Den nye Opel Zafira Tourer blev præsenteret første
gang hér på Motorsiden.dk i forbindelse med den
globale test, der fandt sted i området syd for
München i oktober sidste år, længe inden
introduktionen i herhjemme (læs
den første test af Opel Zafira Tourer hér >>>).
I mellemtiden er den landet i Danmark og det gav
anledning til at se nærmere på én af de varianter,
som ikke blev prøvekørt i Sydtyskland: 1,4 Turbo.
Der er også ofte forskel på oplevelsen på fremmede
veje og i Danmark. Det gør nu ikke så meget i dette
tilfælde, for Zafira Tourer er en eminent rejsebil,
som mange danskere formentlig vil kunne finde på at
benytte til lange ture, som inkluderer det tyske
autobahnnet – det eneste sted i Europa, hvor der
fortsat er mulighed for at køre de over 200 km/t,
som selv en 140-hestes benzin-variant er i stand
til.
Væsentlige forskelle
Men der er et par væsentlige tekniske forskelle: 1,4
liters turbomotoren er nemlig en benzinmotor kontra
den 165 hestes diesel, vi prøvede i Tyskland. I
øvrigt er de hver for sig de kraftigste i
motorprogrammet. Der er forskel i motorernes måde at
producere kræfter på, deres præstationer er
forskellige, men der er også forskel i vægt på de to
biler, for dieselmodellen er 130 kg tungere end
benzinudgaven og den vægt finder vi ude på fronten.
Støjforholdet er imidlertid det mest iøje…, undskyld
iørefaldende. Benzinmotoren brummer under
acceleration, men ved konstant dansk motorvejsfart
hører man ikke meget til den. Der gav dieselen mere
lyd. Vibrationsniveauet med benzinmotoren er også en
smule lavere, og smidigheden er mere civiliseret.
Fart og køreegenskaber
Hvad fartpræstationerne angår, hænger benzinmodellen
meget godt med. Den bruger et lille sekund mere på
at nå de 100 km/t, men topfarten er stort set
identisk. Til gengæld er den kva den lettere forende
en smule nemmere at få omkring hjørnerne.
Det blæste kraftigt, at vi prøvede 1,4 Turbo på
danske lande- og motorveje og det rørte den ikke
nævneværdigt. Stabiliteten var forbavsende god –
også selvom den manglede det tryk på forakslen, som
den tungere dieselmotor naturligt ville have givet
den. Sat i relief af en højde på næsten 1,7 meter er
det faktisk rigtig godt.
Langt på literen – også i praksis
Hvad brændstoføkonomien angår, er der heller ikke
den store forskel. Benzinvarianten kører ikke mindre
end 15,9 km/l, hvilket er forbavsende godt for en
bil, der vejer 1,7 tons. Til sammenligning kører
dieseludgaven 19,2 km/l. I praksis vil forbruget
mest blive afgjort af førerens speederfod. Så er det
overbevisende, at man i sjette gear kan køre 50 km/t
og derved blive hjulpet til at minimere
benzinforbruget. Det er yderst få biler, der i det
hele taget kan køre i topgear ved 50 km/t – og det
er nu engang vigtigt i et land, hvor hastigheden i
byerne er begrænset til de 50.
Listeprisen for en Zafira Tourer 1,4 Turbo Cosmo er
godt 375.000 kroner. Sammenlignet med dieseludgaven
er det ikke bemærkelsesværdigt lavt, for dieselen
koster omkring 43.000 kroner mere. Omvendt er det
kun et ret stort kørselsbehov, der retfærdiggør at
køre diesel fremfor benzin.
God pris
Sammenlignet med konkurrenterne er prisen rigtig
god, for i prisen – og det er uanset kræfterne
kommer fra en benzin eller en dieselmotor – er
inkluderet masser af udstyr og ikke mindst det
fleksible sædesystem, som gør at man finder sig
rigtig godt tilpas på bagsædet i Zafira Tourer. Der
er fremragende benplads, god plads over skuldrende,
sæderne er gode. Det kan så ikke helt siges om
sæderne på 3. sæderække. De er mest til brug i en
”nødsituation” eller to børn – men det går som
bekendt ud over bagagepladsen. Med syv siddepladser
i brug levnes kun 152 liter til bagagen (man har
oven i købet erstattet reservehjulet med et lappekit)
og det er det samme som ingenting.
Panoramaglastag er standard, det samme er panorama
forrude, hvor loftpanelet kan skydes bagud, så man
får fuldt lysindfald. Læderrattet var opvarmet i den
prøvekørte model og flexrail-systemet mellem
forsæderne giver alsidige anvendelsesmuligheder.
Både hér og dér
Summa summarum: Opel Zafira er fortsat en glimrende
langtursbil. Især med benzinmotoren vil den også
klare sig udmærket i hverdagen, fordi den både er
smidig og bilen trods alt ikke længere end en
hvilken som helst større mellemklassebil. Trives man
med den i Danmark ved man desuden, at man også kan
trives med den ned igennem vores sydlige naboland.
Det viste turen til München sidste efterår.
|