dynamisk. Den er til gengæld
stilfærdig og økonomisk – også ved bykørsel.
Toyota har bygget den nye Yaris til det europæiske
publikum, men heldigvis er kørekomforten mere
fransk/japansk end tysk. Ujævnheder opsamles
umærkeligt og det er ikke engang gået ud over
retningsstabilitet og sidevindsfølsomhed. Vindstøjen
er begrænset og sikkerhedsniveauet ekstra højt i
kraft af en ekstra airbag til beskyttelse af
førerens knæ.
Og så er de umuligt at sætte sig ind i en Toyota
uden at være bevidst om, at Toyota er topscorer i
enhver kvalitetstest. Det er den slags umiddelbart
umærkelige egenskaber, der følger med, når man
anskaffer en Toyota egenskaber, der følger med, når
man anskaffer en Toyota Yaris. |