- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Seat Mii 1,0 Reference 3D Ecomotive

Den fancy trilling

 


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen koncernen har naturligt opnået kolossal interesse for det nye hold trillinger, der kom til verden dette forår. VW up!, Skoda Citigo og ikke mindst Seat Mii. Sidstnævnte er den første af de tre nye biler, vi har prøvekørt, med velbegrundet hu, for selvom smag og behag heldigvis er forskellig, er det umiddelbart den mest fancy af de tre næsten énæggede søskende.

 

Dermed også indledningsvis sagt, at fordi de er så ens, og det egentlig kun er fronten samt nogle detaljer omkring baglygterne, fælgdesign og lignende, der gør forskellen på bilerne, er det nok mest en følelsessag, hvilken model man vælger – hvis man har sat sig for, at det skal være en af de tre. Man bør dog også være opmærksom på forhold som forhandlernet, serviceværksteder, prisforskelle, ikke mindst mellem udstyrsvarianterne, priserne på ekstraudstyr og reservedele. Det kan meget let være de faktorer, der afgør hvad man i sidste ende køber. Plus naturligvis leveringstiden!

 

Den mest fancy

Påstanden om, at Mii er den mest fancy af de tre, er alene baseret på det visuelle udtryk. Der er arbejdet med de velkendte kantede former, som også ses i andre af Seats biler, og det er lykkedes udmærket. Selv bagpartiet, som stort set ikke efterlader individuelle muligheder for designerne, fordi det er begrænset af en defineret form, har Seat designerne formået at gøre anderledes. Bemærk i øvrigt hvor meget farverne på bilerne spiller ind på oplevelsen.

 

Den prøvekørte Mii er den helt basale variant. Den er i skrivende stund prissat til 80.000 kroner, altså i princippet samme pris som de to søskende og indstigningsprisen på det andet hold trillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota. Men der er en markant forskel: Mii og de to andre er 13 cm længere og 2 cm bredere end konkurrenterne.

 

Den gode følelse

Den merplads kan meget vel være udslagsgivende for valget mellem det ene eller det andet hold trillinger. Omvendt er plads ikke alt, når man vælger bil, udseendet, den gode følelse, når man ser på det nye køretøj og begynder at bruge det, har også en afgørende betydning.

 

Seat Mii & Co. har et mere konventionelt småbils-design og dermed bliver bilerne ret funktionelle. Det gælder også deres finish og især køreoplevelsen.

 

Sportslig og dynamisk – og praktisk

Seat er kendt for en sportslig dynamisk tilgang til design og funktion. Udvendigt er Mii helt i tråd med den filosofi, indvendig ligger den lidt under for, at den principielt ser ud som de to andre. Lidt mere traditionel, men hvor fancy man gerne vil have at sin bil ser ud, skal den jo også gerne være praktisk, så den kan bruges i hverdagen. Og det er Mii, selv i den helt skrabede udgave.

 

5-dørs versioner er nu også en option, udmærket for en Mii til 80.000 kroner har kun en enkelt dør i hver side. Der er også kun et nøglehul i førerens side, så døren i passagersiden låses op ved at man læner sig gennem kabinen og åbner den indefra. Indgangsforholdene til bagsædet er som de nu er i en lille bil med kun én dør pr. vognside. Forbavsende er det imidlertid, at hvis man skubber sig lidt til rette, kan der godt være to granvoksne personer på bagsædet i en Mii, der er god plads til fødderne under forsæderne og det øger komforten. Bag bagsæderne forbavser Mii endnu mere, for bagagerummet er så stort, at det rent faktisk kan anvendes til bagage!

 

Køb aircondition…

De bageste sideruder kan ikke åbnes, og da aircondition først indgår i de højere udstyrsvarianter, er sommervarmen mærkbar, bl.a. fordi det store instrumentpanel skråner op imod forruden. Når solen bager direkte på bilen, opvarmes det store sorte panel og den varme afgives derpå til kabinen. Anbefaling: Tilkøb aircondition, især hvis bagsædet skal benyttes til persontransport. Aircondition har i øvrigt den fordel, at det inkluderer muligheden for at recirkulere kabineluften, så man ikke en kold vinterdag skal vælge mellem indsugning af andre bilers udstødningsos og varme i kabinen.

 

I det hele taget er der mange minus’er ved den lille bil, som elimineres, hvis man tilkøber en smule luksusudstyr, men det er fælles for alle småbiler. Udstyr gør en verden til forskel.

 

Fortræffelig motor

Det ræsonnement gælder til gengæld ikke hvad motorkraften angår. 60 hestekræfter, frembragt af den livlige 3-cylindrede 1-liters maskine er tilstrækkeligt. Undertegnede ville måske nok ønske sig lidt mere power (og Mii findes også i en 75-hestes variant), men faktisk rækker effekten.



Motorgangen er enestående for en lille 3-cylindret maskine, man fornemmer ikke, at den må nøjes med tre, vibrationsniveauet er lavt og det samme er støjniveauet. Brændstoføkonomien er attraktiv og bedre end konkurrenterne af anden herkomst – det er bl.a. opnået ved at gøre stop/start teknologi standard på alle varianter.

 

Sublime køreegenskaber

Køreegenskaberne er imidlertid prikken over i’et. Mii kører ganske enkelt formidabelt godt, størrelsen taget i betragtning. Den styrer godt, den er præcis og affjedringen forholdsvis stram, hvilket naturligvis er noget af årsagen til den gode vejbeliggenhed. Efter siden at have prøvet en af Mii’s søskende, er det som om at Seat’en er fastere, hvilket ville passe udmærket til Seats sportslige image.

 

Teknikkerne hævder imidlertid, at specifikationerne burde være ens. Hvis det er tilfældet, er det enten undertegnedes dømmekraft, der ikke helt slår til, eller også kan det tilskrives forskellig dækmontering, forskelle i vægt (en lettere bil vil typisk føles fastere), eller slet og ret forskellige vejrforhold. Dermed også indikeret at forskellen er minimal, om end man søger efter forskelle, når man nu skal forholde sig til næsten ens biler…

 

Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at Safety Assist er standard. Det er en flot sikkerhedsfunktion som indebærer, at bilen ved hastigheder under 30 km/t selv overtager opbremsningen, hvis en bil foran uventet bremser voldsomt ned. Det hindrer at uopmærksomhed ved f.eks. køkørsel forårsager påkørsel af den forankørende.


Seat Mii test i Motorradioen >>>



Model:

Seat Mii 1,0 Reference 3D Ecomotive

Listepris:

Kr. 79.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 60 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,4 sek./ 161 km/t/ 24,4 km/l /96 g/km

Længde:

3,56 m

Bagagerum:

238 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EBA. Safety Assist. Hillholder. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Indvendig justerbare sidespejle. Isofix. Radio med AUX indgang.


Link til importøren


 

 

Bagagepladsen inkluder et rum til et reservehjul eller som hér: et lappekit.

 

Der er flaskeholdere nok til fire personer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt