MINI One Minimalist er den til dato mest økonomiske
benzindrevne MINI. Ikke mindre end 19,6 kilometer
pr. liter benzin kører den smarte lille 98-hestes
bil, som kun, hvad brændstoføkonomi angår, er
overgået af diesel-versionen. Og 19,6 km pr. liter
benzin er faktisk temmelig langt.
Minimalist betegnelsen refererer som sådan ikke til
et sparsomt udstyr. Faktisk er Minimalist versionen
bestemt ikke sparsomt udstyret og det retfærdiggør
langt hen ad vejen en pris på 264.000 kroner. Resten
af den ikke lige præcis lave anskaffelsespris for en
3-dørs bil med reel plads til 2 personer og ikke
meget mere samt et bagagerum, der stort set ikke
findes mindre, retfærdiggøres alene af det faktum,
at bilen for visse mennesker er sådan en, som man
ganske enkelt MÅ eje. Man køber en MINI fordi man
vil have den.
Vi har ved tidligere lejligheder prøvet forskellige
varianter af MINI’en (find
dem og læs dem hér>>>), og den, vi denne gang
har prøvet, er den faceliftede version. Forskellene
er dog beskedne. Men hvad er egentlig en MINI?
Ikke et mode-lune
Jo, nogen vil kalde den en retroudgave af den så
berømte MINI fra Austin og Morris tilbage i
1960’erne. Det er den til dels også, men efter at
BMW har overtaget den moderne version af den
klassiske bil, er der blevet tilført et
kvalitetsniveau og nogle tekniske løsninger, som
selvsagt er lånt fra BMW, men som også indebærer, at
en MINI er aldeles fremragende køretøj og ikke kun
et mode-lune.
En MINI er som sådan et designmæssigt stykke
nostalgi i moderne klæder. Men den er også lig med
køreoplevelser af en art, som ikke findes magen til.
Ikke, at den kører bedre end en stribe andre
sportslige biler på markedet. Men den helt særlige
fornemmelse, det er, at sidde lavt, at være pakket
ind i det kantede karrosseri, at skulle håndtere den
direkte styring og det fint afstemte forhjulstræk,
gør køreoplevelsen til noget særligt. Nogen
sammenligner en MINI med en go-kart – men det er
ikke rimeligt. En go-kart har trods alt træk på
baghjulene… og på en go-kart er hjulene ikke pakket
ind i særlige hjulkapsler for at reducere
luftmodstanden!
Foran de andre
MINI One er ikke udpræget komfortabel. Den korte
akselafstand og faste affjedring mærkes, men det er
for meget at kalde den ukomfortabel. Et eller andet
sted der midt imellem rammer meget godt. Motorlyden
er heller ikke til at overhøre. Men det er
formentlig meningen. Og det ultra lave benzinforbrug
smitter ikke af på køredynamikken. ”Stop-start” er
standard på en MINImalist, men ikke et system, som
vi i praksis tror ret meget på – og det udsætter da
også en hurtig reaktion på et grønt lyssignal
brøkdele af et sekund. Men MINI var først med
systemet og mange har kopieret det. Respekt for det,
og også dette er udtryk for, hvad man får for
pengene i en MINI: En bil, der i teknisk forstand er
foran de andre.
At man så skal lægge bagsæderne ned, for at få
tilstrækkelig bagageplads, er en anden ting. Men det
gør nu ikke så meget, for benpladsen ved bagsæderne
er alligevel så ringe, at de ikke kan bruges til
mennesketransport andet end i en snæver vending. Det
er svært at kravle derind og det forringer
benpladsen ved forsæderne i en grad, som ikke passer
til langbenede nordisk bilister.
|