- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Superb Combi 2,0 TDi Elegance

Skodas store forvandlingsnummer

 


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi Skoda Superb Combi i den særlige GreenLine udgave, som udmærker sig ved at køre ikke mindre end 22,7 km pr. liter dieselolie. En fin miljørigtig og driftsøkonomisk bil i den store mellemklasse på kanten af luksusklassen. Men selvom 105 hestekræfter rækker, så er de ikke udtryk for det, man traditionelt forbinder med en luksuøs kørefølelse. Men hvad sker der egentlig, når man går op i kategori, mere udstyr, større motor og mindre hensyn til det med brændstoføkonomien. Det korte svar: Der sker en total forvandling.

 

Nu er Skoda Superb pludselig blevet en luksusbil. Ikke på niveau med Mercedes, Lexus og BMW til 1-1,5 millioner kroner. Men det er da heller ikke prisen. Den prøvekørte model med topudstyret og en 170-hestes dieselmotor koster 450.000 kroner. Dertil kom så, at der var hængt en del ekstraudstyr på, som sammenlagt øgede prisen til godt 540.000 kroner. Men så har man også en ret luksuøs bil.

 

Masser af plads og kræfter

Plads er nemlig noget af det, man forbinder med luksus. Og Skoda Superb Combi er utrolig rummelig, som beskrevet i testen af GreenLine versionen (læs test af Skoda Superb Combi GreenLine hér >>>).

 

Det er motorkraft også. De 170 hestekræfter bringer Superb’en ind i en anden verden. I stedet for at skulle bruge næsten 13 sekunder på at accelerere til 100 km/t klarer man nu den lille manøvre på under 9. Det er i sig selv uinteressant i et land, hvor man højst må køre 80 km/t på landevej og 50 i byerne. Men i overhalingssituationerne mærker man det kraftoverskud, der godt hjulpet på vej af et stort drejningsmoment giver en luksuøs smidighed.

 

Bedre motorgang

Dertil kommer, at man i 170-hestes versionen oplever et væsentligt lavere vibrationsniveau, mindre støj og ikke mindst muligheden for at køre ved 50 km/t i 5. gear, noget der var umuligt i praksis i GL-udgaven. Det gør det formentlig også lettere i praksis at opnå en respektabel brændstoføkonomi i bytrafikken, og dermed reducere forskellen mellem de 22,7 km/l og de 17,2 km/l som er det officielle forbrugstal i 170-hestes udgaven.



Ved dansk motorvejsfart over en længere strækning opnåede vi endda at køre 22-23 km/l. Det er meget acceptabelt og understreger, at Superb Combi 2,0 TDI er en glimrende langtursbil.

 

Komfortabel undervogn

Den støjer og vibrerer ikke bare mindre, den har også mere komfortable køreegenskaber. Forklaringen er den, at GreenLine udgaven som hjælp til at opnå den ekstragode brændstoføkonomi havde fået sænket undervognen 1,5 cm. Det giver en fastere affjedring. Da Superb-undervognen er baseret på VW Passat, som i forvejen er forholdsvis fast, var oplevelsen OK, men mere sportslig end luksuøst komfortabel. Det harmonerede så bare ikke med motorkraften.

 

I Superb 2,0 TDI opleves affjedringen meget blødere. Ikke vuggende blød, og retningsstabiliteten såvel som styreegenskaberne er bevaret. Men affjedringen er hér helt på niveau med de forventninger, men måtte have til en luksusbil.

 

Elegance-udstyret

Som nævnt var den prøvekørte model også et udstyrsniveau højere. Standardudstyret inkluderer 2-zone klimaanlæg, Bi-Xenon forlygter (rigtig fint), elektrisk indstillelige forsæder med en memory funktion, så man blot trykker på ”sin knap”, derpå kører sædet selv i position. Også fartpilot og regnsensor er standard.

 

Og så var der monteret en masse ekstraudstyr på den prøvekørte bil. De noget mere fancy alufælge giver den et smarte og mere eksklusivt udseende. Panoramaglastaget inkluderer et oplukkeligt soltag over forsæderne. Det hele styres naturligvis elektrisk og trinvist, så man ikke under kørslen skal koncentrere sig om at betjene soltaget i stedet for trafikken.

 

Læderkabine, sædevarme i bagsæderne, p-hjælp, som absolut er en fordel i den ret store bil og meget mere samt opvarmede sprinklerdyser. Tilsammen løb al ekstraudstyret op i de nævnte 540.000 kroner, men de opvarmede sprinklerdyser står kun for de 500. De penge er ret godt givet ud.

 

Meget luksusbil for pengene

Der skal ikke herske tvivl om, at ønsker man at optræde miljøbevidst og også opnå den bedst mulige brændstoføkonomi (som i øvrigt også genspejles i ejerafgiften, som hvert år er mere end 2600 kroner lavere) samt den lavere anskaffelsespris, er GreenLine udgaven det rette valg.

 

Men sandt at sige er man ikke markant dårligere stillet med 2,0 TDI versionen, som placerer Superb’en blandt de mindre (prismæssigt) luksusbiler i stedet for de store mellemklassebiler. Man får virkelig meget luksusbil for pengene.

 

Minus’er? Oplevelsen ville blive optimeret, hvis man f.eks. inkluderede nøgleløs betjening og elektrisk håndbremse, men det kan man vel ikke rigtig kalde et minus…


Model:

Skoda Superb Combi 2,0 TDi GreenLine Elegance

Listepris:

Kr. 450.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 170 hk. 350 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 trins man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 220 km/t/ 17,2 km/l /151 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

633-1865 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. Bi-Xenon forlygter. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. E-førersæde med memory. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. AUX.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt