Det kan godt være, at det gennem nogen tid har været
”politisk ukorrekt” at køre i store biler. Men det
ændrer ikke på, at en bil som Mazda CX-7 vækker
opsigt, hvor den kommer frem. En stor, næsten
futuristisk SUV, med intelligent firehjulstræk – og,
skal det retfærdigvis nævnes – moderat
brændstofforbrug.
Til trods for, at man disponerer over en moment
stærk dieselmotor på 173 hestekræfter og fine
fartpræstationer, kan man med forsigtig speederfod
køre 13 kilometer pr. liter. Ikke klassens bedste,
men bilens størrelse taget i betragtning heller ikke
så ringe.
Forskellene
I
øvrigt er det nyt med dieselmotoren. Vi har
tidligere, godt nok som van, prøvekørt Mazda CX-7
med en 260 hestes turbo-benziner (læs
hér>>>) og mange af konklusionerne kan overføres
direkte. Men der er naturligvis forskelle, ikke
mindst i kraft af farven på nummerpladerne.
Købsprisen for Sportsversionen er kr. 565.000 med
hvide nummerplader og dieselmotor. Prisen er på
niveau med konkurrenterne i samme kategori, som der
imidlertid ikke er så mange af – kva det beskedne
marked for den slags biler lige nu. Og så kan man i
øvrigt købe en basisversion, Advance, til 490.000
kroner.
En systematisk gennemgang:
Motoren er en lidt halvrå børste, hvor man skal være
bestemt for ikke at sætte det hele i stå. Et
drejningsmoment på 200 Nm ved 2000 omdrejninger
melder om rigeligt kraftoverskud, men den skal op i
nabolaget af det omdrejningstal for at man ikke skal
tabe det hele på asfalten og blive holdende ved
”startstregen”, når de andre kører for grønt lys.
Har man lært det, går det helt fint.
Bagagerummet er regulært og rummer 455 liter, der
kan øges til 1.350 liter, når bagsæderyglænene
klappes ned. A-pro-pos bagsædet: Der er fin benplads
og gode siddepladser men det er også forventeligt i
en bil, der målet 4,7 meter i længden.
|