Opel var banebrydende, da de for 12 år siden
lancerede Opel Zafira, verdens første kompakte
7-personers multibil. Nu er de for alvor inde i
kampen igen med den helt nye Opel Zafira Tourer, som
lanceres på det danske marked først i det nye år.
Opel har ellers holdt skansen udmærket med den
hidtidige model som også er blevet fornyet grundigt
en gang undervejs. Der er i alt solgt over 2
millioner af slagsen, og på visse markeder – bl.a.
Danmark – vil den fortsat blive solgt et stykke tid
endnu og derved kan Zafira kunderne spare i
nabolaget af 50.000 kroner. Men der er himmelvid
forskel på den hidtidige/eksisterende Zafira og den
nye bil, der har fået tilnavnet ”Tourer”.
Skulpturel formgivning
Visuelt er Opel Zafira Tourer på forkant med en
skulpturel formgivning – og hvad angår den dynamiske
udstråling er bilen foran konkurrenterne. Det
karakteristiske frontparti med boomerang-formet
lygtearrangement, som kendes fra hybridbilen Ampera
(Opel
Ampera test >>>), er efter vores opfattelse et
af de mest vellykkede i klassen og det understreger
den holdning, som det ”nye Opel” gerne vil vise
omverdenen.
Den første køreoplevelse på sydtyske autobahns og
snoede landeveje sender et ligeså stærkt signal om
hvor Opel vil hen. Allerede for år tilbage havde
Opel nemlig med Vectra’en en af de mest velkørende
mellemklassebiler. Erfaringerne med den lå til grund
for konstruktionen af undervognen på den mindre
Astra (Opel
Astra test >>>) og den større Insignia (Opel
Insignia test >>>) og det er et sammenkog af de
to, der ligger til grund for Zafira Tourer
undervognen.
Potente køreegenskaber
Resultatet er blevet køreegenskaber, der i basis
udgaven rækker til sikker og potent kørsel ved
hastigheder op til omkring 180 km/t. Anskaffer man
Zafira Tourer med adaptiv undervogn, kan et tryk på
sportsindstillingen forbedre vejbeliggenheden, så
topfarten på 208 km/t på den prøvekørte udgave med
165 hestes dieselmotor ikke volder problemer. Det er
stærkt gået med en bil, der har et relativt højt
tyngdepunkt.
Ved landevejskørsel er oplevelsen tilsvarende
sportslig og dynamisk. Bliver den lidt fastere
undervogn for meget af det gode, når vejene er for
ujævne, kompenseres der let herfor ved at skifte om
til Tourer-indstillingen, så er den venlig og
komfortabel på ny.
Finurlige løsninger
Opel Zafira Tourer er 4,66 meter lang og 1,69 meter
høj. Som sådan er den en af de større kompakt MPV’er.
Pladsen har Opel da også udnyttet effektivt, ikke
alene som rå kabineplads men til funktionelle og
finurlige løsninger, som ejerne hen ad vejen kommer
til at sætte mere og mere pris på, efterhånden som
de vænner sig til at benytte dem.
Zafira Tourer kan eksempelvis udstyres med et
indbygget cykelstativ, der kan bære op til 100 kg
cykler bag på bilen. Funktionaliteten er så
forfinet, at skal man åbne bagklappen, vippes
cyklerne blot bagud, og så kan man betjene
bagagerummet uden at spænde cyklerne af.
Fronthængslede bagdøre
Da den nye Opel Meriva blev lanceret introducerede
Opel samtidig de såkaldte Rolls-Royce bagdøre, der
er baghængslede. Det giver rigtig fin indstigning
til bagsædet (Opel
Meriva test >>>) men det system benyttes ikke i
Zafira Tourer. Forklaringen er, fortæller Opels
danske Informationschef, Erik Morsing, at systemet i
Zafira Tourer ville kræve en så kraftig C-stolpe, at
det ville besværliggøre indstigningen til 3.
sæderække.
De to sæder på 3. sæderække fungerer individuelt,
men benpladsen er kun til voksne mennesker, hvis den
midterste sæderække skydes frem i kabinen. Også på
2. sæderække er der tale om individuelle sæder. Det
har bl.a. den fordel, at midtersædet kan skydes frem
og ryglænet forvandles til et armlæn, hvorved sædet
bliver så smalt, at de to yderste sæder kan skydes
ind imod midten og bagud. Skulderpladsen og
benpladsen på ydresæderne er derpå enestående og som
sådan er Zafira Tourer ikke på nogen måde at
sammenligne med et traditionelt funktionelt
familie-akvarium. Hertil er variationsmulighederne
og komfortniveauet for godt!
Associationen ville ellers være nærliggende. For
Zafira Tourer kan også leveres med den patenterede
panorama frontrude, der giver mulighed for dagslys
helt tilbage til B-stolperne. Og over bagsæderne vil
der da være endnu et soltag.
Når bagsæderne foldes ned, efterlader de et helt
plant bagagerumsgulv og bagagekapaciteten vokser fra
152 liter til 1,8 kubikmeter.
Udstyr for mange af pengene
Prismæssigt er Opel Zafira Tourer ikke umiddelbart
det mest attraktive tilbud i klassen. Men inden man
sammenligner priser, bliver man nødt til at forholde
sig til såvel funktion, udstyr og ikke mindst
mulighederne for at tilkøbe opfindsomt ekstraudstyr.
Den billigste Opel Zafira Tourer er indtil
lanceringen i januar fastlagt til 273.000 kroner,
men det er for en version uden den 3. sæderække, med
en 115 hestes benzinmotor i motorrummet og 5 gear.
Den prøvekørte Zafira Tourer 2,0 CDTI Cosmo med 165
hk under motorhjelmen er prissat til 416.000 kroner
og et godt eksempel på, hvor meget ekstra, man får
for pengene.
Cosmo udstyr
I Cosmo udgaven får man ikke alene den store motor
men også det nævnte panorama glastag, 17” alufælge,
læderrat med varme, det nævnte bagsædesystem,
automatisk klimaanlæg, ventilationskanal til 3.
sæderække, sædevarme, fartpilot og meget mere.
Vil man desuden have den adaptive ”Flex-Ride”
undervogn, 2-zone klimaanlæg, dynamisk cruisecontrol
med fartbegrænsning, bi-xenon forlygter,
parkeringsassistent osv. skal der punges ekstra ud.
Men det er meget almindeligt også hos
konkurrenterne. |