- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX-7 2,2 DE Sport:

Eksklusiv sports SUV


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan godt være, at det gennem nogen tid har været ”politisk ukorrekt” at køre i store biler. Men det ændrer ikke på, at en bil som Mazda CX-7 vækker opsigt, hvor den kommer frem. En stor, næsten futuristisk SUV, med intelligent firehjulstræk – og, skal det retfærdigvis nævnes – moderat brændstofforbrug.

 

Til trods for, at man disponerer over en moment stærk dieselmotor på 173 hestekræfter og fine fartpræstationer, kan man med forsigtig speederfod køre 13 kilometer pr. liter. Ikke klassens bedste, men bilens størrelse taget i betragtning heller ikke så ringe.

 

Forskellene

I øvrigt er det nyt med dieselmotoren. Vi har tidligere, godt nok som van, prøvekørt Mazda CX-7 med en 260 hestes turbo-benziner (læs hér>>>) og mange af konklusionerne kan overføres direkte. Men der er naturligvis forskelle, ikke mindst i kraft af farven på nummerpladerne.

 

Købsprisen for Sportsversionen er kr. 565.000 med hvide nummerplader og dieselmotor. Prisen er på niveau med konkurrenterne i samme kategori, som der imidlertid ikke er så mange af – kva det beskedne marked for den slags biler lige nu. Og så kan man i øvrigt købe en basisversion, Advance, til 490.000 kroner.

 

En systematisk gennemgang:

Motoren er en lidt halvrå børste, hvor man skal være bestemt for ikke at sætte det hele i stå. Et drejningsmoment på 200 Nm ved 2000 omdrejninger melder om rigeligt kraftoverskud, men den skal op i nabolaget af det omdrejningstal for at man ikke skal tabe det hele på asfalten og blive holdende ved ”startstregen”, når de andre kører for grønt lys.

 

Har man lært det, går det helt fint.



Bagagerummet er regulært og rummer 455 liter, der kan øges til 1.350 liter, når bagsæderyglænene klappes ned. A-pro-pos bagsædet: Der er fin benplads og gode siddepladser men det er også forventeligt i en bil, der målet 4,7 meter i længden.


 


 

Udstyrsniveauet er godt med BOSE audio anlægget med mulighed for trådløs forbindelse til eksternt udstyr som prikken over i’et.

 

Og ude i terræn’et gør Mazda CX-7 sig glimrende. En fortræffelig ESP styrer grebet i underlaget – og går der totalt ”løst sand” i det hele, kan ESP’en naturligvis slås fra, så man får kræfter på alle hjulene.

 


Modelnavn:

Mazda CX-7 2,2 DE Sport

Listepris:

Kr. 565.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,2-l turbodiesel. 173 hk. 400 Nm/2000 omdr./min). DPF. Elektronisk variabelt firehjulstræk. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

11,3 sek/ 200 km/t/ 13,3 km/l 199 g/km.

Længde/ bredde:

4,68 m/ 1,87 m

Bagagerum:

455 – 1350 liter

Diverse:

ESC. EDS. ASR. Forlygtespulere. 6 airbags. Fart-pilot. El-ruder og sidespejle. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Læderkabine. El-justerbart førersæde. Sædevarme. Regnsensor. Xenon forlygter.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt