Egentlig skulle man tro, at forskellen var minimal.
For nylig testede vi Kia cee’d med dieselmotor (læs
her>>>) og nu har vi sat udgaven med 1,6 liters
benzinmotor og såkaldt Exclusive udstyr under lup.
Forventningerne var, at forskellen er minimal. På
visse punkter er den, på andre bestemt ikke.
Der er en god grund til, at bruge energi på Kia
cee’d. På de første fire måneder siden lanceringen
først i april er der solgt over 1000 cee’d i
Danmark. Det til trods for, at den indledningsvis
kun kan leveres i 5-dørs versionen. Det er en bil,
danskerne har taget til sig.
Pris og kvalitet
Grunden til succes’en er helt klart sammenhængen
mellem pris og kvalitet – et forhold der kommer
endnu stærkere til udtryk i den mere luksuøse
benzin-version.
Diesel er også blevet populært pga., at moderne
dieselmotorer er kraftfulde, vibrationssvage og ikke
mindst fordi de er særdeles brændstoføkonomiske. Men
der er fortsat plads til benzinmotorer, hvad cee’d
1,6 er et klart bevis for.
Lydløs og vibrationssvag
Cee’d 1,6 udmærker sig først og fremmest ved at være
særdeles lydløs og langt mere vibrationssvag end
diesel’en. Mange vil sikkert også kalde den mere
civiliseret – hvad der nok mest hænger sammen med et
mindre drejningsmoment. De to forhold gør
benzin-udgaven mere afslappende at køre og det
harmonerer rigtig godt med det Exclusive udstyr, som
netop denne model var udstyret med.
Køreegenskaberne er ikke væsensforskellige, men man
føler den lettere benzinmotor ved at bilen er
nemmere at styre gennem snævre kurver. Stabiliteten
er den samme og servostyringen bidrager til at
eliminere styretrægheden på dieselvarianten, så
benzinudgaven er ikke den store vinder i den
sammenhæng.
Benzin er billigere
Prisforskellen spiller selvsagt også en rolle. 1,6
Exclusive er 10.000 kroner billigere i anskaffelse
end 1,6 CRDi (225.000 vs 235.000 kroner).
Præstationerne er ikke meget forskellige.
Benzinbilen har flere hestekræfter, den er også lidt
hurtigere og det betaler man for gennem et lidt
højere brændstofforbrug. Men det er nu ikke urimelig
højt: 15,6 km/l er ganske godt – det stiller også
Kia cee’d 1,6 stærkt i forhold til konkurrenter fra
eksempelvis Peugeot og Toyota.
Er kørselsbehovet begrænset, er benzin-versionen der
klareste valg. Benzinmotoren springer øjeblikkelig i
Multijusterbart
læderrat med betjening af audioanlægget er standard
i cee'd Exclusive.
Bagsædepladsen er
rigtig god
Indvendig i bagklappen
er der lukkegreb i begge sider.
|