Det var nyt det hele, da den nye generation af den
populære kompaktbil Toyota Yaris blev præsenteret
for verdenspressen. Det eneste, der som dansker ikke
var nyt, var de veje, der blev kørt på. For første
gang i historien har verdens største bilfabrik
nemlig præsenteret en ny bil i Danmark. Det foregik
sidst i august og i begyndelsen af september med
København som udgangspunkt og med ruteforløb i de
smukke Nordsjælland.
Nyt var det, at en Toyota blev prøvekørt i Danmark,
og begrundelsen var den, at man hos Toyotas
topledelse anser Danmark for at være et dynamisk,
moderne, fremadrettet samfund, med høj grad af
opmærksomhed omkring miljøspørgsmål plus en masse
andre rosende ord, ikke mindst om den danske
hovedstad. Man kan konkludere, at måske især
udviklingen af det urbanske miljø i hovedstaden er
slået igennem internationalt.
Under overfladen
At Danmark parallelt hermed fører en politik, der
ikke præcis er til bilismens fordel: Ultra høje
afgifter, ingen favorisering af lavt forbrugende
hybridbiler, trusler om betalingsring omkring den
hovedstad, som Toyota ledelsen havde så fine
forestillinger om, og stribevis af andre eksempler
på, at Danmark under overfladen ikke helt lever op
til udlandets forestillingsverden, blev trængt lidt
i baggrunden i dagene, hvor testkørslerne fandt
sted. På ét punkt havde Toyota ledelsen dog været
synligt agtpågivende: Bilerne var IKKE
indregistreret i Danmark, men derimod på belgiske
nummerplader!
Hvad bilen angår, er der tale om en gennemgribende
fornyet Yaris. Bortset fra lidt gammelkendt materie,
godt skjult under motorhjelm, understreger et nyt,
moderne og optimistisk design, at bilen er helt ny.
Den er vokset 10 cm i forhold til forgængeren, men
sandt at sige er der ingen særlig grund til at
trække linjer til fortiden. Selvom den hidtidige
Yaris-generation var en global succes med en
produktion på 5,5 millioner biler, skal den nye
Yaris ud og slås på et stærkt konkurrencepræget
marked, hvor fortiden kun har begrænset betydning.
Kundeloyaliteten er ellers stor hos Yaris kunderne.
Men spørgsmålet er, om det handler om loyalitet
eller ganske enkelt skyldes, at Toyota gennem årene
samt gennem talrige statistikker og undersøgelser
har vist sig at være verdens mest pålidelige
masseproducerede bil.
Det er i hvert fald et ret godt udgangspunkt for
fremtidig succes!
Smil på fronten
Den nye Yaris ser godt ud. Den ligner resten af
Toyota familien, som også er blevet visuelt strammet op
over de seneste år og det skal den være glad for. Et
stort smil på fronten – og det samme smil havde vi
selv, da vi første gang konstaterede, at inde i
kabinen sidder instrumenterne nu hvor de skal. Slut
med centerinstrumentering – bortset fra, at det nye
informationssystem ”Toyota Touch” har fået til huse
på midter-konsollen. Toyota siger selv, at
førerpladsen nu er rettet mod føreren – men
navigationsskærmen sidder i midten og er ikke
vinklet sådan, at man undgår reflekser. Det er
fordelen ved at prøvekøre en bil i det flade
Danmark: Når man kører ud over et åbent landskab,
reflekteres selv en regnvåd himmel i skærmen, så den
næsten er ulæselig. Med lidt bjerge og høje træer i
vejkanten er problemet elimineret…
Den nye Yaris kommer til Danmark for alvor sidst i
oktober. Den lanceres i tre forskellige
motorvarianter: En 69-hestes 3-cylindret 1-liters
benzinmotor, som kendes fra Aygo, men med en
Yaris-optimeret motor-mapping. Den kan flytte den
3,9 meter lange og under én tons tunge Yaris 20,8
kilometer på en liter benzin. Storebroderen på 1,33
liter med 4 cylindre yder 99 hestekræfter, den er
ikke udpræget spændende, men ganske lydløs og
energieffektiv: 18,5 km/l og med det trinløse CVT-gear kan man endda nå 19,6 km/l. Sidst men ikke
mindst tilbyder man også en 1,4 liters diesel, der
er usædvanlig kvik ved lav fart i bytrafik og ret
økonomisk på de lange stræk. Den kører i gennemsnit
25,6 kilometer på en liter diesel.
Fine køreegenskaber
Køreegenskaberne er glimrende. Trods den korte
længde er bilen ret komfortabel, en smule blødere,
fornemmes det, med den tungere dieselmotor i
maskinrummet, men det er marginalt. Kørekomfort har
virkelig fået en stor plads på prioriteringslisten.
Flot!
Den lidt større længde er ikke et problem, når bilen
skal parkeres. Men det gør en stor forskel i
kabinen. Bagsædebenpladsen tillader velvoksne
skandinaver også at sidde der. Og bagagekapaciteten
er med 286 liter regulær og veldisponeret plads samt
variabel bagagerumsbund et stort plus. Bredden i
kabinen er også forøget, fordi man har gjort dørene
smallere. Det er sket uden tab af sikkerhed og er et
logisk resultat af, at Toyota i alle sammenhænge har
udviklet anvendelsen af materialer. Det ses f.eks.
også på det næsten silkeagtige instrumentpanel, som
refleksløst vidner om, at Toyota Yaris 2011 er mere
end blot en ny udgave af en velkendt bil.
Silkeagtigt instrumentpanel.
Toyota Touch
Udstyrsmæssigt opererer man i Danmark med tre
varianter: T1, T2 og T2 Toyota Touch. Basisudstyret
er udmærket og idéen med ”Toyota Touch” er, at
integrere en masse funktioner, der er til gavn i
dagligdagen, i et computersystem. Den mest
avancerede løsning hedder "Toyota Touch & Go", men
den kræver dog i et vist omfang brug af en
smart-phone og dermed internetopkobling. Systemet er
chauffør-optimeret og fungerer, som det umiddelbart
ser ud, udmærket. Merprisen er kun 6000 kroner for
den enkle løsning og inkluderer også et bak-kamera.
De penge er godt givet ud.
Den billigste Yaris med 1-liters motor og T1 udstyr
koster 125.000 kroner. Derigennem indikerer Toyota
klart, at man VIL have del i markedet for små biler.
Men priserne stiger hurtigt. Ønsker man fem døre i
stedet for tre er prisen 16.000 kroner højere. Et
typisk køb vil nok være en 1,33 med T2 udstyr og
Toyota Touch. Den koster 175.000 kroner. Det skal
dog tilføjes, at i sammenligning med konkurrenternes
prissætning er også den pris mere end spiselig, ikke
mindst fordi man kan forvente relativ høj
gensalgsværdi pga. Toyotas velkendte høje
kvalitetsniveau.
|