- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Citigo Elegance Green Tec 1,0 – 60hk

Den harmoniske og tidløse løsning


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke let, at skabe tre ens biler, der alligevel skal være forskellige. Løsningen ligger i at identificere målgruppen for den enkelte bil og derpå forsøge at tilgodese de forventede købere mest muligt. Det må for Skodas vedkommende siges at være løst. I alle tilfælde udskiller den lille Skoda Citigo sig fra søskende-bilerne, Seat Mii og VW up! ved at være det harmoniske alternativ.

 

Ikke dermed sagt, at Skodas købere er mere harmoniske end dem, der vælger en af de to andre. Men bilens eget udseende er mere harmonisk end det er fancy. Den er pæn, ligetil og næsten tidløs.

 

Forskel på køreoplevelse

Den prøvekørte variant er udstyret med samme motor som den Seat Mii, vi prøvekørte umiddelbart forinden (læs testen af Seat Mii hér >>>). Det indebærer bl.a. at motoroplevelsen er identisk. Imidlertid fornemmede vi en forskel i køreoplevelsen. Teknikkerne hævder med rette, at der ikke burde være forskel, for undervognen burde være ens på de to biler. Vi har i skrivende stund ikke modtaget en indikation af, om det er undertegnede, som tager fejl, eller der reelt er en forskel.

 

Det er nemlig sådan, at bilerne, der er miljøoptimeret, altså det, som i Skoda sammenhæng medfører tilnavnet Green Tec og i Seats tilfælde kaldes Ecomotive, har en sænket undervogn. Det drejer sig om få millimeter og formålet er bl.a. at reducere luftmodstanden. Men det medfører også en reduceret fjedervandring og giver dermed en fastere affjedring. Det er præcis hvad vi syntes at kunne mærke: Seat Mii var strammere affjedret end Skoda Citigo.

 

Alle danske Citigo er økooptimeret

Nu kan det i øvrigt være ret lige meget. For uanset Citigo måtte have en lidt blødere affjedring (hvad den så ikke skulle have, fordi dens navn indikerer at den er øko-optimeret, men måske ikke var det i praksis – den skulle med Elegance tilnavnet også have aircondition, hvad den heller ikke havde, men det får de fremtidige biler på det danske marked), så er det alene Green Tec varianterne, der vil blive solgt i Danmark. Og køreoplevelsen bliver dermed meget lig med Seat Mii.

 

En anden forskel kunne være, at den prøvekørte Citigo var en udstyrsmodel – modsat Mii, som var helt basis. Selvom specifikationerne siger noget andet, vil en udstyrsmodel notorisk være tungere og mervægten belaster affjedringen mere – hvorved det føles som om den er blødere affjedret. Hvis det er tilfældet, er konklusionen, at udstyrsmodellerne føles blødere og dermed mere komfortable end de skrabede versioner. Indtil andet måtte vise sig som forklaring er der kun ét at sige: Prøv selv bilen hos forhandlerne og drag egne konklusioner.

 

Flot udnyttelse af virkemidlerne

Hvad bilen i øvrigt angår, er det bemærkelsesværdigt, hvad farver og design kan gøre. Designerne har ikke mange andre virkemidler til at skabe en forskel end front og bagklap. Begge dele er til fulde udnyttet i Citigo-tilfældet. Hvis man ser bort fra bilens profil, er der intet, der fører tankerne over på de to søskende, så enægede tvillinger kan man ikke kalde dem.

 

Til gengæld signalerer Citigo klart Skoda. Den markante eksklusive frontgrill går igen hos de større modeller og harmonerer fremragende med bilens dimensioner.



Markedspris

Prissætningen følger både de to øvrige mærker og markedet som helhed. Men det er ikke uden betydning at investere i en udstyrsmodel frem for basismodellen. Den prøvekørte variant havde en dør i hver side. To vil nok være at anbefale, dels pga. praktikken, men også fordi merprisen på 5000 kroner formentlig vil tjene sig rigeligt ind igen, hvis bilen på et tidspunkt skal sælges brugt – 5-dørs biler er ganske enkelt lettere at komme af med en 3-dørs udgaver, viser erfaringerne.

 

Listeprisen for Citigo Elegance med 60-hestes motoren er 111.000 kroner. Det inkluderer et omfattende udstyr som f.eks. sædevarme, højdejusterbart passagersæde, læderrat, -gearknob og –håndbremsegreb, el-sidespejle med varme, 14” alufælge og aircondition.


 


Model:

Skoda Citigo Green Tec 1,0 – 60 hk

Listepris:

Kr. 110.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 60 hk. 95 Nm/3000-4300 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,4 sek./ 161 km/t/ 24,4 km/l /96 g/km

Længde:

3,56 m

Bagagerum:

238 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hillholder. 14” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Læderrat og -gearknob. Aircondition. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Sædevarme. 2-delt bagsæderyglæn. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt