- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Pulsar 115 Tekna

Plads, udstyr og funktion

- for alle pengene


Af Søren Clauding – februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Pulsar i Motorradioen


210.000 kroner koster den billigste Nissan Pulsar. Lægger man 70.000 kroner oveni, får man foruden formidable pladsforhold i kabinen og en fremragende motor også masser af udstyr.

 

Vi har tidligere fortalt om Nissan Pulsar ifm. de første internationale prøvekørsler af bilen sidste efterår (læs om de første prøvekørsler af den nye Nissan Pulsar hér >>>) Det interessante var ikke mindst, nu at prøve affjedringen på ujævne danske landeveje, som har deres helt egen karakteristik. Men den del kan gøres kort: Med vinterdæk, under moderate vintertemperaturer lidt over frysepunktet og de medfølgende 17” fælge er affjedringskomforten mere tilgivende end på sommerdæk i Spanien. Hvad styringen angår, er der stort set ingen forskel.

 

Stor fremkommelighed

Nissan Pulsar har en frihøjde på 16 cm. Havde der ligget sne, kunne det have været en fordel for fremkommeligheden. Men under sommerlige kørselsforhold kan man også have glæde af, f.eks. ikke at blive hængende på toppen af et hjulspor. Det siger meget om bilen, der selvom den hverken kan karakteriseres som en SUV eller cross-over har større funktionel bredde end de fleste almindelige personbiler.

 

Det er relevant, for en Pulsar ER en almindelig personbil. Hvad køreegenskaberne angår, har man hjulpet til at opnå en højere grad af køredynamik ved at indbygge et momentbaseret elektrisk styret spærredifferentiale. Det fungerer og gør bilen mere spændende et køre i end undervognen lægger op til. Men det kræver, at man kører bilen dynamisk. Lader man den trille selv, bliver man trillet med og det er måske ikke det mest spændende her i verden.

 

Økonomisk benzinmotor

Motoren er den velkendte 115-hestes benzinmotor, den ene af de to maskiner, der tilbydes Pulsar. Den anden er en 110-hestes diesel, som til gengæld gør bilen 27.000 kroner dyrere. Sidstnævnte giver en fremragende brændstoføkonomi på 27 km/l, men med benzinmotoren er man nu heller ikke dårligt stillet: 20 kilometer pr. liter er ganske godt, fordi en Nissan Pulsar hører til i mellemklassen.



Motoren er kvik, levende og giver også gode fartpræstationer. Man når de 100 km/t på under 11 sekunder og topfarten er 190 km/t.

 

Enestående kabineplads

Kabinekomforten er unik, fordi pladsen er så enestående. Forsædepassagererne har i sagens natur ikke meget gavn af den store benplads på bagsædet, isoleret betragtet. For det er vel på en måde OK at vide, at dem på bagsædet har det godt, ikke sandt… Pladsen i bagagerummet er udmærket, men ikke så markant som i kabinen.



Med en akselafstand på 2700 mm har man placeret hjulene så langt ude i hjørnerne, som det næsten er muligt, uden at overbelaste stivheden i karrosseriet og det projekt er lykkedes godt. Det er jo ingen sag i verden, at placere et hjul helt ude i hjørnerne, men har bilen en vis længde, går det for meget ud over karrosseriets stivhed og det påvirker køreegenskaberne uhensigtsmæssigt.

 

Udstyr for alle pengene

Merprisen på de førnævnte 70.000 kroner går, foruden et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse, til udstyr. En væsentlig del er læderkabinen, som i en bil typisk koster omkring 35.000 kroner. Men også lyssensor (der regulerer bilens lys, når den f.eks. møder modkørende), regnsensor (som igangsætter vinduesviskerne, når det begynder at regne) er standard.

 

Det samme er bakspejl med automatisk nedblænding (når den bagvedkørendes forlygter står for højt eller der køres med fjernlys), nøglefri betjening (som, når man har nøglen tæt ved bilen, f.eks. i en bukselomme, gør det muligt at låse bilen ved op ved tryk på en knap og siden starte bilen, blot nøglen er i kabinen), LED køre- og nærlys (LED lys er endnu mere effektivt end Xenon lys og meget energibesparende – hensigtsmæssigt i et land, hvor kørelys er lovbestemt, for derved er det lettere at opnå den gode benzinøkonomi).


 


Dertil kommer 17” alufælge, Nissan Connect (som er navnet på Nissans infotainmentsystem, med integreret navigation), tågeforlygter, elektrisk foldbare sidespejle (smart at de kan foldes ind, så er de ikke så udsatte, f.eks. hvis forbipasserende kommer lovlig tæt på bilen), 2-zone klimaanlæg (så temperaturen kan reguleres individuelt i hver side af bilen), læderrat med tilhørende gearknop (som især i vinterkulden er en stor behagelighed, fordi materialerne ikke er kolde).

 

Sikkerhed i højsæde

Og så er der hele palletten af Nissans sikkerhedsudstyr bestående af Around View Monitor (4 kameraer, placeret på hver side af bilen, som er rettet nedad på kørebanen og ved langsom fart viser, hvad der er i alle de blinde vinkler rundt om bilen – rigtig smart ved parkering). Moving Object Detection (som registrerer bevægelser rundt om bilen og giver signal, så man f.eks. kan undgå at bakke ud fra en vinkelparkering og forårsage et trafikuheld). Vognbaneassistent (som giver signal, hvis man upåagtet og uden at vise af forlader kørebanen), kollisionsradar (som er forbundet til Pulsarens bremsesystem og automatisk medvirker til nødbremsning af bilen) og advarselslys i sidespejlene, som melder om andre køretøjer i den blinde vinkel.

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Se også videoen: Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye Nissan Pulsar.

Kan også ses på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

Nissan Pulsar DIG-T 115 6 MT Tekna

Listepris:

Kr. 279.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbobenzin, 1,6 l. 115 hk. 190 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 190 km/t/ 20,0 km/l /117 g/km

Længde:

4,39 m

Bagagerum:

385-1400 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hillholder. Tågeforlygter. 17” alufælge. LED køre- og nærlys. 6 airbags. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Lyssensor. Regnsensor. Navigation. Around View Monitor. Moving Object Detection. Vognbaseassistent. Kollisionsradar. Blind Sport Monitoring. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt