Familiebil og premium-klassen er ikke præcis det
ordvalg, man normalt forbinder med en Land Rover.
Men med investeringer fra indiske Tata blev det
pludselig muligt, at gennemføre en gennemgribende
fornyelse af modelprogrammet og så ændrede bilerne
karakter, helt i overensstemmelse med det, de
mennesker, der skal købe dem, for længst havde
gjort.
I dag er en Land Rover suveræn som altid i terrænet,
men nok så vigtig: Den er også fremragende på plan
asfalt og da den desuden er fleksibel, luksuøs og
rummelig, begynder ordene at passe. Allerede sidste
efterår, i forbindelse med præsentationen af den nye
Land Rover Discovery Sport i Paris, beskrev vi
baggrunden for den (Læs
om den internationale præsentation af Land Rover
Discovery Sport hér >>>). I mellemtiden er den
blevet introduceret og nu gjaldt det den første
prøvekørsel på danske lande- og motorveje.
Forbilledlig Terrain Response
Det sidste er ikke uvæsentligt, for en stor alsidig
familiebil i premium-klassen vil helt automatisk
komme til at tilbringe mange kilometer på
motorvejene. Virkeligheden er vel, at det kun er
ganske beskedent, hvor meget den komme til at køre
offroad, og så krævende er det danske terræn normalt
heller ikke. Hvad den del angår, er Land Rover
Discovery Sport godt klædt på med fabrikkens unikke
Terrain Response System, som tilpasser såvel
hjulophæng, drivlinen og hele kraftoverførslen til
de aktuelle kørselsforhold. Det er et enestående
system, som alle andre, der forsøger at gøre Land
Rover rangen som den ultimative offroader, rangen
stridig, læner sig op ad og bruger som forbillede.
Motoren i den prøvekørte Land Rover Discovery Sport
var den nye 2,2 liters SD4 diesel. Den præsterer op
til 190 hestekræfter og et potent drejningsmoment,
der topper på 420 Nm allerede ved 1750 omdr./min.
Den er lydløs, den er vibrationssvag, smidig og i
glimrende harmoni med 9-trins automatgearkassen. I
øvrigt er det værd at bemærke, at de ni trin ikke
bare sikrer at der er tilstrækkelig mange kræfter
til rådighed ved enhver hastighed, men også at man
kan nå 100 km/t på 8,9 sekunder. Det er 1,5 sekund
hurtigere end man er i stand til med samme motor og
6-trins manuelt gear. Brændstoføkonomien er efter
omstændighederne (Land Rover Discovery Sport vejer
omkring 2 tons med et ar personer i bilen) udmærket,
15,9 km/l. Men bilen køber man ikke for at køre
langt på literen…
Land Rover på motorvej
Spændende var det, at opleve bilen ved dansk
motorvejsfart. Den store frihøjde og totalhøjde i
det hele taget på 1,72 meter i kombination med den
nødvendige lange fjedervandring til de fire
trækkende hjul, er ikke optimal, når det går hurtigt
ligeud. Men Land Rover er kommet temmelig sikkert i
mål, måske netop pga. den avancerede affjedring. Vi
har ikke prøvet Land Rover Discovery Sport ved
rigtig høj fart, men på danske motorveje går det
fint og uproblematisk.
Premium niveauet opleves dels gennem den komfortable
affjedring, dels gennem et yderst lavt støjniveau.
Dertil kommer, at Land Rover Discovery Sport trods
en kraftig vægtreduktion i forhold til forgængeren
stadig er en tung bil. Det giver en stabil kørsel,
hvor der skal meget til at forstyrre den rolige
køreoplevelse, som er et af bilens særkendetegn.
Dynamisk trods størrelsen
Gennem kurverne: Nogen racerbil bliver den ikke, og
det er den indenfor familiebils-begrebet heller ikke
tænkt som. Men den er rimelig dynamisk og på ingen
måde kedelig at køre. Præcisionskørsel er let, hvad
der ikke mindst er vigtigt, hvis man begiver sig ud
på små snoede veje med dårlig oversigt og pludselig
modkørende trafik. Land Rover Discovery Sport er jo
ikke præcis en lille bil…
Når det så er sagt, er det forbavsende, så stor
rummelighed, man har opnået i kabinen. Den måler
4,59 meter i længden, benpladsen på især bagsædet er
god, men den prøvekørte udgave havde en ekstra
sæderække og adgangen til den er mere end
forbavsende god. Sæderne på midterste sæderække kan
skydes frem og tilbage i længderetningen og derved
har man også variable benplads på bageste sæderække.
Hér er den største begrænsning siddehøjden.
Teatersal med bagageplads
Forklaringen er den, at en bil med et bageste
differentiale, som en firehjulstrækker nødvendigvis
har, altid har pladsproblem bagtil. Derfor har man
løftet bagsæderne lidt opad, så man sidder ligesom i
en teatersal. Og så er der automatisk lavt til
loftet derude bagtil. Det sjove er imidlertid, at
den lille øvelse naturligt har skudt overkanten af
bagsæderyglænene opad, og derved bliver den
”officielle” bagagekapacitet under
bagagerumsdækkenet ikke berørt af differentialet,
hvorved man med fem siddepladser i brug disponerer
over 829 liter regulær og brugbar bagageplads. Det
er ret flot.
Den billigste variant koster 703.000 kroner. Den
prøvekørte var krøbet op på 1.152.000 kroner.
Foruden automatgear og den kraftige dieselmotor får
man et righoldigt luksusudstyr. Der er, hvad man kan
forvente til den pris. Hvad sikkerheden angår, er
det især den udvendige airbag, der skal beskytte en
fodgængere i tilfælde af påkørsel, der er
bemærkelsesværdig. De store 19” alufælge i HSE
Luxury udstyret er iøjefaldende, og bidrager til
stabiliteten ved høj fart. Det er luksus, at
sidespejlene også har en hukommelsesfunktion,
læderindtrækket er i højeste klasse, men mon ikke de
fleste vil kunne klare sig med den ”almindelige”
HSE-variant, der er 128.000 kroner billigere…
|