- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Carens 1,7 CRDi 136 hk Premium

Luksus for alle pengene – eller???


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Carens i Motorradioen


KIA Carens findes i et prisspektrum fra 260.000 kroner til 380.000 og vil man have automatgear, kommer prisen op på 415.000 kroner. I forbindelse med prøvekørslen af ”stort-set-basisudgaven” Style, med den lille dieselmotor (læs prøvekørslen af KIA Carens 1,7 CRDi Style hér >>>), fandt vi anledning til at se nærmere på, hvad man får for pengene, hvis man betaler den højere pris.

 

Svaret er kort: Luksus, eller hvad man nu skal kalde det. Hvis 21 flere hestekræfter og automatgearet også kategoriseres som luksus, så er det luksus. Men ofte er det lidt af det definitions spørgsmål, hvad man opfatter som luksus. For nogle er automatgear en nødvendighed, men de fleste vil formentlig opfatte varme i rattet, nøglefri betjening og klapborde ved 2. sæderække som luksus. Men kan adaptivt Xenon lys klassificeres som luksus? Er det ikke snarere sikkerhedsudstyr?

 

Lækre detaljer

Uanset hvad, er der en klasse til forskel på en Style version og en Premium udgave af KIA Carens. Man oplever det i materialevalget og også gennem lækre detaljer. Eksempelvis er ”smart key” ikke bare nøglefri betjening i traditionel forstand, dvs. nøglen kan blive liggende i lommen eller i en taske og så registreres nøglens nærvær, når man et tæt ved bilen. Hvorpå dørene kan åbnes ved tryk på en knap på dørhåndtaget og motoren startes ved tryk på en startknap.

 

I KIA tilfældet klapper de indfoldede sidespejle automatisk ud, når man (dvs. nøglen) kommer tæt ved bilen. En god måde, i øvrigt, at konstatere, om bilen er aflåst på. Når den er låst, er sidespejlene foldet ind. Vores testtur inkluderede iøvrigt den herlige færgetur fra Fynshav til Bøjden – på en færge er det ekstra godt med indklappelige sidespejle.

 

Carens Premium har parkeringssensorer både foran og bagtil. Det sidste er en stor fordel, for udsynet bagud, i særdeleshed med passagerer på bagsæderne, er beskedent.



Afdugningssystemet

Ratvarme er måske også luksus, men med varme hænder har man langt bedre føling med og greb i rattet. Er det så egentlig ikke også en sikkerhedsfaktor? Og så var Carens testkørslen også vores introduktion i praksis til KIA automatiske afdugningssystem, som selvsagt kræver køligt vejr og høj luftfugtighedsgrad for at fungere.

 

I praksis var det dog så som så med vores begejstring. Man kan nemlig kun koble systemet fra, når man har drejet tændingsnøglen, og skal i givet fald gøre det hver gang, tændingen har været slået fra og det sker ikke blot ved tryk på en knap. Men hvorfor skal det slås fra? Jo, systemet fungerer sådan, at bliver luftfugtigheden for høj i kabinen, vil der være tendens til at ruderne dugger. Luftfugtigheden måles og så forhindrer systemet at ruderne dugger til ved at gennemtvinge indsugning af luft udefra.

 

Det kunne være godt...

Men da systemet træder i funktion, længe inden der er så meget som antydning af dug på ruderne i bilen, er det især i bytrafik ofte hensigtsmæssigt, at kunne fastholde recirkulering af kabineluften og hindre indsugning af forurenende udstødningsgasser fra andre biler.

 

Desuden fungerer et airconditionanlæg affugtende helt ned til temperaturer tæt ved nul grader, så recirkulering af kabineluften vil ofte være en bedre løsning end at indsuge f.eks. regnvåd luft udefra. Det hele kunne være meget godt, hvis man kunne vælge at slå systemet til eller fra ved et enkelt tryk på en knap og ikke overlade den beslutning til en fugtighedsmåler…

 

Glimrende køreegenskaber

Vi kørte en længere tur i KIA Carens, dels på danske provinslandeveje, dels på motorveje og tyske autobahns. På fugtig asfalt og med vinterdæk på nåede vi selvsagt aldrig topfarten, men Carens’en viste sig forbavsende stabil. En del af motorens ekstra kræfter forsvinder imidlertid i automatgearet, og fartpræstationerne er ikke væsentligt forskellige med automatgearsudgaven og 136 hestekræfter sammenholdt med den manuelle version med 115 hk. Brændstofforbruget forøges derimod markant: Uden automatgear og med 136 hestekræfter i maskinrummet kører en Carens 20,4 km/l. Med automatgear kommer man 16,4 kilometer pr. liter dieselolie.



Premium versionen er desuden udrustet med 17” alufælge og lavprofildæk. Det giver en lidt reduceret affjedringskomfort og ikke nævneværdig bedre stabilitet og styring. Men på testbilen var de erstattet af 18” fælge (merpris: kr. 10.000). Største fordel er bedre fornemmelse af kørebanens beskaffenhed og det er ingen dum ting på fugtig vej ved vintertide, hvor det kan være lidt af en udfordring at vurdere vejgrebet.



Masser af udstyr – og mere kan tilkøbes

Summa summarum: Man får meget for pengene, hvis man anskaffer en Premium-udgave af Kia Carens. Meget af det såkaldte luksusudstyr er også sikkerhedsudstyr og det kan kun betales for dyrt, hvis man ikke har den økonomiske mulighed for at anskaffe det. Testbilen var desuden udrustet med navigation og bakkamera (merpris: kr. 25.000 – måske lige i overkanten). Sidstnævnte skal holdes rent – men så fungerer det også fortræffeligt.

 

Panoramasoltag er nok mest en luksusting, men lysindfaldet i kabinen er fantastisk (merpris: kr. 18.000 – egentlig godt givet ud). Læderkabinen ser godt ud og inkluderer elektrisk justerbart førersæde med køling – godt til sommer (merpris: kr. 30.000).


Læs også prøvekørsel af KIA Carens Style >>>


På færgen mellem Fynshav og Bøjden var det hensigtsmæssigt at kunne folde sidespejlene ind - det sker oven i købet automatisk.


Model:

KIA Carens 1,7 CRDi 136 hk Premium aut.

Listepris:

Kr. 414.999

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,7 l. 136 hk. 320 Nm v. 1750-2500 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12 sek./ 186 km/t/ 16,4 km/l /159 g/km

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

103/536/1694 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” stålfælge. Hillholder. Kurvelys. Adaptivt Xenonlys. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme for og bag. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix. Bluetooth/AUX/USB.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt