KIA Carens i Motorradioen
KIA Carens findes i et prisspektrum fra 260.000
kroner til 380.000 og vil man have automatgear,
kommer prisen op på 415.000 kroner. I forbindelse
med prøvekørslen af ”stort-set-basisudgaven” Style,
med den lille dieselmotor (læs
prøvekørslen af KIA Carens 1,7 CRDi Style hér >>>),
fandt vi anledning til at se nærmere på, hvad man
får for pengene, hvis man betaler den højere pris.
Svaret er kort: Luksus, eller hvad man nu skal kalde
det. Hvis 21 flere hestekræfter og automatgearet
også kategoriseres som luksus, så er det luksus. Men
ofte er det lidt af det definitions spørgsmål, hvad
man opfatter som luksus. For nogle er automatgear en
nødvendighed, men de fleste vil formentlig opfatte
varme i rattet, nøglefri betjening og klapborde ved
2. sæderække som luksus. Men kan adaptivt Xenon lys
klassificeres som luksus? Er det ikke snarere
sikkerhedsudstyr?
Lækre detaljer
Uanset hvad, er der en klasse til forskel på en
Style version og en Premium udgave af KIA Carens.
Man oplever det i materialevalget og også gennem
lækre detaljer. Eksempelvis er ”smart key” ikke bare
nøglefri betjening i traditionel forstand, dvs.
nøglen kan blive liggende i lommen eller i en taske
og så registreres nøglens nærvær, når man et tæt ved
bilen. Hvorpå dørene kan åbnes ved tryk på en knap
på dørhåndtaget og motoren startes ved tryk på en
startknap.
I KIA tilfældet klapper de indfoldede
sidespejle automatisk ud, når man (dvs. nøglen)
kommer tæt ved bilen. En god måde, i øvrigt, at
konstatere, om bilen er aflåst på. Når den er låst,
er sidespejlene foldet ind. Vores testtur
inkluderede iøvrigt den herlige færgetur fra Fynshav
til Bøjden – på en færge er det ekstra godt med
indklappelige sidespejle.
Carens Premium har parkeringssensorer både foran og
bagtil. Det sidste er en stor fordel, for udsynet
bagud, i særdeleshed med passagerer på bagsæderne,
er beskedent.
Afdugningssystemet
Ratvarme er måske også luksus, men med varme hænder
har man langt bedre føling med og greb i rattet. Er
det så egentlig ikke også en sikkerhedsfaktor? Og så
var Carens testkørslen også vores introduktion i
praksis til KIA automatiske afdugningssystem, som
selvsagt kræver køligt vejr og høj
luftfugtighedsgrad for at fungere.
I praksis var det dog så som så med vores
begejstring. Man kan nemlig kun koble systemet fra,
når man har drejet tændingsnøglen, og skal i givet
fald gøre det hver gang, tændingen har været slået
fra og det sker ikke blot ved tryk på en knap. Men
hvorfor skal det slås fra? Jo, systemet fungerer
sådan, at bliver luftfugtigheden for høj i kabinen,
vil der være tendens til at ruderne dugger.
Luftfugtigheden måles og så forhindrer systemet at
ruderne dugger til ved at gennemtvinge indsugning af
luft udefra.
Det kunne være godt...
Men da systemet træder i funktion, længe inden der
er så meget som antydning af dug på ruderne i bilen,
er det især i bytrafik ofte hensigtsmæssigt, at
kunne fastholde recirkulering af kabineluften og
hindre indsugning af forurenende udstødningsgasser
fra andre biler.
Desuden fungerer et
airconditionanlæg affugtende helt ned til
temperaturer tæt ved nul grader, så recirkulering af
kabineluften vil ofte være en bedre løsning end at
indsuge f.eks. regnvåd luft udefra. Det hele kunne
være meget godt, hvis man kunne vælge at slå
systemet til eller fra ved et enkelt tryk på en knap
og ikke overlade den beslutning til en
fugtighedsmåler…
Glimrende køreegenskaber
Vi kørte en længere tur i KIA Carens, dels på danske
provinslandeveje, dels på motorveje og tyske
autobahns. På fugtig asfalt og med vinterdæk på
nåede vi selvsagt aldrig topfarten, men Carens’en
viste sig forbavsende stabil. En del af motorens
ekstra kræfter forsvinder imidlertid i
automatgearet, og fartpræstationerne er ikke
væsentligt forskellige med automatgearsudgaven og
136 hestekræfter sammenholdt med den manuelle
version med 115 hk. Brændstofforbruget forøges
derimod markant: Uden automatgear og med 136
hestekræfter i maskinrummet kører en Carens 20,4
km/l. Med automatgear kommer man 16,4 kilometer pr.
liter dieselolie.
Premium versionen er desuden udrustet med 17”
alufælge og lavprofildæk. Det giver en lidt
reduceret affjedringskomfort og ikke nævneværdig
bedre stabilitet og styring. Men på testbilen var de
erstattet af 18” fælge (merpris: kr. 10.000).
Største fordel er bedre fornemmelse af kørebanens
beskaffenhed og det er ingen dum ting på fugtig vej
ved vintertide, hvor det kan være lidt af en
udfordring at vurdere vejgrebet.
Masser af udstyr – og mere kan tilkøbes
Summa summarum: Man får meget for pengene, hvis man
anskaffer en Premium-udgave af Kia Carens. Meget af
det såkaldte luksusudstyr er også sikkerhedsudstyr
og det kan kun betales for dyrt, hvis man ikke har
den økonomiske mulighed for at anskaffe det.
Testbilen var desuden udrustet med navigation og
bakkamera (merpris: kr. 25.000 – måske lige i
overkanten). Sidstnævnte skal holdes rent – men så
fungerer det også fortræffeligt.
Panoramasoltag er
nok mest en luksusting, men lysindfaldet i kabinen
er fantastisk (merpris: kr. 18.000 – egentlig godt
givet ud). Læderkabinen ser godt ud og inkluderer
elektrisk justerbart førersæde med køling – godt til
sommer (merpris: kr. 30.000).
|