På verdensplan har Toyota haft kolossal succes med
hybridbilen Prius. Trods en større anskaffelsespris
har hundredtusindvis af bilkøbere valgt at investere
i en hybridbil, for derigennem at medvirke til at
skåne miljøet mest muligt.
I
Danmark har succes’en været lig nul. De danske
afgifter lagt oven i merprisen på en Prius gør
ganske enkelt bilen for dyr. Trods intensivt
lobby-arbejde er det ikke lykkedes Toyota at få
reduceret registreringsafgiften på Prius – en
rummelig mellemklassebil, som ret beset kører over
23 kilometer på en liter benzin. I forbindelse med
afgiftsomlægningen sidste år kom Prius ned i en
kategori, hvor man kun skal betale 520 kroner i
årlig ejerafgift. Men anskaffelsesprisen er fortsat
næsten 390.000 kroner inkl. flere hundrede procent
afgift til den danske stat. Det hænger ikke sammen
og derfor sælges der ingen Prius i dette ellers så
miljø bevidste land…
Utilsigtet effekt
Men en åbning skete der. Den var vist ikke særlig
tilsigtet fra politisk hånd, da afgifterne blev
ændret. Man ville af med de store gulpladebiler, der
ikke er udpræget miljørigtige – i hvert fald gjort
op i CO2 udledning og ressourceforbrug pr. kørt
kilometer. De største af dem var kun belagt med et
halvt hundrede tusinde kroner i stykafgift og var
derfor uforholdsmæssigt billige, sammenlignet med
bilmarkedet i øvrigt, så mon ikke der også blev
skelet til det udeblevne provenu i statskassen.
Derpå skar man alle over en kam og i dag er afgiften
ens (i princippet 50 procent) på alle personbils
relaterede gulpladebiler. Det medførte, at der
poppede en ny bil kategori op i form af højtydende
(og pr. definition miljø-forkerte) biler på gule
nummerplader. Det er svært at se andet end, at de
økonomiske incitamenter til afgiftsændringen havde
størst indflydelse på gulplademarkedet.
Hybrid på gule plader
På en enkelt undtagelse nær: Toyota Prius kunne
ombygges til van og sælges nu på gule nummerplader.
Prisen er 228.742 kroner inkl. moms (192.379 med
momsen fratrukket).
Der er dog stadig en økonomisk hage ved det:
Vægtafgiften er kr. 1810 om året og kører man helt
eller delvis privat i bilen, bon’er staten enten
5400 eller 2700 kroner oveni hvert år. Det vil hen
af vejen reducere noget af fordelen ved den lavere
anskaffelsespris. Det er måske også meningen – men
ikke udpræget miljørigtigt.
Øko budskab
Men der går lang tid før den lavere anskaffelsespris
er udlignet af løbende afgifter. Det har mange
mennesker indset, ikke mindst private
erhvervsdrivende, der gerne vil sende et øko-budskab
gennem deres bil og derfor sælger Toyota efter
omstændighederne nu pænt af Prius.
Toyota Prius som van er ikke meget forskellig fra
personbilen. Den mangler sæderne bagi og de er
erstattet af en kæmpestor plan bagagerumsbund.
Masser af plads og absolut et fornuftigt køretøj.
|