Det formidable ved Renault Espace er præcis, hvad
dens navn indikerer: Espace betyder plads og plads
er der masser af i den nye store MPV fra Renault, en
biltype, opfundet af selvsamme fabrik i 1984. Bilen
har siden været forbillede for det store udvalg af
multibiler, der i dag findes på markedet, og fordi
der er så mange af slagsen har Renault været nødt
til at finde nye veje med den nye generation, og det
har man så gjort med en vis succes.
Vi fortalte om den nye Espace allerede i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af bilen i
det sydlige Frankrig (læs
den første internationale test af Renault Espace hér
>>>). Det meste af bilens funktionalitet blev
uddybet dengang og det skal ikke gentages her. Set i
forhold til konkurrenterne er det ikke mindst den
forøgede frihøjde, det sportslige look og den
effektive pladsudnyttelse, som i dag sætter bilen i
særklasse. Men prøvekørslen i en mere moderat udgave
af den nye bil på danske veje forbedrede faktisk
oplevelsen og det er jo ikke så dårligt, at det går
dén vej.
Harmoni med kerneydelserne
For det første var bilen i Danmark noget neddroslet
og der var mere harmoni mellem bilens kerneydelse –
altså masser af plads, komfortabel kørsel og
hensigtsmæssige funktionelle løsninger. Al det blev
herhjemme ikke overskygget af oplevelsen af
højteknologiske finurligheder, som de fleste brugere
i bund og grund vil kunne klare sig uden.
Den store skærm i midterkonsollen er elegant, let
læselig og tidsrigtig. Men de mange IT-relaterede
løsninger skulle alle styres via skærmen og den går
ikke under kørslen, for på ujævne landeveje bevæger
bilen sig naturligt nok. Og trods en komfortabel
affjedring, som endda var endnu bedre på den i
Danmark prøvekørte Espace, fordi man slap for de
komfort-ødelæggende lavprofil dæk, som testbilerne
dengang var udrustet med, er det svært at styre
berøringen af berøringsskærmen og så rammer man ved
siden af.
Skærmen tager også al for meget opmærksomhed under
kørslen, og selvom man måske bliver bedre med tiden,
er det i sig selv meningsløst, at skulle koncentrere
sig så meget om at komme igennem menuerne i stedet
for det, der sker i trafikken. I den ”danske bil”
var der færre menuer, fordi der var færre tilbud, og
så var tingene egentlig meget godt i harmoni.
Kører bedre i Danmark
Og så var der selve køreoplevelsen. Lavprofildæk og
store fælge ser godt ud og på fuldstændig plan
asfalt giver de både en god føling med kørebanen, et
godt vejgreb og hjælper til retningsstabiliteten.
Under prøvekørslerne i Frankrig blæste en kraftig
Mistral vind. Den rykkede meget i bilen – mere end
hvad godt var – og på snoede veje fornemmede man, at
bilen var mere levende end den egentlig burde være.
En del af forklaringen kan tilskrives 4-hjuls
styringen og den adaptive undervogn. Virkeligheden
er, at på ujævne danske landeveje, med mere moderate
vindforhold, uden firehjulsstyring men med en god
vægt fra dieselmotoren over forhjulene og de nævnte
18” alufælge med 235/60 dækmontering var bilen mere
stabil.
Komfortabel cruiser
Det kan være vanskeligt at sammenligne
vindforholdene, men vi gætter på at det bedre
vejgreb, man naturligt får på ikke helt plan asfalt
ved at køre med dæk, der har en vis affjedring i
dæksiderne, kombineret med standardaffjedringen og
vægtfordelingen, og måske de lavere temperaturer i
prøveperioden er forklaringen. I alle tilfælde var
køreoplevelsen bedre.
En Renault Espace, trods fabrikkens sportslige
gener, er jo ikke tiltænkt sportslige
køreegenskaber. Den er til gengæld en ret
komfortabel cruiser, som gør det godt på danske
lande- og motorveje. Den er lydløs og
affjedringskomfortabel, og så byder den jo på
excellente pladsforhold – velegnet til danske
familier, der måske ikke har økonomisk mulighed for
eller simpelthen fravælger at have flere biler i
husstanden.
130 hestekræfter rækker – med manuelt gear
Prisen på 562.000 kroner gør jo ikke lige præcis
Renault Espace til en billig bil. I øvrigt
inkluderer den pris kun den ”lille” af de to
dieselmotorer, man kan få leveret bilen med. ”Lille”
er sat i anførselstegn, fordi det kun er på
motorkræfterne, den er mindre end den anden. Der er
tale om selvsamme 1,6 liters dCi dieselmotor, som vi
i Sydfrankrig havde prøvet med 160 hestekræfter,
blot neddroslet.
Den ”lille” motor har 130 hestekræfter. Og selvom
det tager 0,8 sekunder mere at nå de 100 km/t, fordi
man i denne udgave selv står for gearskiftet, føles
de 130 heste og det pæne moment på 320 Nm, der når
sit maksimum allerede ved 1750 omdr./min. som fuldt
tilstrækkelige. Det officielle forbrugstal er 22,7
km/l og den må trække 2 tons – to vigtige date at
tage med.
Zen-udstyret inkluderer nøglefri betjening, LED
forlys, 2-zone klimaanlæg, vognbaneassistent,
fartpilot og meget mere. Det klæder bilen godt på og
merprisen i forhold til den billigste version på
47.000 kroner er godt givet ud.
Panorama el-soltaget er ekstraudstyr til 18.000
kroner.
Det er smart at bagsæderne kan lægges ned ved tryk
på en knap bagest til venstre i bagagerummet.
|