- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: MINI One Minimalist (72 kW):

Den økonomiske individualist Mini

 

 


Tekst: Søren Clauding - september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MINI One Minimalist er den til dato mest økonomiske benzindrevne MINI. Ikke mindre end 19,6 kilometer pr. liter benzin kører den smarte lille 98-hestes bil, som kun, hvad brændstoføkonomi angår, er overgået af diesel-versionen. Og 19,6 km pr. liter benzin er faktisk temmelig langt.

 

Minimalist betegnelsen refererer som sådan ikke til et sparsomt udstyr. Faktisk er Minimalist versionen bestemt ikke sparsomt udstyret og det retfærdiggør langt hen ad vejen en pris på 264.000 kroner. Resten af den ikke lige præcis lave anskaffelsespris for en 3-dørs bil med reel plads til 2 personer og ikke meget mere samt et bagagerum, der stort set ikke findes mindre, retfærdiggøres alene af det faktum, at bilen for visse mennesker er sådan en, som man ganske enkelt MÅ eje. Man køber en MINI fordi man vil have den.

 

Vi har ved tidligere lejligheder prøvet forskellige varianter af MINI’en (find dem og læs dem hér>>>), og den, vi denne gang har prøvet, er den faceliftede version. Forskellene er dog beskedne. Men hvad er egentlig en MINI?

 

Ikke et mode-lune

Jo, nogen vil kalde den en retroudgave af den så berømte MINI fra Austin og Morris tilbage i 1960’erne. Det er den til dels også, men efter at BMW har overtaget den moderne version af den klassiske bil, er der blevet tilført et kvalitetsniveau og nogle tekniske løsninger, som selvsagt er lånt fra BMW, men som også indebærer, at en MINI er aldeles fremragende køretøj og ikke kun et mode-lune.

 

En MINI er som sådan et designmæssigt stykke nostalgi i moderne klæder. Men den er også lig med køreoplevelser af en art, som ikke findes magen til. Ikke, at den kører bedre end en stribe andre sportslige biler på markedet. Men den helt særlige fornemmelse, det er, at sidde lavt, at være pakket ind i det kantede karrosseri, at skulle håndtere den direkte styring og det fint afstemte forhjulstræk, gør køreoplevelsen til noget særligt. Nogen sammenligner en MINI med en go-kart – men det er ikke rimeligt. En go-kart har trods alt træk på baghjulene… og på en go-kart er hjulene ikke pakket ind i særlige hjulkapsler for at reducere luftmodstanden!



Foran de andre

MINI One er ikke udpræget komfortabel. Den korte akselafstand og faste affjedring mærkes, men det er for meget at kalde den ukomfortabel. Et eller andet sted der midt imellem rammer meget godt. Motorlyden er heller ikke til at overhøre. Men det er formentlig meningen. Og det ultra lave benzinforbrug smitter ikke af på køredynamikken. ”Stop-start” er standard på en MINImalist, men ikke et system, som vi i praksis tror ret meget på – og det udsætter da også en hurtig reaktion på et grønt lyssignal brøkdele af et sekund. Men MINI var først med systemet og mange har kopieret det. Respekt for det, og også dette er udtryk for, hvad man får for pengene i en MINI: En bil, der i teknisk forstand er foran de andre.

 

At man så skal lægge bagsæderne ned, for at få tilstrækkelig bagageplads, er en anden ting. Men det gør nu ikke så meget, for benpladsen ved bagsæderne er alligevel så ringe, at de ikke kan bruges til mennesketransport andet end i en snæver vending. Det er svært at kravle derind og det forringer benpladsen ved forsæderne i en grad, som ikke passer til langbenede nordisk bilister.



Model:

MINI One Minimalist (72 kW)

Listepris:

Kr. 263.495

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 98 hk. 153 Nm v. 3000 omdr./min. 6 gear. Stop-start system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 186 km/t/ 19,6 km/l /119 g/km

Længde:

3,70 m

Bagagerum:

160-680 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt