MINI er moderniseret (læs
hér>>>). Den ser frækkere ud, den er strammet op
ude fortil, men respekten for fortiden eksisterer
fortsat. MINI er dog idag mere end noget andet en
form for livsstil.
For hvem i alverden kunne finde på at spendere
næsten 300.000 kroner på en bil, som ikke har plads
på bagsædet – ikke til voksne mennesker i hvert fald
– og heller ikke kan kaldes en sportsvogn? Det kan
kun mennesker for hver, det at køre MINI virkelig
betyder noget. Dem er der faktisk en del af og
forståeligt nok, MINI er måske lille, men den er
også en yderst velkørende bil, fine sjove
køreegenskaber, ikke mindst her i vintervejret. Og
med en 112 hestes dieselmotor bliver fornøjelsen
bestemt ikke mindre – og for hver kilometer kørt,
tjener man noget af udgiften ind igen: den kører
officielt 26,3 kilometer på hver liter dieselolie.
Mission Control
Og for 1600 kroner oven i anskaffelsesprisen for
MINI’en ekstra pift. Så kan man nemlig også tale med
den. Overdrevet, måske, men et faktum er det, at når
man gør et eller andet ved sin MINI, reagerer den
prompte. Slår man sædevarmen til, får man lige et
par ord med på vejen: ”Coach?, spørger en
mandestemme. ”Yes Climate,” svarer en kvindestemme,
”I say seat, what do you say?”, spørger
mandestemmen. ”I’m not sure, heat maybe?” svarer
kvindestemmen. ”That’s right, we have seatheat,”
svarer mandestemmen (lyt
til en lille konversation her>>>)…
Ikke færre end 1700 forskellige sætninger og
samtaleforløb gemmes i systemet og flere kan hen ad
vejen loades via et SD-card. Stemmerne og dialogerne
mellem ”Captain” og ”Crew” reagerer under kørslen på
acceleration, motortemperatur, manglende brug af
sikkerhedsseler osv. Det foregår på engelsk og er
måske også derfor lidt fancy.
En af sætningerne i systemet er: "Let's MINI" - og
det er vel hvad det hele drejer sig om.
Et SD kort i mini-handskerummet og et
tryk på den lille bitte knap, så går snakken i gang.
Snak med vennerne
Om ”Mission Control” i længden er noget, man bliver
lidt træt af at høre på, er ikke usandsynligt. Men
heldigvis kan det slås fra og så kan man nøjes med
at bruge det, når man er i det humør. Og en sjov
ting at snakke med venner om, er det da! MINI selv
kalder det det første underholdningsprogram, som
relaterer sig til den aktuelle kørsel, og hvem ved,
hvad det kan føre til på længere sigt, at man kan
give ordrer via stemme i stedet for at trykke på
knapper?
Flot udstyr
Den prøvekørte MINI Cooper D har en flot
standardudstyrsliste, som inkluderer Run-flat dæk,
opvarmede sprinklerdyser (hurra, når temperaturen
udenfor er minus 20 grader), forlygtevask med rens
(mere hurra her i vintermånederne) og desuden havde
man hægtet for 100.000 kroner ekstraudstyr på der
prøvekørte eksemplar. Vigtigst ved vintertide var
sædevarme, tågelygter, regnsensor, klimaautomatik,
Xenon-lygter og sportslæderrat med multifunktion.
Men en advarselstrekant til 1316 kroner – så er den
godt nok også betalt!
Dynamisk diesel
Dieselmotoren er den seneste generation af MINI
dieseler. Fremragende brændstoføkonomi er ikke
opnået ved at gå på kompromis med køredynamik og man
har en fremragende kraftfordeling over hele
omdrejningsintervallet. Den er virkelig en
fornøjelse at køre. 26,3 km/l er flot og CO2-tallet
siger det hele: 99 g/km. Men 0-100 km/t på 9,7
sekunder oven i gør MINI Cooper D til den mindst
forurenende livsstilsracer på markedet.
|