Volkswagen koncernen har naturligt opnået kolossal
interesse for det nye hold trillinger, der kom til
verden dette forår. VW up!, Skoda Citigo og ikke
mindst Seat Mii. Sidstnævnte er den første af de tre
nye biler, vi har prøvekørt, med velbegrundet hu,
for selvom smag og behag heldigvis er forskellig, er
det umiddelbart den mest fancy af de tre næsten
énæggede søskende.
Dermed også indledningsvis sagt, at fordi de er så
ens, og det egentlig kun er fronten samt nogle
detaljer omkring baglygterne, fælgdesign og
lignende, der gør forskellen på bilerne, er det nok
mest en følelsessag, hvilken model man vælger – hvis
man har sat sig for, at det skal være en af de tre.
Man bør dog også være opmærksom på forhold som
forhandlernet, serviceværksteder, prisforskelle,
ikke mindst mellem udstyrsvarianterne, priserne på
ekstraudstyr og reservedele. Det kan meget let være
de faktorer, der afgør hvad man i sidste ende køber.
Plus naturligvis leveringstiden!
Den mest fancy
Påstanden om, at Mii er den mest fancy af de tre, er
alene baseret på det visuelle udtryk. Der er
arbejdet med de velkendte kantede former, som også
ses i andre af Seats biler, og det er lykkedes
udmærket. Selv bagpartiet, som stort set ikke
efterlader individuelle muligheder for designerne,
fordi det er begrænset af en defineret form, har
Seat designerne formået at gøre anderledes. Bemærk i
øvrigt hvor meget farverne på bilerne spiller ind på
oplevelsen.
Den prøvekørte Mii er den helt basale variant. Den
er i skrivende stund prissat til 80.000 kroner,
altså i princippet samme pris som de to søskende og
indstigningsprisen på det andet hold trillinger fra
Citroën, Peugeot og Toyota. Men der er en markant
forskel: Mii og de to andre er 13 cm længere og 2 cm
bredere end konkurrenterne.
Den gode følelse
Den merplads kan meget vel være udslagsgivende for
valget mellem det ene eller det andet hold
trillinger. Omvendt er plads ikke alt, når man
vælger bil, udseendet, den gode følelse, når man ser
på det nye køretøj og begynder at bruge det, har
også en afgørende betydning.
Seat Mii & Co. har et mere konventionelt
småbils-design og dermed bliver bilerne ret
funktionelle. Det gælder også deres finish og især
køreoplevelsen.
Sportslig og dynamisk – og praktisk
Seat er kendt for en sportslig dynamisk tilgang til
design og funktion. Udvendigt er Mii helt i tråd med
den filosofi, indvendig ligger den lidt under for,
at den principielt ser ud som de to andre. Lidt mere
traditionel, men hvor fancy man gerne vil have at
sin bil ser ud, skal den jo også gerne være
praktisk, så den kan bruges i hverdagen. Og det er
Mii, selv i den helt skrabede udgave.
5-dørs versioner er nu også en option, udmærket for
en Mii til 80.000 kroner har kun en enkelt dør i
hver side. Der er også kun et nøglehul i førerens
side, så døren i passagersiden låses op ved at man
læner sig gennem kabinen og åbner den indefra.
Indgangsforholdene til bagsædet er som de nu er i en
lille bil med kun én dør pr. vognside. Forbavsende
er det imidlertid, at hvis man skubber sig lidt til
rette, kan der godt være to granvoksne personer på
bagsædet i en Mii, der er god plads til fødderne
under forsæderne og det øger komforten. Bag
bagsæderne forbavser Mii endnu mere, for
bagagerummet er så stort, at det rent faktisk kan
anvendes til bagage!
Køb aircondition…
De bageste sideruder kan ikke åbnes, og da
aircondition først indgår i de højere
udstyrsvarianter, er sommervarmen mærkbar, bl.a.
fordi det store instrumentpanel skråner op imod
forruden. Når solen bager direkte på bilen, opvarmes
det store sorte panel og den varme afgives derpå til
kabinen. Anbefaling: Tilkøb aircondition, især hvis
bagsædet skal benyttes til persontransport.
Aircondition har i øvrigt den fordel, at det
inkluderer muligheden for at recirkulere
kabineluften, så man ikke en kold vinterdag skal
vælge mellem indsugning af andre bilers
udstødningsos og varme i kabinen.
I det hele taget er der mange minus’er ved den lille
bil, som elimineres, hvis man tilkøber en smule
luksusudstyr, men det er fælles for alle småbiler.
Udstyr gør en verden til forskel.
Fortræffelig motor
Det ræsonnement gælder til gengæld ikke hvad
motorkraften angår. 60 hestekræfter, frembragt af
den livlige 3-cylindrede 1-liters maskine er
tilstrækkeligt. Undertegnede ville måske nok ønske
sig lidt mere power (og Mii findes også i en
75-hestes variant), men faktisk rækker effekten.
Motorgangen er enestående for en lille 3-cylindret
maskine, man fornemmer ikke, at den må nøjes med
tre, vibrationsniveauet er lavt og det samme er
støjniveauet. Brændstoføkonomien er attraktiv og
bedre end konkurrenterne af anden herkomst – det er
bl.a. opnået ved at gøre stop/start teknologi
standard på alle varianter.
Sublime køreegenskaber
Køreegenskaberne er imidlertid prikken over i’et.
Mii kører ganske enkelt formidabelt godt, størrelsen
taget i betragtning. Den styrer godt, den er præcis
og affjedringen forholdsvis stram, hvilket
naturligvis er noget af årsagen til den gode
vejbeliggenhed. Efter siden at have prøvet en af
Mii’s søskende, er det som om at Seat’en er fastere,
hvilket ville passe udmærket til Seats sportslige
image.
Teknikkerne hævder imidlertid, at specifikationerne
burde være ens. Hvis det er tilfældet, er det enten
undertegnedes dømmekraft, der ikke helt slår til,
eller også kan det tilskrives forskellig
dækmontering, forskelle i vægt (en lettere bil vil
typisk føles fastere), eller slet og ret forskellige
vejrforhold. Dermed også indikeret at forskellen er
minimal, om end man søger efter forskelle, når man
nu skal forholde sig til næsten ens biler…
Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at Safety
Assist er standard. Det er en flot
sikkerhedsfunktion som indebærer, at bilen ved
hastigheder under 30 km/t selv overtager opbremsningen,
hvis en bil foran uventet bremser voldsomt ned. Det
hindrer at uopmærksomhed ved f.eks. køkørsel
forårsager påkørsel af den forankørende.
|