Læs også: Nissan Pulsar DIG-T 115 6 MT Tekna 2015
Andre
Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>
Hvis ikke det lige var for de fine 18 tommer
alufælge, ville det være svært at forestille sig, at
Nissan’en på billederne her på siden er mere end
almindelig. Nissan Pulsar har vi tidligere prøvekørt
(se
f.eks. prøvekørslen af Nissan Pulsar Tekna R hér >>>),
og det er måske ikke fair at kalde den for en
almindelig bil, faktisk er den en velkørende,
nydelig og funktionel bil med utrolige pladsforhold,
pakket ind på de 4,39 meter den måler i længden. Men
i Tekna R udgaven med 190 hestekræfter på forhjulene
sker der en forvandling.
De funktionelle og praktiske egenskaber, som vi
tidligere har bevaret, beholder den. Men med 190
turboheste under motorhjelmen bliver Pulsaren på det
nærmeste til en helt anden bil. Specifikationerne
taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 7,7 sekunder
og 217 km/t på toppen. Hvad specifikationerne ikke
fortæller er, at de store fælge i kombination med
den velafstemte undervogn også gør bilen både sikker
og underholdende at køre i.
Det store spørgsmål er, hvornår Nissan tager
skridtet fuldt ud og leverer en regulær sportsudgave
af Pulsar, så den også ser ud som den er og ikke
bare er godt skjult fartpotentiale i
familiebils-antræk.
Smidig og kraftfuld
Motoren er en 1,6 liters 4-cylindret turbo
benzinmotor. Foruden de mange hestekræfter præsterer
den også et drejningsmoment på imponerende (for en
benzinmotor) 240 Nm. Men endnu mere imponerende er
det, at momentet fastholdes på det niveau fra blot
1600 og helt op til 5200 motoromdrejninger i
minuttet.
I praksis giver det en uforlignelig smidighed, som
også ved mere moderat kørsel opleves som en lethed,
f.eks. når man under overhaling ved almindelig
landevejsfart får manøvren overstået i en gevaldig
fart. Det er også en stor sikkerhed. Hestekræfter er
sjovt, men kræfter er desuden en sikkerhedsfaktor,
hvad mange måske ikke helt forstår – det skal
opleves.
Dansker-affjedring
Nissan Pulsar er født med forøget frihøjde,
sammenlignet med almindelige flade personbiler. Det
hænger normalt ikke sammen med godt vejgreb til
hurtig kørsel, hvor man tilstræber lavt tyngdepunkt,
mindst mulig frihøjde og en stram affjedring.
Men da virkeligheden, i hvert fald i Danmark, er, at
de allerfleste provinsveje ikke er særlig plane – de
er ujævne, uforudsigelige og ændrer ustandseligt
karakter og friktion – opleves den hurtige Pulsar
som utrolig velegnet til at sno sig gennem det
danske landskab på en underholdende måde.
Affjedringen og muligheden for større fjedervandring
i kraft af den store frihøjde viste sig rigtig god
til at håndtere de ujævne veje, til trods for
lavprofildækkenes naturlige præferencer for helst at
rulle på super plan nylagt asfalt. Og torque
vectoring systemet, som dirigerer motorkræfterne hen
til det hjul, der har mest brug for dem, spiller
perfekt sammen med den gode affjedring.
Sikkerhed i enhver forstand
Den gode vejbeliggenhed er også en vigtig
sikkerhedsmæssig faktor. Og i sammenhæng med hele
paletten af sikkerhedsudstyr, der er indeholdt i
Nissans såkaldte Safety Shield (Moving Object
detection, vognbaneassistent, automatisk nødbremse
osv.) får begrebet ”sikkerhed” en stærk betydning i
en Pulsar. Om natten er man desuden hjulpet af
fremragende kørelys frembragt af LED-forlygter.
Og så begynder tingene for alvor at hænge sammen:
Hvilken familie ønsker ikke den bedst mulige
beskyttelse af alle familiemedlemmer? I Pulsar 190
Tekna R optimeres sammenhængen af sikkerhedsudstyr
med bilens grundliggende køreevner (vejbeliggenhed
og motor – og en fin gearkasse, ikke mindst). Det
har alle glæde af. I øvrigt har Pulsar opnået 5
stjerner i den seneste EuroNCAP sikkerhedstest.
Økonomien stemmer
Nissan har endvidere formået sådan nogenlunde at
holde styr på brændstofforbruget. 16,9 km/l, som dog
er vanskelige at opnå i praksis, med mindre man
virkelig giver afkald på hele det fartpotentiale,
190 Tekna R er født med, er OK. Og så kan man jo
glæde sig over de faldende benzinpriser.
Anskaffelsesprisen på 340.000 kroner er helt i
overensstemmelse med det, man får for pengene, ikke
mindst fordi bekvemmelighedsudstyret også er ret
omfattende. Konkurrencen i den prisklasse er
imidlertid stor og man skal være meget bevidst om,
hvilke opgaver, man ønsker en bil skal løse inden
man træffer sit valg. Er man det, og passer Nissan
Pulsar Tekna R til ens behov, så er man også rigtig
godt kørende. I øvrigt giver Nissan 3 års garanti på
bilen.
|