Kia Sorento har været en succes i Danmark fra første
færd. Dens smarte næsten Mercedes agtige design
kombineret med store mål og gode præstationer er
slået an hos danskerne. Men så kom afgiftsændringen.
Det er for tidligt endnu at vurdere, hvilken
betydning de forøgede afgifter på denne type af
biler vil få. Men for stort set dem alle gælder det,
at gulpladebilerne fortsat er særdeles attraktive
sammenlignet med de tilsvarende biler på hvide
nummerplader. I Sorento’ens tilfælde er der 230.000
kroner til forskel, oven i købet inkl. moms. Så skal
der betales lidt ekstra i løbende afgift, hvis man
vil benytte bilen privat, men den økonomiske fordel
er stadig til at få øje på.
Fornuftig pris
En Kia Sorento med 2,5 liters dieselmotor koster nu
320.000 kroner inkl. moms på gule nummerplader. Det
er bestemt en fornuftig pris, hvis man har brug for
en smart bil med rigtig god plads. Desuden er den
nye generation blevet en del bedre end forgængeren.
Designet er blevet strammet op og er mere harmonisk
og ikke mindst køreegenskaberne er blevet markant
bedre.
Især det sidste har en betydning. Tidligere var
affjedringen blødere og bagenden havde det med at
sætte bilen ud i nogle vuggende bevægelser, når man
kørte hurtigt gennem hurtige kurver. Bagenden ville
styre med og det er nu ikke særlig hensigtsmæssigt.
Kører bedre
Det er så godt som kureret i den nye Sorento.
Undervognen er strammere – uden at det i øvrigt er
gået ud over kørekomforten, snarere tvært imod - og
køreegenskaberne er langt bedre. Styrepræcisionen er
fin og hurtige undvigemanøvrer klarer den også.
Den strammere undervogn har imidlertid en betydning
ved off-road kørsel. Trods permanent variabelt
firehjulrtræk har Kia aldrig påstået at Sorento var
en off-road’er (den er en SUV). Men den er forsynet
med reduktionsgear og dermed er der måske sendt et
signal om, at Kia Sorento også ville kunne klare sig
udenfor plan asfalt.
Trækkraft i terræn’et
Det kan den også godt. Og reduktionsgearet giver
selvsagt mere trækkraft til gavn i kuperet og stærkt
mudret terræn. Men man kan fristes til at tro, at
reduktionsgearet primært er installeret, fordi i den
store bil er en 170 hestes dieselmotor, om end den
har
et drejningsmoment på næsten 400 Nm, lige i
underkanten, når terræn’et driller og hér spiller
reduktionsgearet så en afgørende rolle. Sorento er
givetvis også en god trækhest – og da har
reduktionsgear også betydning.
Men den stramme undervogn modvirker køreegenskaberne
på løst underlag. Det er dog ikke graverende og man
kan leve med det, især fordi Sorento’en nu kører så
godt på plan asfalt.
Udstyr og varerum
Udstyrsniveau og pladsforhold er rigtig fine.
Køreegenskaberne assisteres af tractioncontrol og
ESP, cruisecontrol, sædevarme, 2-zone klimaanlæg og
i den prøvekørte version også automatgear. Det øger
luksusfornemmelsen. Automatgearet er dog på ingen
måde et ”must”. Faktisk vil vi foretrække bilen
uden. Dels fordi
en manuel transmission gør det lettere at regulere
kræfterne, når man køre off-road,
dels fordi brændstoføkonomien bliver næste 10
procent bedre ved alm. blandet kørsel. |