Nissan Pulsar i
Motorradioen
210.000 kroner koster den billigste Nissan Pulsar.
Lægger man 70.000 kroner oveni, får man foruden
formidable pladsforhold i kabinen og en fremragende
motor også masser af udstyr.
Vi har tidligere fortalt om Nissan Pulsar ifm. de
første internationale prøvekørsler af bilen sidste
efterår (læs
om de første prøvekørsler af den nye Nissan Pulsar
hér >>>) Det interessante var ikke mindst, nu at
prøve affjedringen på ujævne danske landeveje, som
har deres helt egen karakteristik. Men den del kan
gøres kort: Med vinterdæk, under moderate
vintertemperaturer lidt over frysepunktet og de
medfølgende 17” fælge er affjedringskomforten mere
tilgivende end på sommerdæk i Spanien. Hvad
styringen angår, er der stort set ingen forskel.
Stor fremkommelighed
Nissan Pulsar har en frihøjde på 16 cm. Havde der
ligget sne, kunne det have været en fordel for
fremkommeligheden. Men under sommerlige
kørselsforhold kan man også have glæde af, f.eks.
ikke at blive hængende på toppen af et hjulspor. Det
siger meget om bilen, der selvom den hverken kan
karakteriseres som en SUV eller cross-over har
større funktionel bredde end de fleste almindelige
personbiler.
Det er relevant, for en Pulsar ER en almindelig
personbil. Hvad køreegenskaberne angår, har man
hjulpet til at opnå en højere grad af køredynamik
ved at indbygge et momentbaseret elektrisk styret
spærredifferentiale. Det fungerer og gør bilen mere
spændende et køre i end undervognen lægger op til.
Men det kræver, at man kører bilen dynamisk. Lader
man den trille selv, bliver man trillet med og det
er måske ikke det mest spændende her i verden.
Økonomisk benzinmotor
Motoren er den velkendte 115-hestes benzinmotor, den
ene af de to maskiner, der tilbydes Pulsar. Den
anden er en 110-hestes diesel, som til gengæld gør
bilen 27.000 kroner dyrere. Sidstnævnte giver en
fremragende brændstoføkonomi på 27 km/l, men med
benzinmotoren er man nu heller ikke dårligt stillet:
20 kilometer pr. liter er ganske godt, fordi en
Nissan Pulsar hører til i mellemklassen.
Motoren er kvik, levende og giver også gode
fartpræstationer. Man når de 100 km/t på under 11
sekunder og topfarten er 190 km/t.
Enestående kabineplads
Kabinekomforten er unik, fordi pladsen er så
enestående. Forsædepassagererne har i sagens natur
ikke meget gavn af den store benplads på bagsædet,
isoleret betragtet. For det er vel på en måde OK at
vide, at dem på bagsædet har det godt, ikke sandt…
Pladsen i bagagerummet er udmærket, men ikke så
markant som i kabinen.
Med en akselafstand på 2700 mm har man placeret
hjulene så langt ude i hjørnerne, som det næsten er
muligt, uden at overbelaste stivheden i karrosseriet
og det projekt er lykkedes godt. Det er jo ingen sag
i verden, at placere et hjul helt ude i hjørnerne,
men har bilen en vis længde, går det for meget ud
over karrosseriets stivhed og det påvirker
køreegenskaberne uhensigtsmæssigt.
Udstyr for alle pengene
Merprisen på de førnævnte 70.000 kroner går, foruden
et klækkeligt sponsorat af den danske statskasse,
til udstyr. En væsentlig del er læderkabinen, som i
en bil typisk koster omkring 35.000 kroner. Men også
lyssensor (der regulerer bilens lys, når den f.eks.
møder modkørende), regnsensor (som igangsætter
vinduesviskerne, når det begynder at regne) er
standard.
Det samme er bakspejl med automatisk nedblænding
(når den bagvedkørendes forlygter står for højt
eller der køres med fjernlys), nøglefri betjening
(som, når
man
har nøglen tæt ved bilen, f.eks. i en bukselomme,
gør det muligt at låse bilen ved op ved tryk på en
knap og siden starte bilen, blot nøglen er i
kabinen), LED køre- og nærlys (LED lys er endnu mere
effektivt end Xenon lys og meget energibesparende –
hensigtsmæssigt i et land, hvor kørelys er
lovbestemt, for derved er det lettere at opnå den
gode benzinøkonomi).
Dertil kommer 17” alufælge, Nissan Connect (som er
navnet på Nissans infotainmentsystem, med integreret
navigation), tågeforlygter, elektrisk foldbare
sidespejle (smart at de kan foldes ind, så er de
ikke så udsatte, f.eks. hvis forbipasserende kommer
lovlig tæt på bilen), 2-zone klimaanlæg (så
temperaturen kan reguleres individuelt i hver side
af bilen), læderrat med tilhørende gearknop (som
især i vinterkulden er en stor behagelighed, fordi
materialerne ikke er kolde).
Sikkerhed i højsæde
Og så er der hele palletten af Nissans
sikkerhedsudstyr bestående af Around View Monitor (4
kameraer, placeret på hver side af bilen, som er
rettet nedad på kørebanen og ved langsom fart viser,
hvad der er i alle de blinde vinkler rundt om bilen
– rigtig smart ved parkering). Moving Object
Detection (som registrerer bevægelser rundt om bilen
og giver signal, så man f.eks. kan undgå at bakke ud
fra en vinkelparkering og forårsage et trafikuheld).
Vognbaneassistent (som giver signal, hvis man
upåagtet og uden at vise af forlader kørebanen),
kollisionsradar (som er forbundet til Pulsarens
bremsesystem og automatisk medvirker til
nødbremsning af bilen) og advarselslys i
sidespejlene, som melder om andre køretøjer i den
blinde vinkel. |