Toyota Prius er markedets eneste hybridbil. Den er
den første ægte hybridbil i serieproduktion – og
oven i købet er man godt i gang med 2. generation.
Den seneste generation er ikke blot miljørigtig, den
er også fremtidstænkt på en række punkter. Ikke
mindst er den i stand til at parkere selv – et
system, der virker, men ikke er uden plads til
forbedringer. Sådan er det at være pioner.
”Fremtid og møljø”
Hvis man som bilkøber tænker ”fremtid” og ”miljø” er
Prius sagen. Den er gennemført genial i alle sine
funktioner. Hybrididéen er praktiseret ved at lade
en benzinmotor spille sammen med en elektromotor.
Benzinmotoren oplader batterierne under kørslen,
motorbremseeffekten giver direkte kilowatt til
batterierne og er man blid på speederfoden, kan man
i praksis køre forureningsfrit i tæt bytrafik. Når
bilen holder stille, holder benzinmotoren også
pause. Og fordi el-motoren reagerer øjeblikkeligt på
speederen, er der ingen forsinkelse, når trafiklyset
skifter til grønt.
Det hele styres umærkeligt af en computer og når man
er blevet træt af via skærmen på centerpanelet at
følge kræfternes baner til og fra motorer og
generator, kører man bilen som en hvilken som helst
anden firehjuler.
Elegant og tidssvarende
Det geniale er, at Toyota ikke bare har skabt en
hybridbil, men også har formået at gøre den elegant
og tidssvarende i designet, rummelig og funktionel.
Ingen kan se på Prius, at hér er der tale om en
hybridbil, hverken udvendigt eller i kabinen.
Og så var der parkeringsassistenten…
Mange bilister har svært ved at håndtere
parallelparkering endsige parkering i det hele
taget. Brugen af bagudvendt kamera er ikke slået
rigtig igennem, men faktisk er den slags en rigtig
god hjælp, og sådan et er Prius da også udstyret
med. Fidusen er ikke blot, at man kan se, hvor man
kører, men også, at markeringer på skærmen på
centerpanelet indikerer, hvor man havner henne, hvis
man fortsætter med at bakke med de styrende forhjul
i uændret position. Drejer man på rattet, flytter
markeringen sig og når den viser, at man kan nå
parkeringspladsen uden skrammer slipper man
bremsepedalen.
Hvis ikke systemet altså selv tager over.
Parkerer selv
Det gør det naturligvis kun, hvis man ønsker det. I
praksis kører man bilen frem i den position, som man
normalt vil placere den i, inden bakningen
påbegyndes. Derpå aktiverer man
systemet ved at trykke på skærmen
på centerpanelet. Et par justeringer og så triller
Prius stille og roligt på
Man skal under motorhjelmen før hybrid teknikken
afsløres. Forrest i billedet ses el-motoren, bagest
den kompakte benzinmotor.
|