Kia cee’d er blevet rigtig fræk og
fancy. Den er fortsat kompakt og rummelig endda. Men
måske rækker pladsen ikke – og heldigvis har Kia da
samtidig med 5-dørs versionen udviklet en ægte
stationcar med næsten 40 procent mere plads. Den er
bestemt hverken mindre fræk eller fancy end
hatchback’en.
Stationcars er ellers ofte
smukkere biler end sedan’er og hatchbacks, mere
elegante. Men i Kias tilfælde, er det ikke så meget
elegancen, der præger stationcaren. Den er ikke bare
tegnet i samme streg som hatchback’en, den har også
den samme udstråling – til trods for, at den, for at
opnå den mere plads i bagagerummet, er 20 cm
længere.
Masser af
plads og udstyr
528 liter byder den på, som oven i
købet kan øges til ikke mindre end 1642 liter. Det
er ganske udmærket for en bil, der ikke er specielt
høj. Pladsen er fleksibel, fordi bagsæderyglænene
kan lægges ned, men det er der jo ikke meget
usædvanligt i. Glædeligt er det imidlertid, at der
er ligeså meget plads på bagsædet som i
hatchback-udgaverne.
I øvrigt slår bagklappen højt op og
giver godt med læ. Og bagagen er skjult under et
heldækkende bagagerumsdækken, der styres på plads i
skinner i hver side. Selve bagagerummet er ret
praktisk. Der er plads under bagagerumsbunden og
bagest er der dybere rum, hvor man eksempelvis kan
slippe af med vådt fodtøj.
Interiørdesignet er magen til
hatchback designet. Da den prøvekørte udgave havde
Premium udstyr, inkluderede det pianolak og mange
smarte detaljer. Udstyret i øvrigt omfatter
udvendigt LED-lys med cornering-funktion, så der
kastes ekstra lys ind i en kurve. 2-zone klimaanlæg
hører med, det samme gør regnsensorer, fartpilot med
–begrænser, elruder også ved bagsædet samt det
såkaldte Flex-steer, som tilpasser virkningen af
servostyringen afhængig af om man ønsker det mere
fast og direkte i sports-indstillingen, mere blød og
let i komfort-indstillingen eller et eller andet der
midt imellem.
Varme i rattet er standard på alle
Kia cee’d varianter og selvfølgelig også på Premium
stationcaren.
Kvik
benzinmotor
I motorrummet fandtes en
135-hestes 1,6 liters benzinmotor, som er en kvik og
levende sag, der gør det muligt at nå 100 km/t på
10,2 sekunder og i gennemsnit at kunne køre 16,7
kilometer pr. liter.
Hele herligheden er i
sammenligning med indstigningsmodellen til 190.000
kroner steget noget i pris. 15.000 kroner dækker
alene den anderledes karrosseri-facon. Dertil skal
lægges yderligere 70.000, så listeprisen bliver
275.000 kroner. Og den prøvekørte SW’er var desuden
udrustet med Kia’s dobbeltkoblingsgear, DCT (Dubbel
Clutch Transmission). Det koster 30.000 kroner og er
dermed 10.000 kroner billigere end det
konventionelle automatgear i CRDi modellen.
Godt gear
Dobbeltkoblingsgearet er værd at
betale for. Det
skifter
hurtigt, præcist – men kan som alle
dobbeltkoblingsgear drilles, når man uventet ændrer
hastighed. Derpå skal styrecomputeren lige tænke sig
om et øjeblik, inden der skiftes til det rette trin.
Køreegenskaberne i en cee’d
stationcar er forskellige fra hatchback’en.
Undervognen er uforandret, men der er større udhæng
bagude og en anderledes balance. Det indebærer, at
SW’en er lidt mere urolig ved motorvejsfart end
hatchback’en. Vi er dog ikke helt afklarede omkring
køreegenskaberne, fordi bilen var udstyret med
vinterdæk – og temperaturerne ikke i nærheden af de
obligatoriske 7 grader, som er grænsen for
anvendelse af vinterdæk. Den kan spille en vigtig
rolle for køreoplevelsen.
|