Kia cee’d er en af de biler, der har haft glæde af
de nye afgiftsregler. Med 1,6 liters dieselmotor
koster den blot 210.000 kroner – det er 10.000 mere
end den tilsvarende model med 1,6 liters
benzinmotor. Effekten er ikke meget forskellig og
hvad den ene har i hestekræfter har den anden i
drejningsmoment.
Men én ting gør 1,6 diesel bedre end
benzinvarianten. Den er langt mere
brændstoføkonomisk. Ikke mindre end 21,3 kilometer
kører en cee’d 1,6 CRDi på hver liter prisbillig
dieselolie. Da ejerafgiften ikke er særlig
forskellig, skal der ikke den højere matematiske
eksamen til at regne ud, at diesel-modellen hurtigt
overhaler benzinvarianten alene på driftsudgifterne
og den løbende afgift.
Dertil kommer, at dieselmotorer typisk holder
længere end benzinmotorer. Det er en gevinst, som
direkte burde genspejles i brugtbilsprisen.
Fænomenal garanti
Økonomien sikres oven i købet gennem markedets
bedste garanti. 7 års mekanisk garanti, 10 års
gennemtæringsgaranti og 5 års garanti på lakken. Det
er også garanti for en økonomi, der er til at styre.
Desuden er Kia cee’d CRDi en ret fin bil, ikke
mindst eller måske især til prisen. Det er klart, at
den ikke kan hamle op med eksempelvis Toyota Auris,
der med en dieselmotor, der præsterer næsten det
samme, er næsten 100.000 kroner dyrere. Det mærkes
på den måde, teknikken virker. Men sjovt nok opleves
cee’d’en både kvik og omgængelig. Samtidig med at
den er temmelig støjsvag.
Køreglæde
Køreegenskaberne er upåklagelige med en vis og for
Kia typisk genopretningsevne. Affjedringen er blevet
helt europæisk, men ikke så fast som hos eksempelvis
de tyske modstykker. Trods den tungere dieselmotor
er cee’d hverken tung eller kedelig omkring
hjørnerne. Faktisk oplever man køreglæde i en grad
som man for få år siden bestemt ikke ville forbinde
med en Kia.
En ting faldt i øjnene: Gearskiftet er i sig selv
meget let, men det er som om den momentstærke
dieselmotor er lidt for kraftig til transmissionen,
så det rykker lidt i gearkassen, hver gang men enten
træder på speederen eller slipper den. Vi har
tidligere prøvet cee’d med benzinmotor over en
kortere strækning og mærkede ikke til det fænomen.
Kvantespring
Som bil er den moderne om end traditionel. Hverken i
design eller funktion er Kia gået nye veje, men for
hver ny model, den koreanske fabrik præsenterer,
foretager man kvantespring. De indebærer, at Kia
cee’d er på niveau med flere europæere i samme
størrelse – og foran flere europæere til samme pris.
Fordi man har koncentreret sig om, at skabe en
harmonisk moderne bil, er man lykkedes. Cee’d er
markant bedre end f.eks. Kia Cerato, som den i et
vist omfang erstatter. Og funktionsmæssigt er den en
velegnet bil til børnefamilien, der foretrækker at
bruge overskuddet på andet end at finansiere en
”state-of-the art” bil. |