Det er ikke den letteste sag i verden at kombinere
rummelighed med god brændstoføkonomi. Men VW-gruppen
har gjort det med de store miljø-optimerede luksuøse
mellemklassebiler. I Skodas tilfælde hedder bilen
Skoda Superb 1,6 TDi GreenLine. Og skal den være
rigtig rummelig hedder den også Superb Combi – combi
er Skodas ord for stationcar.
Så bliver den virkelig rummelig. Bagagerummet alene
tilbyder 633 liter ”normal” bagageplads. Den kan så
øges til ikke mindre end 1865 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned. Det er rigtig meget
plads og en indikation af, at en stor del af denne
plads befinder sig foran bagsæderyglænene – noget
der bare i den grad bekræftes, når man stiger ind på
bagsædet. Er man 1,80 cm i højden og er en del af
højden varetaget af lange ben, har man mere end en
håndsbredde mellem forsæderyglænet og knæene – oven
i købet med et forsæde indstillet til selvsamme
langbenede chauffør. Det er intet mindre end
suverænt.
Mere rummelig end nogen anden
Skoda Superb Combi er da også en stor bil. 4,84
meter måler den i længden. Men kabinepladsen er
bedre end det er set i nogen anden bil med samme
ydre mål. Søsterbilen, VW Passat er også stor, men
den er 6 cm kortere end Skoda’en og det kan ses både
på bagsædepladsen (som dog stadig er noget af det
bedste i klassen) og bagagerummet. I Passat’en kan
bagagepladsen ”kun” øges til 1730 liter.
Det til trods for, at Skoda’en er lidt billigere end
Passat’en. Udstyret er heller ikke identisk og dette
skal ikke ende i en sammenligningstest, men man kan
blot fastslå, at Skoda ingeniørerne har gjort et
rigtig godt stykke arbejde og skabt en usædvanlig
rummelig bil.
Ret komfortabel
De har hvad pladsen angår med andre ord også skabt
en usædvanlig komfortabel bil. Heldigvis følger
køreegenskaberne med. Ikke mindst fordi den ret
velkørende Passat har delt ud af
sine fortræffeligheder gennem undervognskomponenter,
så Superb til forveksling kører som en Passat. Og
det er både komfortabelt, styresikkert og stabilt.
En del af forklaringen ligger også i at en GreenLine
har sænket undervogn. 1,5 cm lyder ikke af meget,
men det gør køreoplevelsen noget fastere. Det samme
gør dæk med lav rullemodstand, men begge dele er
sammen med regenerering af bremseenergien plus andre
mindre mærkbare elementer medvirkende til den gode
brændstoføkonomi.
I motorrummet
finder man en 105-hestes 1,6 liters TDi commonrail
turbodieselmotor. I princippet er det samme motor,
som findes i f.eks. Seat’s Leon Ecomotive, og det
overraskende er, at selvom 105-hestes dieselen skal
trække den noget tungere Superb, er manglen på
motorkraft ikke udtalt. Man bruger godt nok 12,6
sekunder på at nå de 100 km/t, men fordi det
maksimale drejningsmoment indtræder allerede ved
1500 omdr./min og bibeholdes helt op til 2500 omdr./min.
savnes der ikke motorkræfter ved bykørsel.
Overhalingskræfter
Ved dansk landevejsfart, hvor en overhaling ikke må
overstige 80 km/t, er der tilstrækkeligt med kræfter
til en fornuftig overhaling. Men kører man blot syd
for den danske landegrænse, skal man planlægge
overhalinger på landevej en smule mere, inden man
giver sig i kast med dem.
Brummeriet fra maskinen er ikke helt i
overensstemmelse med forventningerne til en stor,
luksuøs mellemklassebil. Det er brændstofforbruget
heller ikke, men det tæller på positiv-siden. Skoda
Superb Combi GreenLine kører nemlig ikke mindre end
22,7 kilometer på en liter dieselolie, og det er
selvfølgelig dens force, det er dertil den er skabt.
Økonomien i en GreenLine
Listeprisen er 374.000 kroner og den billigste
Superb Combi koster 314.000 kroner, så vælger man en
GreenLine version er det fordi brændstofforbruget og
miljøhensynet giver en mindst ligeså god følelse som
en superkomfortabel køreoplevelse. Til samme pris
kan man eksempelvis købe en 125 hestes 1,4 TSI med
et højere udstyrsniveau eller en 160-hestes 1,8 TSI
med lidt mindre udstyr.
Men man skal være opmærksom på, at ved almindelig
dansk bykørsel, de maksimale 50 km/t er det helt
umuligt at køre i topgearet, som er 5. gear. 4.gear
fungere heller ikke for godt, omdrejningstallet er
ganske enkelt for lavt. For at have den nødvendige
smidighed til at følge trafikken skal man ned i 3.
gear og så er vi ikke helt sikre på, at der kan
holdes så god en brændstoføkonomi. Derfor er Skoda
Superb GreenLine, så god som den ellers føles i
byen, nok mere i sit es på de lange motorvejsstræk.
Skoda Town- og stationcar
Sidst men ikke mindst et par bemærkninger til det
seneste Superb design. Vi har før sammenlignet det
nye Skoda design, især frontpartiet, med de
amerikanske Lincoln Town Cars. Det er amerikansk
luksus på højt niveau og i Superb-tilfældet bliver
denne sammenligning endnu mere udtalt, fordi den har
næste samme størrelse som amerikanerne. Det skal
bestemt ikke være ked af hos Skoda…
Stationcarfunktionen er optimeret ved at bagklappen
slår rigtig højt op, bagagerumsdækkenet af
rullegardintypen kører i en skinne, så det er 100
procent heldækkende, og man åbner det ved blot at
trykke på kanten, så glider det først hen i en
midterposition, trykker man en gang til, glider det
helt væk. Det er meget funktionelt. Det eneste, der
ikke virker specielt luksuøst er det gumme-greb, som
man benytter, når bagklappen skal lukkes, men det er
typisk Skoda og findes også i andre modeller. |