Det er ikke så mærkeligt, at Peugeot 308 i sidste
måned blev kåret til ”Car of the Year” i Europa. Den
bil er nemlig gennemført genial. Det havde vi
allerede et klart billede af ved de første
internationale prøvekørsler af 308’eren sidste
efterår (læs
de første internationale prøvekørsler af Peugeot 308
hér >>>), og det blev i den grad underbygget af
køreturene på det danske vejnet.
Ikke mindst kørekomforten blev her sat på prøve og
bestod med glans. Peugeot har valgt en forholdsvis
eftergivende affjedring, som absorberer ujævnheder
utrolig godt. Kombineret med 16” fælge, optimeres
affjedringskomforten til det næsten perfekte (under
testkørslerne i Alsace havde bilerne 18” fælge). Det
er nemlig ikke gået ud over styrepræcisionen, som
tager udgangspunkt i PSA’s nye tekniske ”EMP2”
platform. Årsagen er formentlig at 308’eren har tabt
sig 140 kg.
27 kilometer per liter dieselolie
Den prøvekørte udgave var udstyret med 1,6 liters
PSA-motoren, der i Danmark er specificeret til 116
hk, men er samme motor, som vi tidligere har prøvet
med 115 hk som det officielle tal. Det er en
glimrende dieselmotor, som gør det muligt at køre 27
km/l – lydløst, trækvilligt og forbilledligt.

Den nye Peugeot kører godt. Det er i sagens natur
genialt. Men den fungerer godt i enhver henseende.
Det såkaldte i-cockpit med lavt placeret rat og
instrument-view over ratkransen kan vi ikke ofte nok
rose til skyerne.

Det er logisk, det giver god siddestilling med
sænkede, afslappede skuldre, det giver stor
sikkerhed pga. af kort blik-vandring fra kørebane
til de vitale instrumenter. Kun er vi ikke så
bjergtagede af, at omdrejningstællerens viser
bevæger sig mod uret ved stigende omdrejningstal.
Det er ulogisk og må tilskrives et fransk
designflip. I praksis er det dog uden betydning.
Hele cockpitdesignet er yderst stilrent, mængden af
knapper reduceret til dem, man har øjeblikkelig brug
for og ikke kan søge tilstrækkelig hurtigt på
skærmen.
Pladsfordeling
Der er god plads på forsæderne. Helt det samme kan
ikke siges om bagsæderne. Jo, i forhold til dem, som
308’eren sammenligner sig med, VW Golf, f.eks. og
Toyota Auris. Men hvorfor ikke tage skridtet helt ud
og revolutionere kabinedesignet, når nu alt det
andet er så godt.
Nå, der skal jo også være plads til forbedring…
En del af pladsforklaringen findes imidlertid i
bagagerummet, som tilbyder 470 liter regulær
bagagekapacitet. Det er rigtig flot af en bil, der
måler 4,25 meter i længden og kan kategoriseres som
en ”flad personbil” (vs. de kompakte SUV’er som
f.eks. Peugeot 3008).
Effektiv linjeføring
Udvendig er Peugeot 308 ikke så spændende som
indvendig. Men den er effektiv. Lav luftmodstand og
klassisk linjeføring kan hurtigt vise sig at være
den holdbare løsning. Og da man som ejer tilbringer
sin tid indvendig i bilen, er det til bære – og
kedelig er den da heller ikke. Især ikke med de
”diamant-fælge” i letmetal, som er en del af Allure
udstyret.

Allure udstyret og dieselmotoren i skøn forening
øger listeprisen på den prøvekørte version til
300.000 kroner. Den billigste 308 koster
totredjedele deraf, men så er udstyret også ret
basalt og effekten på 82 hk slet ikke i
overensstemmelse med bilens kørepotentiale.
Godt udstyr
Man får da også temmelig meget for pengene, udover
æren af at sponsere den danske statskasse med mere
end halvdelen af beløbet. Allure i sig selv koster
30.000 kroner mere end Active-niveauet og omfatter
gode sportssæder, multifunktionsrat, p-sensor også
foran, elektrisk håndbremse og ikke mindst et
fremragende navigationsanlæg.

Sidstnævnte fungerer rigtig godt og den store 9,7”
indbyggede tablet-skærm er stort set refleksfri,
næsten uanset hvordan man forsøger at fange solens
stråler. Det er også genialt. En enkelt detalje
undrer: Hvorfor kan sikkerhedsselerne ved forsædet
ikke indstilles i højden… Tjah, man kan jo bare
tilpasse sædets position, men det er jo ikke sikkert
at man derefter er tilfreds med resultatet. Prøv
selv… |