KIA Carens i Motorradioen
Vi har allerede sidste forår kørt KIA Carens i
forbindelse med de første internationale testkørsler
i bjergområderne nord for Nice (læs
prøvekørslen hér >>>). Men der kan let være en
verden til forskel på at køre på solrige, sydfranske
bjergveje i udstyrs-pumpede testbiler og så begive
sig ud på ujævne danske provinsveje med vinterdæk,
vand på kørebanen og stiv sidevind.
Til formålet herhjemme i Dannevang valgte vi en af
de mere udstyrsfattige varianter med tilnavnet ”Style”.
Det er navnet på basisudstyret og den billigste
model med Style-udstyr koster 260.000 kroner. Den
prøvekørte variant var godt nok 30.000 kroner
dyrere, men af to årsager: I maskinrummet lå der en
115-hestes diesel i stedet for en 135-hestes
benzinmotor og ude bagtil var der de to ekstra
sæder, som kan tilkøbes til en Carens.
Bedre affjedringskomfort
Det var ikke et dårligt valg, for til de penge får
man rigtig meget bil for pengene. Indrømmet:
Interiøret er knap så stilfuldt som i
Premium-varianterne, men funktionelt er der ikke den
helt store forskel. Der er imidlertid en temmelig
vigtig forskel, som taler til Style-modellens
fordel: I stedet for store 17 eller 18” alufælge med
lavprofildæk, har basisudgaven 16” fælge med helt
almindelige dæk på. Resultatet er bedre
affjedringskomfort og med vinterdæk på våde veje er
der ingen mærkbar forskel på styrepræcision og
stabilitet – som i øvrigt er ganske udmærket, uanset
dækmontering.
Og så ligger Style-udgaven nu ikke så langt bagefter
mht. udstyr. Den har f.eks. kurvelys, hvor
tågelygten i mørke tænder i den side man, drejer
skarpt til, der er sædevarme både i forsæderne og
den midterste sæderække – noget der stadig hører til
sjældenheder i moderne biler. Den har 2-zone
klimaanlæg, regnsensor, fartpilot og det pudsige
Flexsteer, som afgør hvor meget hjælp man får fra
servostyringen. Vælger man Sport-indstillingen, er
styringen stram, vælger man comfort-indstillingen er
den meget let og naturligvis er der også en
indstilling midt imellem.
Masser af plads
Basis i en KIA Carens er en rummelig kabine med
masser af plads i bagagerummet, når dette ikke
optages af de to bageste siddepladser. I det
tilfælde er der kun 100 liter bagageplads og det er
stort set det samme som ingenting, så man må vælge.
Med fem siddepladser i brug disponerer man over 536
regulære bagagerumsliter. Og så kan det hele efter
behov forøges til næsten 1,7 kubikmeter.
Og mon ikke 5-sædes udformningen i praksis vil være
den mest anvendte, selvom man disponerer over syv.
Det håber vi, for med mindre man er barn, er der
ikke super-enkel indstigning til de to bagsæder og
benpladsen deromme er stort set ikke eksisterende.
På den anden side: Med en længde på 4,53 meter og et
kileformet karrosseri er der vel grænser for, hvor
meget man kan forvente sig af en bil.
Det, man ikke får i basisudgaven, er varme i rattet,
Xenon-lys, bakkamera, smart-key og de førnævnte
alufælge på mindst 17”. Sådan i store træk.
Dynamisk design
KIA Carens udmærker sig uanset modelvariant ved at
iøjefaldende design. Designchef Peter Schreyer har
fået skabt et dynamisk design med høj
funktionalitet, traditionelt dynamisk på en måde,
som de fleste bilkøbere vil kunne forholde sig
positivt til.
Og køreegenskaberne er, som indikeret, udmærkede. Og
de harmonerer under danske hastighedsbegrænsende
kørselsforhold glimrende med de legale muligheder.
Carens er en god cruiser og selvom 1,7 liters
dieselmotoren er neddroslet til 115 hestekræfter, er
fartpræstationerne til at leve med, især fordi det
store drejningsmoment, der topper allerede ved 1250
motoromdrejninger i minuttet og bevares til 2750,
gør motoren kvik og letkørt ved lavere hastigheder.
Det er kun ved motorvejsfart, at man begynder så
småt at overveje, om flere heste ville være en
fordel. Men det er der råd for, Carens findes også i
en diesel-udgave med 136 hk.
7 års garanti
Brændstofforbruget er imidlertid bedst for
115-hestes varianten. Officielt kan man køre 21,3
km/l, lidt mindre i praksis. Men det er ikke dér,
man finder den stor forskel. 136-hestes udgaven
kører 20,8 km/l. Sidst, men for mange danskere især,
ikke mindst: KIA Carens må trække en anhænger på
1500 kg. Med en Carens forrest og en mellemstor
campingvogn bagpå, er man godt kørende, også på en
tur til den franske riviera. Og glem ikke: KIA yder
7 års garanti (op til 150.000 kilometer) også på
Carens.
|