- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Celerio 1,0 Duajet Exclusive 5d

Succesbil fra startstregen


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Celerio i Motorradioen >>>


Suzuki har haft så stor succes med den nye lille Celerio, at man hurtigt var ved at løbe tør for biler efter introduktionen sidst i marts måned. Men heldigvis har den danske importør været hurtig og skaffet ekstra biler til landet – det har både Suzuki, importøren og danskerne glæde af.

 

Den nye lille Suzuki er nemlig en rigtig fin bil. Det kunne vi allerede konstatere i forbindelse med den første prøvetur i den nye bil (læs om den første prøvekørsel af Suzuki Celerio hér >>>) og det blev understreget yderligere, da vi havde anledning til at gå yderligere under lakken på den lille bil, som rent tilfældigt var den selvsamme, som vi dengang i marts var ude at køre i for første gang.

 

Helhedsoplevelsen

Læs artiklen fra den gang og lad os så lige summere lidt op: Celerio kan fås for 90.000 kroner. Den er da udstyret med den ”gamle” 3-cylindrede 1-liters benzinmotor, hvormed man kan køre 23,3 km/l. Den er ingen dårlig maskine og præstationerne er ikke så forskellige, at det i sig selv gør en verden til forskel.



Forskellen findes, hvad motorerne angår, for den hér (og dengang) prøvekørte er den nye 3-cylindrede Dualjet 1-liters benzinmotor uden turbolader, i helhedsoplevelsen: Den nye motor er mere smidig, mere omdrejningsvillig, lettere at håndtere og så gør det jo heller ikke noget, at den kører hele 27,8 km/l – et tal, som man med blid speederfod og slukket aircondition kan komme tæt på i praksis. Bemærk dog, at Dualjet motoren har stop/start funktion, som formentlig bidrager med 0,5-0,8 km/l. Hvis ikke den funktion har plads i kørselsmønstret, lander man på de 26-27 km/l, men også det er rigtig godt.

 

Overbevisende også ved høj fart

Ved den første prøvetur havde vi ikke mulighed for alvor at prøve Celerio ved motorvejsfart. Det havde vi denne gang og det var en næsten overvældende oplevelse. Små biler har kort akselafstand. Kort akselafstand betyder som regel, at bilen er let at få omkring hjørnerne – men til gengæld kniber det typisk noget, når man kører ligeud, selv med de 130 km/t vi må i Danmark.

 

Suzuki Celerio kørte imidlertid snorlige. Det blæste oven i købet en del og regnede også indimellem, men det rørte den ikke. Det var en meget positiv oplevelse. Samtidig er støjniveauet behersket, selvom en lille og ikke så kostbar bil aldrig bliver helt støjsvag.

 

Prisattraktivt udstyr

Den prøvekørte variant havde Exclusive udstyr. Det inkluderer foruden det velvoksne basisudstyr (som bl.a. omfatter aircondition – ja, rigtig, bilen til 90.000 kroner har også aircondition – elektriske sideruder fortil og fjernbetjent centrallås, samt seks airbags) også alufælge, tågeforlygter, elektriske sidespejle, el-ruder også i bagdørene og alufælge.

 

Intet af Exclusive udstyret kan man ikke klare sig uden. Men ærlig talt: Merprisen i forhold til den billigste variant er blot 20.000 kroner. Hvis man har muligheden og budgettet ikke siger 90.000 kroner punkt, stop, så bør man spendere de 20.000 kroner oveni, som jo altså også inkluderer en bedre motor.

 

Kan springes over…

Kaster man et blik på billederne af bilen her på siden kan man se, at den også har metallak og sorte skærme. Det ser godt ud og lakken er måske mere modstandsdygtig end ikke-metallak (men kun måske…). Men skal man springe over et sted, må det være på de i alt 8300 kroner de to kosmetiske elementer koster tilsammen.

 

Indvendigt har vi egentlig kun én ekstra kommentar ift. det første møde med bilen: Plastik panelerne er skabt i hård lidt halvblank plastik, som ser lidt billigt ud. Udover, at det givetvis også ER billigt (hvad der ikke nødvendigvis er ensbetydende med dårligt), har det faktisk den gode egenskab, at det er let at gøre rent.

 

De moderne matte, bløde plastmaterialer er flotte, når de er uplettede – men pletter er næsten ikke til at fjerne og vi har ind imellem indtryk af, at man skal være født med mere end almindelig flair for rengøring for at opnå et godt resultat. I Celerio’en er man helt ude over det problem: En fugtig klud og det hele stråler igen…


Suzuki Celerio har plads til tre personer med hver deres nakkestøtte på bagsædet.

 

 

Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye Suzuki Celerio.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Suzuki Celerio 1,0 Duajet Exclusive 5d

Listepris:

Kr. 109.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Benzinmotor. 68 hk. 93 Nm/ 3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,0 sek./ 155 km/t/ 27,8 km/l / 84 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

254/1053 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 14” alufælge. Tågeforlygter. LED kørelys. Tonede ruder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag.6 airbags. Aircondition. Højdejusterbart rat. Højdejusterbart førersæde. Isofix. 3 års garanti. 12 års garanti mod rustgennemtæring.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt