Toyota Avensis har, lige siden den første generation
så dagens lys i 1997, været en udmærket, funktionel
mellemklassebil. Og den omstændighed, at den er
produceret af verdens største bilfabrik, borger for
kvaliteten. Men ligeså meget kvalitet og funktion,
der har fulgt med i den normalt også rimeligt
prissatte japaner, ligeså meget har undertegnede
undret sig over, at når Avensis virkelig kom ud på
grænsen, hvad køreegenskaber angår og ved høj fart,
havde den svært ved at være på linje med de bedste
af konkurrenterne. Det er anderledes nu.
Det havde vi allerede på fornemmelsen i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af den nye
generation Avensis, der fandt sted i juni i år på
schweiziske bjerg- og motorveje. Men hér må man kun
køre 120 km/t. Den nye Avensis kører bedre end
forgængeren, kunne vi fastslå, men ville den også
bestå, når den blev bragt helt ud på grænsen ved
hastigheder på 200 km/t og derover. Med en fart,
hvor en bil virkelig skal kunne køre godt, hvis den
skal bestå de moderne krav og forventninger.
Dansk prøvekørsel – i Tyskland
Da tiden var inde til en prøvekørsel i Danmark,
efter at bilen i mellemtiden også er landet hos de
danske Toyota-forhandlere, var det første vi gjorde,
sådan næsten, at sætte kursen mod de tyske autobahns.
Processen inkluderede en tur gennem det danske
motorvejsnet, og hér opførte Avensis’en i
stationcarudgaven med 143 hestes BMW-dieselmotor i
maskinrummet sig eksemplarisk. Den er endnu bedre
end forgængeren, affjedringen er velafstemt, trods
lavprofildæk er kørekomforten på toppen og
dieselmotoren fra BMW var en god idé, for den er
bedre end hvad Toyota selv hidtil har præsteret (og
hos Toyota satser man som bekendt ikke mere så meget
på dieselmotorer). Men alt det vidste vi i forvejen
fra de internationale tests i Schweiz.
Vi fik konstateret, at ved dansk motorvejsfart, med
mellem 110 og 130 km/t, nogen trafik og en god
portion modvind, kørte vi 17-18 km/l iflg.
onboard-computeren, og tallet passede meget godt,
kunne vi konstatere, da vi tankede første gang.
Men målet var de tyske autobahns.
Udfordrende vejrforhold
Nu ville tilfældet – eller vejrguderne, hvilken
indflydelse de så måtte have på tilfældet – at det
regnede store dele af tiden i Tyskland. Men vi fik
tilstrækkelig tid på trafikryddede, tørlagte
ligeud-autobahn-strækninger til, med sikkerhed at
kunne fastslå, at nu tangerer Toyota Avensis de
bedste af konkurrenterne i det såkaldte D-segment,
også hvad højfartsprøven angår. Det havde vi håbet
på, for nu hænger tingene sammen, som man med rette
kan forvente hos en virksomhed som Toyota.
Det betyder i praksis, at trods en vis sidevind er
Avensis stabil, støjsvag og den styrer ret godt.
Selv Touring Sports-udgaven (det betyder
”stationcar” på Toyota sprog) med sin større
sideflade til at gribe vindstød, kørte upåklageligt,
og ”vindstødstesten” over de danske broer og deres
ofte kraftige sidevinde og turbulenser bag pylonerne
bestod den med top-karakter.
Trods regn og stau blev målet nået
Brændstoføkonomien blev naturligt nok dårligere. Med
mindst 50 kilometer ved over 200 km/t (ja, på vores
Garmin navigator, der måler hastigheden med stor
præcision vha. satellitforbindelsen, nåede den
faktisk 210 km/t – mens bilens eget speedometer var
et godt stykke på den anden side af 220), kunne vi
holde den på den rigtige side af 15 km/l. Køreturen
inkluderede endda adskillige omveje pga. ”stau” på
autobahn’en, og regnen havde til tider rigtig godt
fat.
Regnvejret afslørerede imidlertid en anden vigtig
ting: Når kørebanen er sjaskvåd, har man brug for en
mere tilgivende (læs: blød) affjedring end ved
topfart på tør vej. Mange af de biler, der kører
fænomenalt på plan, tør asfalt, kommer til korte i
regnvejr og også når asfalten er ujævn. Sidstnævnte
kørselsforhold er mere reglen end undtagelsen i den
praktiske verden. Derfor er affjedringen på Avensis
optimal til skiftende kørselsforhold og som sådan er
bilen mere end godkendt. Den er faktisk rigtig god.
Selv på de 18" fælge, som er en del af Premium
udstyret, med tilhørende lavprofildæk, havde Avensis
godt greb i kørebanen i regnvejr.
Rummelig og funktionel
Hvad Toyota’ens øvrige egenskaber angår, holder
ræsonnementerne fra den første oplevelse.
Bagagerummet er stort, det er praktisk med plant
bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned, der
er masser af plads i kabinen og de elektroniske
hjælpemidler fungerer udmærket.
Handskerummet er stort og vipper udad, så man ikke
sidder med indholdet i skødet, når Avensis'en
accelererer.
Navigationen er let at læse på den stor skærm i
midterkonsollen og skiltegenkendelse er en herlig
ting, når man efter mange hundrede kilometer iblandt
kan være i tvivl om, hvorvidt hastighedsgrænsen nu
er ophævet eller der er kommet en ny. Den virkede
ikke under alle forhold, regnen kunne godt drille og
lysskilte har den det ikke godt med, men da tyskerne
ofte kun ”reklamerer” med fartgrænser for hver 3-4
kilometer, er funktionen under alle omstændigheder
en god sikkerhedsfaktor, fordi der ofte er mening
med galskaben, når der er begrænsning på
hastigheden.
Se også videoen fra prøvekørslen i Schweiz med en
lidt anden motor...
Klik på
billedet og tag med på en køretur i den helt nye
Toyota Avensis med 147-hestes 1,8 liters benzinmotor
og Multidrive automatgear
Kan
også ses i Full HD på YouTube >>>
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube. |