Mazda CX-7 er en cross-over. Eller også er den en
SUV. Mazda mener også, at den er lidt af en
sportsvogn. Det vil så vise sig, men måske er den
mest af alt lidt af hvert og den er i hvert fald
helt sin egen. Det sidste gælder især designet, men
også køreegenskaberne er sådan, at det er svært at
sætte en traditionel type-betegnelse på og det skal
Mazda nu ikke være ked af.
Set ud fra danske kørselsforhold er CX-7 nemlig ret
ideel. Hvis man har brug for en smart og rummelig
bil, der skal kunne lidt mere end en almindelig
personbil – uden at man i øvrigt har behov reelle
terræn egenskaber – er en CX-7 sagen. Den er dog
ikke udpræget billig, selv på gule nummerplader, men
til gengæld yderst luksuøs.
Kileformet
Designet er exceptionelt. CX-7 er meget kileformet
og højere end en almindelig personbil – men ikke
helt så høj som en traditionel SUV. Det rammer
pladsforholdene agterude, men i den prøvekørte
version på gule nummerplader er der nu alligevel
rigtig god plads.
Nødreservehjul under
varerumsgulvet.
Det iøjefaldende design, som måske nok kan føre
tankerne hen på en sportsvogn, er videreført i
kabinen. Instrumentpanelet er skabt i to horisontale
niveauer, som giver en enestående lethed og større
rummelighed. Begrebet elegance har givetvis stået
højt på designernes prioriteringsliste og de er
kommet fint i mål med projektet, ikke mindst fordi
funktionaliteten er i orden. Detaljer som et blåt
interiør lys, der kaster et skær hen over
instrumenteringen, underbygger den elegante
oplevelse og da den prøvekørte udgave var
Premium-versionen med læderindtræk og Bose
surroundsound lydanlæg er oplevelsen total.
Premium udstyr
Designoplevelsen er en central del af en Mazda CX-7.
Premium udstyret inkluderer desuden dobbelte
udstødningsrør, nøglefri betjening, fartpilot,
regnsensor, el-justerbart førersæde og meget andet.
Men køreegenskaberne er selvsagt også af afgørende
betydning.
Mazda taler ikke rigtig selv om terræn egenskaber.
Men en frihøjde på over 20 cm og om nødvendigt træk
på alle fire hjul giver muligheder, som vanlige
personbiler – eller sportsvogne – ikke har. Der er
tale om et variabelt system, som kun genererer
firehjulstræk, når der er brug for det. |