Hvor er det herligt, at leve i et land, hvor man kan
tage lidt gas på hinanden uden at nogen føler sig
stødt over det. At man kan ”lege med fordommene” om
københavnere, sjællændere, fynboer og alle andre,
jyder ikke mindst. Jyder har jo som bekendt alle en
”jydekrog” (anhængertræk) monteret på bilen, fordi
ingen jyde med respekt for sig selv ikke er i
besiddelse af en påhængsvogn – som man så kan bruge
til, tja, det er vel kun fantasien og lovgivningen,
der sætter grænserne.
Med andre ord: Hvis man gerne vil sælge biler til
jyder, skal man kunne montere anhængertræk på bilen.
Og det kan man sjældent på de ganske små biler. Det
vidste man hos Suzuki, så da den danske importør
introducerede den nye lille Suzuki Celerio her i
foråret, sikrede man sig, at den blev godkendt til
at kunne trække en anhænger på op til 400 kg.
Påhængsvogn og anhængertræk
Og så lancerede man ved samme lejlighed en særlig
”Jydepakke”. Jydepakken består af anhængertræk,
monteret på bilen, samt en tilhørende anhænger.
Merpris: 10.000 kroner på nær en 5’er, og det kan
hele Danmark så glæde sig over, for især her i
efteråret presser haveaffaldet sig på – og da en
anhænger værdifuld.
Vi har tidligere prøvekørt Suzuki Celerio (læs
prøvekørslen af Suzuki Celerio hér >>>), så
disse linjer handler alene om Celerio med Jydepakke.
I al sin enkelhed består den af en påhængsvogn og et
aftageligt anhængertræk, dvs. man behøver ikke køre
rundt med jydekrogen, når den ikke er i brug. Derved
bibeholder man fordelen ved bilens korte længde
f.eks. ved parkering, og man støder ikke skinnebenet
på anhængertrækket, når man betjener bagagerummet.
Let at betjene
Krogen ligger i en pose under bagagerumsbunden og
kan i øvrigt fastlåses, når den er monteret på
bilen, så ikke alle og enhver kan stikke af med den.
Det tager nemlig blot et par sekunder at montere og
afmontere den.
Vi var overraskede over anhængerens størrelse. Ladet
er 2 meter langt og kan lastes med tæt ved 300 kg.
Traileren klarer altså ikke blot en
ordentlig portion brombærkrat som på billederne, men
også et komfur og en vaskemaskine – på én gang, oven
i købet (altså uden brombærene…).
Uden læs mærker man alene anhængeren, når man kører
over tværgående ujævnheder, som forårsager en lidt
vippende bevægelse i bilen, fordi anhængeren gynger
op og ned. Med læs falder anhængeren til ro og da er
kørslen ganske rolig. Det er i øvrigt helt normalt,
at biler med anhængere ter sig på den måde.
Glimrende benzinøkonomi
Vi kørte et par hundrede kilometer med anhængeren
tom, et halvt hundrede kilometer med læs, og
benzinøkonomien landede på tæt ved 23 km/l.
Fremragende. Hastighedsbegrænsningerne bidrager
dertil, for med maksimalt 70 km/t på landevej og 80
km/t på motorvej, havner man automatisk dér, hvor
bilen kører langt på literen. Men sidder man
alternativt fem velvoksne personer i bilen, er
vægten ikke meget forskellig fra anhænger med læs,
og det påvirker også benzinøkonomien.
Jydepakken er genial. Alle, der er i besiddelse af
et almindeligt dansk kørekort til personbil, må køre
med sådan en i den størrelse, og anhængeren
kompenserer i den grad for den mangel på plads, der
naturligt følger med, når man køber en mikrobil.
Merprisen på 10.000 kroner bringer ikke engang en
Celerio prismæssigt på niveau med en gennemsnitlig
B-segment bil (nummeret større end mikrobilerne, der
kategoriseres som A-segment biler). Med andre ord en
rigtig billig måde at få en gevaldig masse ekstra
plads på.
Længe leve den jyske inspiration!
Link til importøren
|