Kia er lige ved at sprudle over: Seks nye biler
indenfor et år. Det er Kia glad for og det skal
danske bilkøbere også være, for de nye Kia’er er
ikke bare moderne og velkørende – Kia i Danmark er
også god til at få bilerne hjem til ret gode priser,
der passer til det tårnhøje danske afgiftssystem.
Det gælder ikke mindst den nye ”SUV”,
Kia Sorento, som netop er præsenteret i Madrid. Den
kommer først til Danmark til efteråret, men den
hidtidige model nåede kun sjældent frem til
forhandlernes udstillingsvinduer – bilerne var
solgt, inden de kom så langt. Det kommer uden tvivl
også til at gælde den næste. Priserne forventes at
begynde lidt over den nuværende, som koster 180.000
kroner excl. moms. Og det vil i så tilfælde være den
største bil med det udstyr (2-zone klimaanlæg, MP3
spiller etc.) til den pris.
Kia siger selv, at der blot er tale om en
ansigtsløftning. Men i så fald er kirurgerne gået
dybt under huden, for det er ikke visuelt, at den
nye Kia adskiller sig voldsomt fra forgængeren.
Det gør den på køreegenskaber og motorer. Der er
foretaget et dybt indgreb ved at udstyre den nye
Sorento med multilink baghjulsophæng. Den første
prøvetur på både asfalt og grus på stenede og
støvede veje nord for Madrid dokumenterede, at
Sorento er yderst komfortabel på plan vej og
fremragende også i støvet. Tilstrækkelig blød til at
sikre glidende kørsel på plan vej og konstant
vejkontakt i terræn’et. Langt bedre end forgængeren
og på niveau med de bedste i klassen.
Firehjulstrækket er kun permanent, hvis man skifter
til lav gearing, ellers er det variabelt – men
Sorento er heller ingen regulær off-roader. I et
dybt mudderhul vil den formentlig give op, men næppe
før.
To nye motorer følger med den nye årgang: En
trækvillig 170-hestes 2,5-liters diesel, som med et
bredt momentområde trækker tilstrækkeligt til at
opnå gode præstationer hvor som helst. Lidt
støjende, især ved koldstart, men ellers OK. Plus en
3,3 liters V6 benzin’er med 241 heste og et ”fuel
cut off” ved 190 km/t. Dertil og ikke længere!
|