For nylig prøvekørte vi Skoda Superb Combi i den
særlige GreenLine udgave, som udmærker sig ved at
køre ikke mindre end 22,7 km pr. liter dieselolie.
En fin miljørigtig og driftsøkonomisk bil i den
store mellemklasse på kanten af luksusklassen. Men
selvom 105 hestekræfter rækker, så er de ikke udtryk
for det, man traditionelt forbinder med en luksuøs
kørefølelse. Men hvad sker der egentlig, når man går
op i kategori, mere udstyr, større motor og mindre
hensyn til det med brændstoføkonomien. Det korte
svar: Der sker en total forvandling.
Nu er Skoda Superb pludselig blevet en luksusbil.
Ikke på niveau med Mercedes, Lexus og BMW til 1-1,5
millioner kroner. Men det er da heller ikke prisen.
Den prøvekørte model med topudstyret og en
170-hestes dieselmotor koster 450.000 kroner. Dertil
kom så, at der var hængt en del ekstraudstyr på, som
sammenlagt øgede prisen til godt 540.000 kroner. Men
så har man også en ret luksuøs bil.
Masser af plads og kræfter
Plads er nemlig noget af det, man forbinder med
luksus. Og Skoda Superb Combi er utrolig rummelig,
som beskrevet i testen af GreenLine versionen (læs
test af Skoda Superb Combi GreenLine hér >>>).
Det er motorkraft også. De 170 hestekræfter bringer
Superb’en ind i en anden verden. I stedet for at
skulle bruge næsten 13 sekunder på at accelerere til
100 km/t klarer man nu den lille manøvre på under 9.
Det er i sig selv uinteressant i et land, hvor man
højst må køre 80 km/t på landevej og 50 i byerne.
Men i overhalingssituationerne mærker man det
kraftoverskud, der godt hjulpet på vej af et stort
drejningsmoment giver en luksuøs smidighed.
Bedre motorgang
Dertil kommer, at man i 170-hestes versionen oplever
et væsentligt lavere vibrationsniveau, mindre støj
og ikke mindst muligheden for at køre ved 50 km/t i
5. gear, noget der var umuligt i praksis i
GL-udgaven. Det gør det formentlig også lettere i
praksis at opnå en respektabel brændstoføkonomi i
bytrafikken, og dermed reducere forskellen mellem de
22,7 km/l og de 17,2 km/l som er det officielle
forbrugstal i 170-hestes udgaven.
Ved dansk motorvejsfart over en længere strækning
opnåede vi endda at køre 22-23 km/l. Det er meget
acceptabelt og understreger, at Superb Combi 2,0 TDI
er en glimrende langtursbil.
Komfortabel undervogn
Den støjer og vibrerer ikke bare mindre, den har
også mere komfortable køreegenskaber. Forklaringen
er den, at GreenLine udgaven som hjælp til at opnå
den ekstragode brændstoføkonomi havde fået sænket
undervognen 1,5 cm. Det giver en fastere affjedring.
Da Superb-undervognen er baseret på VW Passat, som i
forvejen er forholdsvis fast, var oplevelsen OK, men
mere sportslig end luksuøst komfortabel. Det
harmonerede så bare ikke med motorkraften.
I Superb 2,0 TDI opleves affjedringen meget blødere.
Ikke vuggende blød, og retningsstabiliteten såvel
som styreegenskaberne er bevaret. Men affjedringen
er hér helt på niveau med de forventninger, men
måtte have til en luksusbil.
Elegance-udstyret
Som nævnt var den prøvekørte model også et
udstyrsniveau højere. Standardudstyret inkluderer
2-zone klimaanlæg, Bi-Xenon forlygter (rigtig fint),
elektrisk indstillelige forsæder med en memory
funktion, så man blot trykker på ”sin knap”, derpå
kører sædet selv i position. Også fartpilot og
regnsensor er standard.
Og så var der monteret en masse ekstraudstyr på den
prøvekørte bil. De noget mere fancy alufælge giver
den et smarte og mere eksklusivt udseende.
Panoramaglastaget inkluderer et oplukkeligt soltag
over forsæderne. Det hele styres naturligvis
elektrisk og trinvist, så man ikke under kørslen
skal koncentrere sig om at betjene soltaget i stedet
for trafikken.
Læderkabine, sædevarme i bagsæderne, p-hjælp, som
absolut er en fordel i den ret store bil og meget
mere samt opvarmede sprinklerdyser. Tilsammen løb al
ekstraudstyret op i de nævnte 540.000 kroner, men de
opvarmede sprinklerdyser står kun for de 500. De
penge er ret godt givet ud.
Meget luksusbil for pengene
Der skal ikke herske tvivl om, at ønsker man at
optræde miljøbevidst og også opnå den bedst mulige
brændstoføkonomi (som i øvrigt også genspejles i
ejerafgiften, som hvert år er mere end 2600 kroner
lavere) samt den lavere anskaffelsespris, er
GreenLine udgaven det rette valg.
Men sandt at sige er man ikke markant dårligere
stillet med 2,0 TDI versionen, som placerer
Superb’en blandt de mindre (prismæssigt) luksusbiler
i stedet for de store mellemklassebiler. Man får
virkelig meget luksusbil for pengene.
Minus’er? Oplevelsen ville blive optimeret, hvis man
f.eks. inkluderede nøgleløs betjening og elektrisk
håndbremse, men det kan man vel ikke rigtig kalde et
minus… |