Den nye Peugeot 308 findes i en række forskellige
modelvarianter indenfor et ret bredt prisspektrum.
Vi har tidligere prøvet 308’eren internationalt (læs
de første internationale prøvekørsler af Peugeot 308
hér >>>) og senest også på danske
landeveje med 116-hestes dieselmotor og topudstyr (læs
prøvekørsel af Peugeot 308 1,6 eHDi hér >>>).
Men den findes også i en version med 125 hestes
benzinmotor og mellemudstyret ”Active” og er ikke
blege for at kalde den pakke for den optimale. Den
motor har vi i øvrigt ikke prøvet før.
Begrundelsen herfor er enkel. Økonomisk er bilen
45.000 kroner billigere end dieseludgaven. Man får
flere motorkræfter, et udstyr, der ikke er så langt
fra topudstyret ”Allure”, en mere levende og
dynamisk køreoplevelse – men også en større
brændstofudgift, selvom den lavere ejerafgift
kompenserer derfor (dieseludgaven koster 2000 kroner
årligt mens benzinmodellen koster 1120 – men husk
at diesel også er billigere end benzin). Med
benzinmotor kører man 18,5 km/l, med diesel 27 – så
det er en mærkbar forskel.
Spørgsmål om kilometer
Uanset hvad, er det med økonomien også afgjort af,
hvor mange kilometer man skal køre i bilen og om
lange strækninger køres på motorveje. Er det
tilfældet, er dieselvarianten at foretrække, ikke
mindst fordi prisforskellen mellem de to
motorvarianter kun er 15.000 kroner, hvis man alene
ser på motorerne.
Benzinmodellen er dog vores foretrukne. Sådan lidt
mere specifikt fordi:
1,6 liters THP benzinmotoren er yderst smidig, den
er utrolig lydløs, meget vibrationssvag og den gør
virkelig 308’eren til en sprinter, fordi 100 km/t
kan nås på under 9 sekunder. Og så er benzinmodellen
120 kg lettere end dieselbilen. Det giver en
anderledes balance og dermed bliver den mere væver
gennem især de snævre kurver – og forbavsende nok
absorberer den ujævnhederne på samme niveau som
dieselen.
Den har oven i købet samme grænse for anhængervægt,
nemlig 1400 kg, som til dels også kan tilskrives det
gode drejningsmoment på 200 Nm, der topper allerede
ved 144 omdr./min. Bilens dimensioner er selvsagt de
samme.
Ringere udstyr er ikke ringe
Og udstyret: Mon ikke de fleste kan klare sig med
alufælge, som ikke nødvendigvis er diamantfælge?
Sportssæder vurderes meget individuelt – nogle vil
endda
sætte pris på at have ”almindelige” sæder frem for
de sportslige, fordi de måske passer bedre til ens
kropsfacon.
Fortil mister man p-sensoren, men så må man jo kikke
ud af forruden, når der skal køres tæt. Den
elektriske håndbremse vil undertegnede ikke savne,
fordi den mekaniske er en ekstra sikkerhed og kan
anvendes som kørehjælpemiddel i en snæver vending –
men indrømmet, det kræver en vis rutine.
Navigation og tågelygter er et savn
Tågeforlygter er et savn i tåge og
navigationsanlægget i Allure-pakken er så godt, at
det vil man savne – men den store 9,7” skærm er der
stadig til at styre bilens vitale funktioner.
Og Active-varianten har fortsat e-lruder både for og
bag, el-sidespejle og sædevarme (disse tre
udstyrselementer har alle 308’ere i øvrigt), den har
multifunktions læderrat, 2-zone klimaanlæg,
p-sensorer bagtil (så dér er man fortsat hjulpet),
fartpilot og regnsensor.
Midterarmlænet på bagsædet gemmer en
skilem, så man kan transportere lange genstande uden
at give afkald på mere end en enkelt siddeplads. |